|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan alla mina vänner! Har hört på senare tid att det är väldigt väldigt mycket stölder på reg. skyltar nu på sistone. Speciellt i stockholm tack vare trängselavgifter osv, också tack vare alla fartkameror. Hur är det egentligen tänkt att man ska göra om man får sina reg. skyltar stulna? Går det att säga "jag har inte varit i skåne och kört för fort.." tror polisen på det? Nån som råkat ut för nått sånt här än? Känns lite olustigt tycker jag.. Man kan ju inte byta reg. nr direkt när man blivit av med skyltarna.. | |
|
Vad det gäller trängselskatten där kamerorna bara tar bild på reg.skylten så får du polisanmäla och glatt betala - sedan överklaga beslutet. Fartkamerorna tar väl bild på hela bilen framifrån så att ansiktet på föraren kan jämföras med körkortsregistret? I så fall kan polisen lätt konstatera om det det inte är du som kör och reg.skyltarna sitter på fel bil. |
|
|
Om jag har en vit Opel Kadett och Nisse Hult, som också har en vit Opel Kadett, stjäl eller kopierar mina skyltar och monterar på sin bil så är detbara för mig att betala, eller? Det är ju trots allt rätt liten risk att han blir stoppad av Polisen i en rutinkontroll. Under tiden får jag glatt betala in hans avgifter varje dag, för att senare överklaga det hela, eller? Isåfall borde man nog ta med sig skyltarna varje gång man lämnar bilen...! Kanske vore nåt som affärsidé, förresten - skylthållare med kardborreband som tål kyla och fukt?? :) |
|
| Det är det jag menar Anders N.. Om jag nog vore en fuling, så vore jag iaf smart nog att sno en skylt från en bil som ser likadan ut som min. I Örebro finns det ju tex minst 4 st silver E46 Coupé.. Hur svårt blir det att sno skyltar av en sån? Kommer ju bli omöjligt att överklaga en trängselavgift! Eller omöjligt för dem att ta betalt eftersom alla kommer säga att de är stulna, eller? har tänkt på det där med kardborreband också.. men måste inte skyltarna sitta på bilen när man parkerar den? Iofs, man kan ju lägga skylten innanför rutan också.. Men då slår dom väl sönder rutan istället!! | |
|
Nej och nej Man spar INTE en bild på bilen, bara regnummret sparas. Man kan alltså stjäla skylten från din BMW och sätta på en Skoda och du får alla böter. Problemet är dessutom att du får betala 70 kr för varje gång tjuven passerar, inte 10 |
|
| Och hur har dom tänkt att man ska lösa detta? | |
|
Staten behöver inte lösa något alls. Så enkelt är det. Du är automatisk klassad som skyldig och måste betala om din "skylt" har registrerats av en kamera. Det är 100% upp till dig själv om du vill driva en långvarig process i domstol och försöka bevisa dig oskyldig. |
|
| :( jag vill inte gå till domstol! | |
| Allvarligt talat så måste det ju komma någon form av "skydd" som gör att man inte kan sno nån annans skyltar och låta den personen betala. Inte för att jag kan komma på något sätt som inte kostar groteska pengar, men ändå. | |
|
Hittade en tråd på zatzy om detta.. Konstigt nog så är det nästan bara massa kommentarer om sprayer, vandalisera kamerorna, sno politikers vägskyltar och annat.. Med vissa undantag. Länk Är det så att det är så olika människor här och på zatzy? Blir lite skrämd när man läser folk som uppmanar till att slå sönder stationerna och sedan snackar om demokrati. Ska man slå sönder allting man inte är nöjd med? |
|
| Anders N: Att behöva ta av två stycken skitiga plåtar varje gång du parkerar var en jättedum idé tycker jag. | |
| Grandy - Nu var jag inte särskilt allvarlig eftersom det inte är tillåtet att plocka av skyltarna hursomhelst, men OM jag varit det så hade det inte varit särskilt svårt att lösa smutsproblemet. :) | |
|
Än har det väl inte kommit en lagändring gällande fortkörningsböter? Det är föraren som bötfälls efter verifiering mot körkortsregistret. Även om skyltar tas från en vit E46 sedan och sätts på en annan vit E46 sedan som kör för fort så bötfälls inte ägaren. |
|
|
Bones. Vi pratar inte fortköring här. Det är straffbart med fortkörning och måste drabba föraren Trängselskatt är en skatt och precis likt en parkeringsbot och drabbar ägaren, därför är regnummret nog och ingen bild sparas på bilen (precis som vid felparkering) Och du kan INTE ta av skyltarna vid parkering, för så kan inte polis/pvakter identifiera bilen utan de har rätt till bortforsling (avsett var den står) |
|
|
BMW_MAN, "Har hört på senare tid att det är väldigt väldigt mycket stölder på reg. skyltar nu på sistone. Speciellt i stockholm tack vare trängselavgifter osv, också tack vare alla fartkameror." Efter som rightnow nämnde fartkamror i sitt inlägg så svarade jag på det. Vad det gäller fartkameror torde det inte vara något problem. Gällande tränselskatten så är bilägaren betalsningsskyldig tills han/hon fått rätt i en eventuell överklagan. |
|
| Aldrig sett ett sånt där foto ifrån en kamera.. Men om det är mörkt en kväll.. en lång man med kort mörkt hår som snott min skylt. Borde han inte se ut lite som mig då? | |
|
rightnow, Jag tror inte polisen bötfäller om det är några tveksamheter i identifieringen. Men självklart, det finns säkert omständigheter under vilka det kan bli fel. |
|
|
bones, sant! men det där med trängsel är svårt.. Som sagt, får ju inte ta bort dom när man parkerar. Då återstår väl bara att inte åka till stockholm om man är rädd om skyltarna då? |
|
|
rightnow, Jag vet inte hur stor faran att bli av med skyltarna är, men jag tror nog du vågar besöka Stockholm. :-) Polisen har heller ingen statistik över stulna skyltar att jämföra med bakåt i tiden. Det nämns att det har rapporterats in ca 5000 stulna skyltar hittils i år(?). |
|
|
Gott att man inte bor i sthlm.. =) Såhär skriver vägverket i frågan: Länk En trimmad traktor är fortfarande en traktor |
|
| Clintan . Du behöver inte alls bo i Stockholm. Tjuven som far in och ut genom tullarna med din regnummer skiter i om du bor i Kiruna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.