AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
7.229

Lackskydd? Ja tack, men vilken?

Sida 1 av 2
An
95
Ansi
X3 3.0D F25 2012
Har letat igenom flera trådar om olika lackskyddsvarianter.
Har dock inte blivit mkt klokare...
Smaken är som baken, visst, men ändå?
Det är värkligen motsägande uppgifter man får.

Tänkte ge mig själv (eller bilen) en jullklapp: REKONDITIONERING, men vilken?
Har en 740I från `99 (metall oriental blue) som jag tänkte lägga några tussenlappar på.
Man vill ju i alla fall lägga dom på något som är värt sina pengar så där kommer er erfarenhet och kunskap in i bilden.

Vad ska man göra i denna djungel?
Har fått erbjudanden från 5-6 olika firmor (Waxdepån, , BVS, Tefcar, Wellkept, Ditec, Mr Cap, mm).
Tacksam för svar från ER som VET....

S4
84
S4vbg
325iA -94 coupe
Varför inte göra det själv?? Om du inte har tummen mitt i handen å din lack är hel risig hade ja köpt en maskin å medlen om ja vore du å gjort de själv så har du både nått å pyzzla med under vintern å så sparar du pengar.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Stockholms Bilvård Valhallavägen. 086650810, DITECcenter. De är de bästa jag hittat i denna stad och då är jag petig. Se även Länk slå en pling dit och framför allt gör ett personligt besök så får du bilda digsjälv en uppfattning.
Lycka till med HJULklappen!
Asken
I nytvättad X3a:)
Gemini__
Gäller bara att hitta bra och kunniga personer som utför arbetet så spelar det ingen större roll vart du vänder dig. Kan iaf starkt rekommendera Tefcar.

Lite bilder på en E38:a(farsans) med den färg du har:
Länk

Länk

Länk

Hade nyligen genomgått en Tefcarbehandling på bilderna.

Mvh:
Thomas

Länk
An
95
Ansi
X3 3.0D F25 2012
Tack för svaren.
Asken: har redan läst om dina erfarenheter från DITEC.

Valet står nog mellan Ditec och Tefcar.

Vad tror ni priset blir för in och utbehandling?

Har 2 små bucklor, lacken har inte gått sönder, en på förardörren och en ovanför högre bakdäck, kan dom fixa något sådant och har någon en susning om hur mycket det skulle kosta?

bi
10
bimmermaeztro
325 coupe -93
mr cap öpnnar ny anläggning efter nyår i city dem kommer att kunna ordna både bucklor och mindre blessyrer i lacken samt allt det traditionella arbetet dem redan utför. När det gäller lackskydd så finns det massor av firmor som kan hjälpa dig med det och jag tvivlar inte på att många e duktiga men många använder samma lackskydd som du köper på mekonomen.
porta
"När det gäller lackskydd så finns det massor av firmor som kan hjälpa dig med det och jag tvivlar inte på att många e duktiga men många använder samma lackskydd som du köper på mekonomen."

Vilka firmor köper lackskydd på Mekonomen, och vilka lackskydd syftar du på?
Visa användare
15
Tyrise
BMW M6 e63 2007
Fråga till Er som kan det här med lack -Den förra ägaren av min bil har förmodligen aldrig handtvättat bilen .Säkert borstvätt hela tiden och bilen ser tyvär ut därefter .Jag hade lite otur som inte såg detta pga bilen ej var tvättat ,Det mesta finns på huven där det liksom ser ut som ganska smutsiga gråa ränder sóm inte går att vaxa bort ..Hur löser man detta ..Är det bara att lacka om huven på bilen eller kan en recondfirma lösa detta

mvh Tyrise
Tyrise:
Åk till en firma och visa upp bilen, de kan säkert svara på vad som går bort och inte.. För att göra mer reklam för Sthlms Bilvård så kan jag säga att Jörgen "trollade" bort en rejäl repa som jag hade på min förra bil. Imponerande vad de klarar av att få bort.. Jag kommer garanterat att åka dit med min "nya" 530 så snart jag får en tid..

Ha en fin..
T
bi
10
bimmermaeztro
325 coupe -93
"porta" Jag skrev inte att det finns firmor som köper sina lackskydd på Mekonomen men jag skrev att det finns firmor som ANVÄNDER samma lackskydd som du köper på mekonomen..
porta
bimmermaeztro, Silverseal och Brightguard tänkte du på eller var det något annat? Dessa är helt ok produkter, men finns saker som är bra mkt bättre.
le
234
leszek
BMW 535 -88
Naturligtvis är alltid en rekondfirma det ultimata - och igentligen borde man anlita dessa 2 ggr om året. Men en produkt som jag verkligen kan rekomendera är 3M:s produkter. Där snackar vi om proffsgrejer. Det går nog loss på en 1500 kr om man köper fin:
- finaste rubbingen (för era repor)
- polish (för lystern)
- lackförsegling (glasstarkt skydd)

Allt måste användas med maskin - minst en sådan som Jula säljer för 599:-
2000-4000 varv/min samt 700-800W MINST! Helst ska det vara proffsmaskin!
Detta finnes hos eran närmsta färgaffär!!!
bi
10
bimmermaeztro
325 coupe -93
"lezzek" 3M är väldigt bra medel för att få bort dina repor absolut det bästa för pengen. dock vet jag inget om deras lackförsegling men tvivlar inte alls på den som produkt. "porta" Det jag tänkte på är vanligare än så hos den "vanliga" konsumenten.. "alla" Det avgörande för att man ska få en bra lack är kunskap om hur man gör för att få bort lackens alla blessyrer, den kuskapen får man inte oavsett hur mycket pengar man lägger på den värsta tänkbara maskinen..
blitz
kolla här www.turtlecenter.se
le
234
leszek
BMW 535 -88
Ni verkar ha lite kolla på detta med Lackvård.

Det jag hela tiden undrat över är hur länge det är tänkt att skydda bilen. Med tanke på att vaxet man lägger på är "osynligt" när det är färdigt så kan man inte säga att nu börjar det försvinna, eller??
Hoppas ni förstår vad jag menar!?

Efter Bilsports kampanj testade jag hela SONAX kittet på min svarta 3,5 (E34) vinterbil. Mer lättarbetade produkter måste man leta efter. Jag körde med min oscillerade maskin och det var löjligt enkelt. Först rubbade jag sedan vaxade och därefter tvättade jag bilen 1-2 ggr i veckan med SONAX schampo och la på deras våtvax för det ultimata skyddet!!! :)
Fyra veckor senare, efter daglig saltkörning uppstod en grov yta nertill på bilen som jag inte fick bort genom att tvätta. Detta kom naturligtvis från allt däcksprut - så nu är det bara att sätta igång att avfetta och vaxa igen!!!

BORDE JAG VARA MISSNÖJD???
porta
leszek:

Det verkade som att du hade lite kolla på bilvård i posten ovan, men nu verkar du ganska ställd. Varför använder du inte 3M som du själv rekommenderar?

Man kan klara sig gott med en maskin på 460watt, klart att då får du inte bort alla repor, men du kan finpolera och vaxa med samma maskin. Perfekt för nybörjare.
le
234
leszek
BMW 535 -88
PORTA:

Anledningen till att jag är ställd är att det är första gången i mitt liv som jag använder en vinterbil som jag är lite rädd om. Innan har jag kört en MAZDA 626 -90 som jag knappt tvättade under vintrarna då bilen redan var genomrostig!

BMW köpte jag för 15 000 kr för att ha något att köra. Efter lite små mek visar det sig att bilen är i kanonskick trots sina 28 000 mil, 150 000 kr i kvitton, full bok osv. Du förstår. Naturligtvis får jag ångest när jag inser att bilen är skitfin och kan inte behandla 3,5:an hur som helst!! :)

Vad gäller 3M:s grejer började jag tänka om lite efter att jag läst på detta forum. Jag har ju aldrig testat något annat märke. Jag polerar bilar på sommaren åt ett par återkommande kunder efter att jag lagt ner mitt sommarjobb (jag börjar känna mig gammal och lat). De kommer i början av sommaren och vill ha bilen fin sommartid! Där har jag uteslutande använt 3M och det funkar ju hur fint som helst och håller en 3-5 månader. SOMMARTID!!

Men nu snackar vi salt och allmänt mycket vatten vintertid.

Åter till frågan. Hur länge borde produkterna hålla vintertid??
porta
Om du är rädd om vinterbilen så förstår jag inte varför du inte använder 3M? Hållbarheten på vintern pendlar väl mellan 1-3 månader?
le
234
leszek
BMW 535 -88
Det var som f*n - PORTA - Du var en svår nöt att knäcka!!!

Jag glömde kanske skriva att Bilsport delade ut vaxet gratis till prenumerater. Klart att jag var tvungen att prova. Dessutom har inte 3M en hel serie med schampo samt våt vaxning.

Men om det vintertid skall hålla 1-3 månader som du skriver är jag kanske lite besviken. SONAX är det bästa vaxet enligt Bilsport!!!
porta
Du behöver inte knäcka mig ;-) Jag ställde bara den oundvikliga frågan. Men jag har ett förslag.

1. Polera och skydda med 3M
2. Använd Sonax schampo.

Vad tror du om det?

Vad bilsport tycker är det bästa vaxet ut konsumenthänsyn fäster jag inte så stor vikt vid. Kör med högglansskyddet istället. Ska du ha ett bra snabb/blötvax så är Lahega hydrowax 31 en grym produkt.
Jag arbetar nu och har gjort i över ett år med bilvård på en av dom största kedjorna i sverige så ja uttalar mig efter egen erfarenhet.
3Ms produkter är riktigt bra enligt mig, har dock bara använnt deras olika rubbingar. Vill man få bilen fin och inte själv har erfarenhet så låt proffs göra jobbet, dom har riktiga grejer att tillgå och gör det dagligen.

Alla firmor använder i stort sätt samma lackskydd. en tvåkomponents produkt som får härda in. Vissa köper in färdiga produkter vissa tar fram egna. sen hur länge det håller beror mycket på hur man tvättar, mer avfättning=mer slitage på lackskyddet.

Sen tror jag att teknikerna i fråga som utför jobbet som vi lägger våra surt fördärvade slantar på "offtas" kan sin sak och är duktiga. Det är i stället den ekonomiska lönsamheten som är boven i dramat om jobbet blir bra eller inte.

/Magnus
www.mrcap.com

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.