|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tja! Dags att byta kolvringar tror jag, har märkt att bilen tar ett par sekunder extra att starta och vid senaste tändstiftsbyte så var gamla stiften täckta i olja (på undersidan). Nya ringar går på ca 1800:- men hur mkt svett och smärta ska jag förvänta mig och skulle det gå att byta dessa utan en helrenovera motorn? Har hört att det ska gå att komma åt kolvarna från undersidan om man tar loss oljetråget. Någon som har gjort detta? | |
| har för mig att man behöver specialverktig för att får dit kolringarna .. | |
| verktyget borde finnas på biltema, har då gjort det tidigare.. | |
|
Denna? Länk |
|
|
Finns ett honingsverktyg för 149,50:- som jag kommer nog köpa samtigt. Något mer? |
|
|
Timur: Hur mycket olja drar bilen? Är inte så säker på att de räcker med att byta ringar bara, kan ju vara "slitna" cylinderlopp oxå...Inget vidare kul o trolla dit nya ringar bara för att konstatera att bilen drar lika mycket olja fortfarande... Om det nu är så att det endast är dina ringar som behöver bytas så är det ett omfattande arbete, du måste ju plocka ur kolvarna för att kunna byta ringarna, så du lär få riva hela framvagnsbryggan, en hel del jobb mao, och inget för en novis.... |
|
|
Du behöver en kolvringskompressor, typ Länk Men jag är skeptisk till om du kommer åt att använda den från undersidan. Men har du gjort något kompressionstest för att fastställa att det är kolvringarna som är dåliga? |
|
|
Dawwe, den drar faktiskt inget mycket alls. Kollade nivån igår och den låg på kanske 1mm lägre sedan jag bytte oljan i oktober. Det är dock mycket vitt avgasrök, kan ju vara pga temperaturen ute nu som jag har lagt märke till det. "Slitna cylinderlopp?" Drutten: Har inte gjort kompressionstestet än, kanske bäst att göra det innan jag börjar med något. |
|
|
Timur: Börja med komptest samt "leak down", på så vis får man en hyffsad bild av hur skicket är på cylinderlopp/kolvar/ringar/ventiler/ventilsäten/toppackning... Att den ryker lite vitt när det är kallt ute är inget oroväckande så länge det inte är ett "ånglok":-) |
|
|
om du nu ska byta ringar så hade nog ja lyft ur motorn kan nog bli en jävligt jobbig operation annars.. mät också upp cylinderdiametern så den ligger inom toleranserna innan du gör något.. när du ändå har loss grejerna så byt stak å vevlager.. men om du inte ska ha kvar bilen så e de nog att kasta pengarna i sjön.. mvh/edlund |
|
|
Det är som sägs ovan inte alls säkert att du behöver byta kolvringar! Det skall vara något alldeles speciellt som hänt för att du skall behöva göra det! Normalt sett skall du inte behöva tänka på att byta kolvringar och borra om cylindrarna förrän efter kanske 50-70.000 mil om motorn är välskött! Per L (68.000 mil med en 3.0S- hittills) |
|
|
Jag tycker det låter mer som det är nått med toppen,typ slitna ventiltätningar eller nått om stiften är täckta med olja. |
|
E30_320i |
Vart får man tag på Kolvringar till Bra priser? samt lager o pack boxar. eller En hel sats med packningar o packboxar tilll e30 325a 89a, länka gärna! |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det mesta du behöver ingår om du köper en sotningssats och en renoveringssats. Öppnade upp min M20B23 motor för några månader sen för att kolla skicket och satte ihop den med nya packningar. Köpte sotningssats från Schmiedmann (733 SEK), kompletteringssats från Mekonomen (714 SEK) och topplocksskruvar från Schmiedmann (274 SEK). |
|
Tjena. Har En BMW 645 04 har rullat 11800 Har precis gjort stor service på den även även byt ventilkåspakning höger o vänster. Och växellådatråg Men de kommer fortfarande blå rök när bilen e varm men de kommer då o då från ena avgasröret Kan de vara kolvrinhar |
|
| Eller ventiltätningarna. | |
|
Hej kane. När jag lämnade in den på BMW i Stockholm sa dom att ventilkåpspakning behöver jag byta. Men tror du att de ventiltätningarna? Som gör att de kommer blå rök. E de inte kolvringar |
|
|
Alla Mikaniker gissar på kolvringar sen vet jag inte om alla ljuger för att dom ska tjäna pengar haha |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Blå rök ur avgassystemet betyder att det förbränns ovanligt mycket olja inuti motorn. Jag ser inte hur en otät ventilkåpspackning skulle kunna orsaka att olja tränger in i förbränningsutrymmet. Vilken förklaring gav BMW i Stockholm till att ventilkåpspackningen skulle kunna orsaka att det tränger in olja i förbränningsutrymmet? |
|
Okej men va tror du att de kan vara då? De kommer rök bara när bilen står stilla och e varm då när jag gasar en gång så kommer de rök från ena avgasröret sen när jag försätter gasa så kommer de inget. Men då när jag låter bilen vara i gång i några minuter och gasar en gång då kommer de rök så o så. Men BMW Sthlm sa att de läcker olja därför sa dom att ska byta ventilkåpspakning och växellådatråg. Jag har byt allt plus tändstift och stor service men de men de me blå rök är kvar som sagt kommer då o då |
|
|
Kan de vara kolvringar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.