AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.588

BMW S80?

Sida 2 av 6
Tittar man på Powermacs länkar så tycker jag det tydligt avfärdar ett faktum att Volvo apat efter e60, det finns inte en liknelse med e60 förutom bakre stötfångare (som även återfinns på S60).
Däremot kan jag hålla med om blandningen med Mazda Eunos i fronten men håller man för från A-stolpen och framåt så är bilen väldigt lätt att missta för den faceliftade Volvo S60.
Som sagt, jag vill se den i verkligheten innan jag uttalar mig definitivt.

Själv tycker jag att en e60 med M-paket är den klart snyggaste limon i sin klass idag.

Flåklypa
Flåklypa: Host, då får du ta fram luppen och titta igen. Om det inte hade varit copyright brott så hade smält samman bilderna och visat dig. Börja med att studera dörrarnas skärning mot karossen, totalt identiska. Sen så tittar du på A och B och C stolpens lutning och bakspegeln. Därefter å jämför du strålkastarna och luftintaget på framspoilern. Därefter så tittar du längst ner på bilen under midjelinjen så ser du att linjespelet där en blåkopia. Dessutom så är skarven mellan karossen och den bakre stötfångaren IDENTISK med E60. Avgasröret sticker ut lika mycket och hantagens formgivning är likvärdig. Kolla igen---> Länk Länk
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Kraftwerk:
"Då skall jag faktiskt jämföra den med min 740iA, o skriva ett inlägg...O kika på designen en hel del... Där vinner ju dock Cittran...RENA RYMDSKEPPET! "

Det vore ingen större bedrift att bräda 15 år gammal design (E38?). Ännu mindre om det är en E32 du kör... =)
Powermac. Dessutom har Volvo härmat e60ins fyra hjul. ;-)
När det gäller A och B-stolparnas lutning så är dom i stort sätt samma på alla bilar men jag tycker att krökningen ligger högre på Volvon är S80ins. Volvons främre sidoruta blir därför mer "trekantig" än BMWns. Den bakre linjen på bakdörren kröks mycket högre på BMWn jämfört med Volvon där den kröks vid "skuldran" på dörren. Detta sammantaget ger att fönsterytan ser mycket större ut på BMWn. Dessutom är taklinjen är mjukare på Volvon. Delen under midjan kan jag hålla med dig om men faktum är att det ser exakt lika ut på S60. Dörrhandtagen verkar dock likna e60ins.

Jag säger det igen, lägger man en hand framför A stolpen är den klart mycket mer lik S60 än e90.

Flåklypa
Kontentan är att Bmw börjat med Traktor Design, eller? :)

E60 M-sport är i mina ögon ruskigt lyckad, behöver Volvo låna lite linjer för att få till sin S80 så får så vara fallet. Det rör sig inte om ren plankning som i Citroens fall med framljusen iaf.

Genomgående verkar vara att de nyare volvo modellerna får V50 inspirerad inredning. Gott tecken :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
PowerMac: Om det är något som med oerhörd tydlighet framgår av de där bilderna så är det att nya S80 har väldigt lite gemensamt med E60 .. skulle vara att båda är sedaner med fyra hjul då.

Wilhelm Svenselius
Jag tycker att nya s80 är snyggare än c6-a,visst påminner den lite om e60 men det är väl positivt för oss här i Sverige.Det är väl klart att Volvo ska ta efter Bmw,Mercedes,Audi och inte efter sämre bilar.
Ser ni inte passningen på detaljerna som är samma? Exempelvis den bakre stötfångaren linjen som går från baklyset ner till hjulhuset. Den är svängd identiskt!. Likaså dörrarna, kolla skärningen den är på pricken samma. Nästa så att en E60 dörr skulle passa på S80. Granska detaljer titta inte så mycket på hehet. Det kan knappast vara en slump...
Nu har du väl ändå fel på din skärm PowerMac - det finns inte många linjer på dörrarna på nya S80 som är mer likt E60 än vilken annan bil som helst. Samma sak med bakre stötfångaren.

Överhänget fram är dessutom stoooooort på Volvon jämfört med E60. Nää, ni som ser S80 som en E60-kopia får allt ta och titta ett par gånger till.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
powermac >>
Den enda likheten jag ser mellan nya s80 och e60 är att fronten är någotsånär lika i profil. Likaså dörrlinjerna. Men där slutar likheterna. Volvos tak fortsätter sin kurva och har en väldigt rund form redan från framrutan, medan på bmwn har en mera rak framruta och där taket börar gå mot bakrutan så fortsätter linjen tillsammans med bakljusen "mynna ut" åvanför kofångaren. Inte volvons, där slutar taklinjen där bakrutan slutar. Bmwn har längre överhäng bak än volvon.. Luftintagen fram på bmwn är tjusigt kurviga, medans de på volvon är lite rektangulära... iaf av vad man kan se på bilden..
Volvon ser som många andra har sagt ut mera som en s60 än en e60...

God Hjul allihopa!

// Erik
Heinz_Keller: "Den enda likheten jag ser mellan nya s80 och e60 är att fronten är någotsånär lika i profil."

Håller med, resten är inte likt för fem öre. Dessutom är Volvon inte ett dugg lik Chryslern.

Att Volvo skulle försöka likna BMW är nog bara bs.

Helga
Dom är defenitivt INTE lika.

//Helga
-J
15
-Jimmy-
528iA E39
Kanske inte så lika om man tittar noga, men min första tanke när jag såg bilden var BMW och inte Volvo...
Dom är rätt lika varandra. Speciellt bakdörren.

Keep Your Distance!
Jag tror den nya s80in kommer sälja bra,

Volvo siktar ju tydligen på att sälja 600 000 bilar per år, från 450 000 nu. Vad tycker ni om designen på den nya C30 som släpps nästa år(?) Kan den bli en konkurrent till BMW 1-serie?

Lite svårt att avgöra med hjälp av dessa bilder kanske, men den verkar cool. Helt klart.

Länk
Länk
Här har vi lite nya bilder på S80 att jämföra med.

Länk
Tycker den ser bra ut, speciellt bak. Fram lite fega former dock.
Nej men shit, nu ser jag! Antennen på taget är ju kopierad rakt av från e60, lol!
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Kanske är så att de valt samma tillverkare av antenner, eftersom den kommer från en underleverantör :)

Snygg bil från Hisingen är min åsikt.

mvh
Hur blev det här en cittra tråd nu då?! Är väl inget ovanligt att designinfluenser sprider sig mellan märkena! Har väl förekommit i alla tider. Tycker inte volvon är särskilt lik e60 (på den bilden iaf). Då är lexusen klart mer lika. BMW var ju knappast först med den kluvna stötfångaren (se e90) så det går åt båda hållen. Sen är det väl en liten chansning att kopiera BMWs design just nu då de fått en del kritik för de senare modellerna...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.