AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.833

ny framruta...

Sida 1 av 2
köpte en 320I -01 för några veckor sen...upptäckte ganska snart att de va massa små små stenskott på den. Idag tvätta jag bilen för första gången. Lite men inte mycket bättre blev det...speciellt jobbigt blir det när vintersolen ligger på, det blir som gnistrande kristaller..för väl försöka få ut en ny på försäkringen, men det är väl tveksamt...det är ju mer en förslitning av många mil. Eller vad tror ni?

//God fortsättning!

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Pga vanligt slitage kommer du inte få ut något på försäkringen. Det är först om rutan spricker eller liknande som du kan använda försäkringen. Annars kanske jag kan plocka ut lite nya dämpare och bromsar till min bil näre det är dags? :)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Jo det är väl den bistra sanningen....men det funkar ju absolut att köra, mer en vanesak. Nån som haren aning om va kalaset skulle gå på om man får stå för det själv?

har en polare som körde sin saab 9000 med bara trafikförsäkring,det kostade honom 7000kr att byta framrutan....fick stå för hela kalaset själv.
Du får jaga långtradare i saltgloppen så skall du se att du snart en ny ruta får... ;)
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Har du ingen eller mindre moral så kör du in i garaget och kastar en sten på rutan och anmäler det som skadegörelse och får på så sätt en ny ruta á 1700 kr.

Har du moralkänsla så biter du i det sura äpplet och hostar upp ca 9000 kr och får en ny ruta monterad.

Jag rekommenderar det sistnämnda men det finns ju olika lösningar, för olika människor.
Borde ju ligga i försäkringsbolagets intresse oxå att du ser bra...Ja menar en ruta som ger dålig sikt kan mycket väl orsaka en olycka, o då blir det ju betydligt dyrare för försäkringsbolaget än ca 6-7000 (9000 - självrisk)
Om det nu verkligen e så dålig sikt så finns det ett sätt att få rutan o spricka o som även borde täckas av glasförsäkringen...Ställ bilen utomhus en riktig kall natt, sen öser du på full värme inne i bilen, allt mot vindrutan....förr eller senare så spricker den, låt gå att du får gör många "försök" men ändå...
Personligen ser jag inget bedrägligt i att göra på detta vis utan man försöker bara snabba på det oundvikliga...

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Raymond_71:
Ring runt och kolla lite priser, jag fick rutan bytt på min E36'a med kvitto för strax under 5000 kr. Material och arbetskostnad var tämligen jämt fördelat.

//Stenback
Låt en glasmästare kolla på din ruta, får bara hoppas på att han inte tappar sin hammaren i den bara.

En ruta till E46 sedan/toruing kostar ca 5000 kr. Den var någon hundralapp dyrare om man hade regnsensor. Försäkringskostnaden är iregel 20% av rutans kostnad. Denna prisuppgift är nästan 2 år gammal, men jag har väldigt svårt o se att det skulle vara nämnvärt dyrare idag.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Om man nu vill hålla lägre moral, så är de säkraste kortet att hälla hett vatten på rutan när de är minusgrader ute.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
tack för alla mer eller mindre moraliska lösningar ;-)
fick höra av en polare att man kan lämna in bilen i frölunda (GBG), för 150 spänn så fixar dom stenskott...tvivlar på att dom kan fixa små kristallstenskott dock utan det handlar säkert om stora skott !

en helt annan sak....man kan inte lägga upp bilder på sin bil här utan att vara pro medlem?!

Det är rätt knepigt att få rätt ruta till E46 -01, dom bytte antal dioder i regnsensorn rätt friskt omkring 01 -02.

Keep Your Distance!
jaså? hm.......tricky one....får la skita i framruta o köra med en gammal jofa hjälm med visir, :-)

Lämnade in min bil för att jag hade ett litet stenskott i framrutan, resultatet på hur bra det är beror mycket på hur gammalt stenskottet är. Min ruta blev bara värre så jag ska använda min glasförsäkring och byta den sen.

$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Bytte vindrutan på min E34 i Estland för 1475 kr. Priset är iklusive ruta, arbete,
lister och klamrar. Exakt samma toning som på dom andra rutorna. Med
båtbiljetter slutade slutpriset på ca 2900 kr. Jobbet gjordes på en lördag nu
i början av november.

Mackan
Jaså? när var hur? nr till han som gjorde det? låter ju kanon,,,,har en e46 329 -01!!

Raymond
::::::::::::::korrektioN::::::::::

Jaså? när var hur? nr till han som gjorde det? låter ju kanon,,,,har en e46 320 -01!!

Raymond

Raymond
Anne-Lise
Om rutan är i väldigt dåligt skick så är det ingen dum idé att byta den, vilket sätt man nu väljer att göra det på. Trots allt är det ju som ovan nämnda skriver, det är ju en trafiksäkerhetsgrej också. Ska själv byta ruta på min M3:a tänkte jag. Har gjort det hos en "hemmafixare" tidigare för hyfsad peng på en 911 och det blev en helt ny känsla!
-Anne-Lise-

låter ju bra! vad fick du betala för det? hos hemmafixaren? hur lång tid tog det?

//Ray

Raymond
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.