|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Löjligt att det ska ägnas fem sidor åt att diskutera vilken bil S80 är mest lik. Det är väl inte ett dugg intressant? Huruvida den är snygg eller inte är för mig desto viktigare, om de sedan har låtit sig inspireras av BMW (även om jag personligen inte ser några utmärkande likheter) eller Audi (dito) så .. spelar roll? I sådant fall har de ju lyckats kombinera det bästa av två världar, tagit det som är snyggt och spolat resten. Vem bryr sig om originalitet om resultatet ser för j*igt ut? Att Volvo kombinerat ett modernt och läckert utseende med en V8 och Haldex-AWD för att skapa en bil som troligen ligger i klass med en 540xi (som inte finns) i fråga om prestanda, har ett bättre fyrhjulsdriftssystem (min uppfattning), och håller högre komfort (debatterbart) gör nya S80 till en solklar vinnare. Det enda jag saknar är bakhjulsdrift på icke-AWD-modellerna, men det är ju sorgligt nog inte Volvos grej längre. (Och jag behåller nog min E38 ett tag till.) Wilhelm Svenselius |
|
|
Jag är imponerad över hur många har mognat på det här forumet när det gäller andra bilmärken. För bara något år sedan kunde man inte nämna andra bilmärken än BMW och Porsche utan att bli bespottad. Tummen upp för dom personerna, jag tror det bästa är att vara öppen och objektiv inför bilar. Flåklypa |
|
| Ja det har blivit ett riktigt Sverker forum. Jag är inte objektiv, jag går på känsla! | |
|
Salesman: bra att du medger det i alla fall. Det är tämligen meningslöst att diskutera subjektiva ämnen ("grönt är snyggare än blått", "BMW har mer känsla än Volvo" etc) eftersom det inte finns några rätt eller fel, bara åsikter. Det brukar inte ta många sekunder innan nivån sänks till sandlåderegionerna i sådana diskussioner. Design handlar huvudsakligen om subjektivitet, var och en får bedöma om nya S80 är snygg eller inte. Att kunna uppskatta andra bilar än BMW handlar dock om objektivitet ... tycker synd om de som bara tillåter sig själva att tycka om BMW (eller något annan märke), det begränsar trots allt utbudet en smula. Ungefär som att bara äta makaroner och korv ... varje dag ... hela livet. |
|
|
Där åkte man i tunnan! Jag får nöja mig med oxfile' varje dag. |
|
Arnold Braunschweiger |
Tycker mest den har drag av engelska bilar som Aston Martin. Riktigt snygg! |
Helga |
Av någon anledning så uttrycker sej vissa med stycken som : "Dyr & ful är inte en vinnande kombination." "Jag är imponerad över hur många har mognat på det här forumet när det gäller andra bilmärken. För bara något år sedan kunde man inte nämna andra bilmärken än BMW och Porsche utan att bli bespottad. Tummen upp för dom personerna, jag tror det bästa är att vara öppen och objektiv inför bilar.#" Gemensamma nämnaren är att dom inte äger BMW. Ja..... Jag vet att vissa har ägt BMW. //Helga |
| Nosen är som sagt lik Audi och kanske VW Passat? Ivilket fall är nya S80n ett klart lyft mot den gamla! | |
|
"BMW ser ut som en japs, backspegeln på en 525 liknar en Maxdaspegel i motljus klockan tre på eftermiddagen om man kisar lite". Ja och... Klart att olika bilar från samma tidsperiod liknar varandra. Vad hade ni väntat er? Vissa bilar liknar ingenting annat, men BMW som är ett volymmärke kan inte avvika alltför mycket från tidsandan i designen om de ska sälja många bilar. Tvärtom tycker jag att få märken lyckats tolka de aktuella formerna så väl som BMW. Tillverkar man Morgan eller Lada Niva kan man kosta på sig att vara extremt individualistisk. Själv konstaterade jag i går att Maserati Quattroporte liknar Rover 75 bakifrån. Kanske inte ett köpargument men det är sådant man får leva med. Don't dream it, drive it |
|
|
Helga: Som sagt, subjektiva ämnen är meningslösa att diskutera. Jag tycker att nya BMW är fula, andra tycker annorlunda. Det är ingen slump att jag bytte märke efter E46, som i mitt tycke var en mycket snygg bil. Ska jag snyta fram 450.000 för en ny bil ska den inte vara ful ... det är en annan sak om den kostar 69.000, då är designen mindre viktig. Högt pris = höga krav, dyr + ful = ingen affär. Det är alltså mina åsikter ... inte vad som är rätt eller fel, bara åsikter. |
|
|
Lågt pris =Låga krav, billig+ful =Affär? Med det i ryggen är det lättare att begripa en del människors bilinnehav! |
|
|
Det ska bli intressant att se hur mycket pengar Volvo lägger på detaljkvalitetsarbete på nya S80. Det är ju ingen nyhet att både MB och BMW sparar på slantarna när det gäller inredningskvalitet just nu. Audi är ledande men förmodligen kostar det också. Flåklypa |
|
|
Lågt pris = lägre krav. Jag förväntar mig inte en förfinad produkt om jag kliver in i en Hyundai Sonata, prislappen sänker automatiskt förväntningarna. Billig + ful = förmodligen inte, men beror på syftet med bilen. En Lada Niva som fiskebil? Visst. En Hyundai Atos som förstabil? Not likely. Dyr + ful = Aldrig. Ska man betala dubbla priset jmf med "billiga bilar" ska ALLT vara till belåtelse. |
|
| Vi hoppas väl att Volvon är billig då. | |
|
W2K, om du nu anser att det är så löjligt att debattera utseendet var gör du här överhuvudtaget ? Du skriver samtidigt i din pres. att du gillar detta..!? Anser själv att AWD är överflödigt med bakhjulsdrift som std. när DSC mm ingår i grundutrutningen. Mvh Sibbe Länk Länk |
|
|
dali uttryckte det bäst: Subjektiva ämnen är meningslösa att diskutera. Att man gillar att diskutera betyder inte att man gillar att föra meningslösa diskussioner. DSC och fyrhjulsdrift är helt olika saker och det ena ersätter knappast det andra, däremot är DSC ett bra komplement till fyrhjulsdrift... Wilhelm Svenselius |
|
|
Det är så tråkigt att Volvo ändrar så lite på sina nya modeller, nya S80 är för lik den nuvarande. Och att alla Volvo ser likadana ut bara storleken som skiljer... Keep Your Distance! |
|
|
jag tycker den är tokläcker!! :D Go volvo! Fullträff direkt! men den är alldeles för lik min gamla volvo 740... den har ju runda hjul... Tycker inte att den är speciellt lik någon annan bil, inte sådär rakt av iallafall! Snygg som fasen är den iaf! // Erik |
|
|
Nej ingenting man tänker på, visst. Som helhet anser inte jag iaf att bilen ser kopierad ut, men kollar man bara på vissa delar så ser man likheter, men så är det med majoriteten av alla bilar kan jag tänka mig? Hursomhelst verkar den vara lyckad som fan! |
|
|
Fabrikanterna följer varandra väldigt ofta. Har för mig att förra Astran var först med klarglas sen dröjde det inte länge så hade alla andra bilmärken det också. Keep Your Distance! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.