AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
6.392

behöver råd om polerning...

Sida 1 av 2
ca
403
carlsson86
Bmw M3 e93 -08
Bmw 520d f11 -11
hej, jag får min bil från lack imon, (lackat en sida på bilen) å då tänkte jag att polera den "gamla" lacken så det inte blir sån skillnad... tänkte använda Meguiars produkter, dom verkar bra..lr? jag har både polermaskin med enkel å dubbel "trissa"..
så vilka av produkterna rekomendera ni?? vilken ordning osv...
(diamantsvart)

mvh/ anders
Jag använder mig bara av MG och deras proffsprodukter.

För att plocka bort oxider och tvättrepor:
Roterande maskin med lammullstrissa och MG85.

För att bli av med polerrosor:
Roterande maskin med beige trissa och MG85 och/eller (blanda gärna lite) MG80.

Slutfinich:
Dubbel ocilerande maskin och MG80. Blanda gärna i lite MG20 på slutet för mer "smörjande" effekt.

Lackskydd:
Dubbel ocilerande maskin och MG20.

///Micke
Min cabrio Länk
Själv använder jag 3ms produkter som jag inte blandar ihop !!!!
Funkar helt perfekt !!

BOOSING AND CRUISING
ca
403
carlsson86
Bmw M3 e93 -08
Bmw 520d f11 -11
ok, var finns MG;s produkter att köpa??
Länk

///Micke
Min cabrio Länk
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
man plockar inte polerosor med roterande maskin, den gör polerosor, isf micke o, så döljer dina produkter dom, även repor, Mg´s hade ett rykte om sig att fungera så, underarbetet är A o O, finns inga genvägar till bra resutltat, utan använd ocillerande maskin för att plocka rosor.. efter den roterande, det gjorde vi när jag jobbade proffisionelt..

det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!!
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
håller med pimpen, 3m`s produkter slår det mesta, men det verkar som om dom som har bäst marknadsföringe vinner amatörenars intresse..

Peter:
Jodå, det funkar allderles utmärkt att ta rosorna med roterande maskin.

///Micke
Min cabrio Länk
porta
Ferraripeter2, är du allvarlig? Att använda roterande maskin är grymt när det gäller att plocka rosor och polerrepor. Använd riktigt mjuka trissor ex

Länk

Och ett fint medel, jag använder endast Menzerna PO85RD.

Har själv en cyclo och massor med olika pads, men den använder jag nästan uteslutande till att vaxa och applicera lackskydd.
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
helt allvarlig, det är allmänt känt, att man får rosor av roterande maskin, i dom fall ni beskriver så är jag övertygad om att medlet döljer rosorna, vänta och se till våren i starkt sollus, eller belys bilen med halogenlampa..

Porta, tycker du inte det är konstigt, först gör din roterande maskin rosor, sen påstår du att du tar bort dom med samma maskin? det blir rosor oavsett vad för trissa du använder.. det är min erfarenhet, och den kan jag stå för,så vi använde uteslutande toptools, blev aldrig dubbelt arbete.så rätt teknik, och rätta grejor, spar tid. o moment.

porta
Menzerna PO85RD innehåller inga oljor, silikoner mm som används för att dölja rosor eller repor. Däremot så innehåller MG 80 sk "fillers" men torkar man av lacken med en alkohol och vattenblandning så är det ingen fara. Jag använder dessutom en stark bygglampa när jag polerar. Om jag ska vara ärlig så får jag nästan aldrig polerrosor, andra varvet med mjuk trissa och milt medel använder jag för att få upp glansen och få lacken riktigt len, som man aldrig kan få till med oscillerande maskin, kan dock hålla med om att top tool är en riktigt grym maskin. Polerrosor får man av b.la värmen, hård trissa samt kraftigt avverkande medel.

När jag finpolerar använder jag mig av mjuk trissa, fint medel och inte lika höga varvtal ~1-1200rpm.

Jag säger inte att du är inkompetent men menar att med roterande maskin, rätt medel och rätt trissa så kan man göra underverk.Får jag fråga vilka medel, trissa och maskin du testade när du skulle ta bort polerrosor med roterande?

Jag använder uteslutande trissor av hög kvalité, då är det Meguiars, 3M, SM Arnold och även Lake Country som gäller. Billiga trissor duger till grisigt oxiderade bilar utan klarlack. Ljusår mellan dessa trissor och dem av kvalité.

Som sagt intressant att veta vilka medel och maskiner samt trissor du använder dig av.

Kolla på dessa bilder i länken nedan, leta rätt på polerrosorna och berätta sedan vart du ser dem.

Länk
Jag instämmer i det Ferraripeter säger. De bilar jag haft på lack hos Bmw poleras alltid med roterande maskin innan leverans. Detta ser ganska bra ut i ca en vecka, sen syns polerrosorna väldigt tydligt i solljus.
De är busenkla att ta bort med en oscillerande maskin av dubbeltyp.

De var faktiskt även så när jag hade bilen inlämnad på ditec för polering samt vaxning. (Inte ditec behandling alltså)

Roterande maskin används för grövre polering enligt in erfarenhet, efter detta används ALLTID en oscillerande för att lägga slutfinish och ta bort rosorna.

När jag pratade med en rekondare på "Vonnes" Länk så påstogs det dock att det finns en handfull mäniskor i landet som kan polera med roterande utan att skapa rosor.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Porta: Polerrosor lär aldrig synas i det ljuset. Starkt solljus och öppna huven och titta på den "bakifrån" dvs bakom bilen. Finns det tillstymmelse till polerrosor så syns de då.

Här är min 330 efter poleringen hos Ditec, och ja i visst ljus så fanns det polerrosor på denna bilen. Det försvann när jag lade Brightguard med oscillerande maskin. Länk

Jag är bara "glad" amatör på området, och har pysslat med bilvård på fritiden i 15 år. Att det finns riktigt duktiga yrkesmän som behärskar att polera med roterande maskin utan att skapa rosor sticker jag inte under stolen med. Men de verkar inte växa på träd. Både hos Ditec och Mr Cap har jag sett detta. För att inte tala om Bmws egna lack verkstäder.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
vi använde den stora toptoolen med stora trissor., och tycker det är ett steg framåt, roterande är ju dåtid, dom ggr vi körde roterandem var det vita trissor, med toptool vofflade 3m trissor, och 3M`s produkter..vi höll uteslutande på med exklusiva bilar, där av mer nogranhet med slutresultat,och inga rosor..så vill nog inte kalla mig själv orutinerad..o amatör... på kundlista stod bla Ferrari F50. Mclaren f1..mm,mm

porta
När jag polerade så använde jag mig av två st starka bygglampor, men de duger kanske inte. Jag är ingen expert men efter att jag hade polerat så torkade jag av lacken med en alkohollösning, inga repor efter polermaskinen. Inte dag två eller vecka fyra heller. Att bilar som har passerat genom Mr Cap och Ditec har polerrosor tvivlar jag inte en sekund på. Personalen på vissa av dessa stationer är alla gånger inte så duktiga. Å andra sidan så finns det grymt duktigt folk också. Själv vill jag väl kalla mig amatör, har haft bilrekond som sommarjobb i ett par år samt arbetat extra. `

Jag vill dock envisas med att med fin trissa och fint medel så får man bättre finish än med en oscillerande maskin. Är det bara jag och Micke Olsson som är av den meningen?

Brightguard är en bra produkt att plocka microrepor, oftast går jag direkt från roterande maskin med rubbing till 37A. En produkt som ger bra glanstal.
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
kan verkligen inte förstå varför du torkar av lacken med alkohollösning???

det är samma med dom som lägger på vax med maskin,???? varför.. det stänker, och ta längre tid..och du kommer inte åt över allt, kör på lister mm..

porta
Du får bort alla eventuella oljor, dvs det du ser är resultatet.

Så du vaxar en huv fortare för han är med maskin? Jag kör på vaxer, som är halvflytande(krämiga) med maskin, fasta carnaubavaxer applicerar jag för hand. Har bara tre olika, Natty´s blue, 3M paste wax och Autosmart Carnauba Gold.
vilket är det bästa vaxet då ?

sonax flytande hårdvax har fått bäst i test många gånger enligt bilsport ..
porta
Det beror på vad du är ute efter. Traditionella carnaubavaxer brukar ge en djupare och våtare look, men är å andra sidan inte lika hållbara som polymervaxer. Sonax flytande är väl helt ok, men ganska dyr. Finns produkter som är bättre och billigare. Smartabs platinum är en sådan produkt. Kostar ~250kr/L
Att påstå att man inte kan uppnå en nästan helt polerros-fri yta med en roterande maskin känns ju lite väl syniskt!

Av det jag själv erfarit så är det inte mycket som lämnas kvar, av det jag läst mig till kan man utan större bekymmer uppnå en 99% swirl-free yta!
Det hela handlar om rätt produkter och rätt material!

Sedan är det allmänt vedertaget att använda alkohollösning för att verifiera att lacken är bra och utan polerrosor. Ibland kan den yta som lämnas av medlet få lacken att se ut som den har rosor trots att det i själva verket kan vara oljor eller annan fet hinna...

/Marcus
porta
Jag använde alkohollösningen även fast jag vet att medlet jag använder inte innehåller några så kallade "fillers" bara för att vara säker. Samt polerade under ljuset av två st bygglampor. Rosfri. Men är jag då en av dem som Vonnes pratar om, som kan polera med roterande maskin utan att få rosor?

En annan som jag vet finpolerar med roterande maskin är Tommy "the polishman"

www.thepolishman.nu

Ska nog finpolera en röd Porsche GT3 nu i mellandagarna, den omlackerades i somras,har en del små tvättrepor och diverse småskavanker. Den kommer att poleras med roterande maskin. Om det blir av så ska jag noga dokumentera med bilder före och efter. Samt med stark bygglampa.

Nåvl det om detta, nu är det snart dags för julmat!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.