AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.104

BMW e39a, de billigaste

Sida 1 av 2
Hejsan! Är i fullgång med att leta efter en första bil till mig själv, och självklart ska det vara en bmw ;)

Först hade jag tänkt mig en bmw e36a i prisklass 30000 - 50000 kr, men sen fick jag syn på några e39or som kostade 50000-60000kr och blev mycket intresserad, frågan är då, är dessa e39or dugliga, eller är det något lurt med dom? Om man skulle ta ett exempel, tror inte jag får lägga in en länk, men på blocket finns det några bmw e39or som ändå ser bra ut, har gått runt 15000-20000mil och som har t.ex läderklädsel, fina fälger och dylikt! Vad tror ni, är dessa bra köp eller ska man hellre satsa på en bmw e36a som inte ligger bland de billigaste?

Vore väldigt tacksam för synpunkter

MVH

Micke
För 60 000:- bör du kunna hitta en vettig E39, men du kan nog inte räkna med en pärla i absolut toppskick.

När jag letade E39 i våras var alla bilar jag kikade på runt 50 000:- vanvårdade och snikutrustade vrak. Det blev en dyrare E38 istället till slut.

Men sedan dess har E39-priserna sjunkit rejält, och jag tror absolut att en vettig bil kan hittas för cirka 60 000:-

Mvh,
Kalle

Vagnparken: Länk
okej låter ju trevligt, får man skriva länk här så att ni kan kolla på specifika? Förresten undrar jag om en e39a som gått 28000 mil och säljs på bilfirma och ser skitfin ut håller ett tag?
MickeBMW,

Den kan säkert hålla länge till om många slitagedelar är bytta... men generellt så undviker jag långmilare. Jobbigt att sälja dem, när det nu blir dags. Dessutom kommer den rasa snabbare i värde än en lågmilare, såvida den inte förstås är EXTREMT billig redan idag.

Mvh,
Kalle

Vagnparken: Länk
Okej men under 20000mil är väl dugligt iallafall? Om en bil har full servicebok, kan man då se att bilens mätarställning inte har mixtrats med? Är det något speciellt man ska kolla på med just e39or som ofta är fel?

MVH

Micke
Läs begagnatguiden, där finns svaren på många frågor: Länk
Det är inte alls säkert att en bil med 28000mil är något dåligt köp för att brukas. Det som är säkert är att milskräcken sitter djupt rotad vilket gör att du kommer att få svårt att ens bli av med den även till ett (upplevt) lågt pris. e39 är nog ett av de trevligaste köp man kan göra för 60KSEK anser jag. Har ägt 528i 97:a som jag köpte för fem år sedan, mycket trevlig kombination av prestanda och hygglig ekonomi. Lycka till!

E39 är en milsvidd bättre bil än E36 på många sätt, jag har ägt bägge. Men E39:or skall ha M-paket enligt min mening för att bli snygga, roliga att köra, samt "lättsålda". Och några M-paket försedda E39:or på rätt sida om hundratusenlappen är inte allt för lätt att hitta. Om plånboken får vara med och bestämma så är nog E36 ett bättre val för dig. Och då helst en fyrcylindrig då det är din första bil. Det blir betydligt billigare så...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Att köpa en på bilfirma är nog dumt, de ska alltid tjäna pengar och du får en "sämre" och dyrare än att köpa en privat oftast.
Det finns en hel del E39 i 60 tusenkronosnivån till salu, men räkna inte med att de är topputrustade och utan skavanker, att spekulera på restvärde/svårdsåldhet på en långmilad bil för 60.000 kr, en sådan bil kör man så länge man kan underhålla den för en kostnad som verkar rimlig, förlorar pengar gör man oavsett vilken bil man köper.
Se bara till att den fungerar 100% maskinellt och är välunderhållen, en och annan buckla och repa får man stå ut med in den prisnivån.
Och se till att ha en reperationsbuffert på ca 20.000 , kan vara bättre än att köpa en bil som är 20,000 dyrare men har ett extriört perfekt utseende.
Bättre att lägga 20,000 i underhåll o rep så du vet att bilen är sjysst och fungerande 'än att köpa en dyrare och inte ha ett repkonto.

///MVH Hasso
Länk
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
Klart du får lägga in en Länk så vi kan se o avgöra om det är nåt o ha! MVH Micke
E39:orna som du egentligen vill ha kostar mer än 60k. Men visst, det kan finnas fynd där ute... Om du nu skall köpa en äldre E39 utan att ha så mycket erfarenhet så rekommenderar jag dig att åka till en mindre BMW verkstad med bilen INNAN affär. Fel finns det ovasett skick i den prisklassen. Frågan är bara vilka fel. Och du, glöm inte att pruta ordentligt...
Den ser lovande ut ---> Länk
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
PowerMac: Jaaa, en E39 med V6 har jag alltid önskat mig ;-) Nej, allvarligt talat verkar den vara prisvärd. Men den kan lika gärna vara rena rama vraket.
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Ja.. men det sitter väl endå en RAK 6:a i den?
I annonsen står det v6.
Visa användare
123
Pimplaren
Turbohink:
m5e34 Turbo, 723whp
Finns inga Bmw's med v6 =)

Mvh Oliver

Vit m535!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
micke80 är nog bara ironisk över V6:an.

Tycker inte om när försäljare skriver V6, man får genast ett dåligt första intryck av objektet. Dessutom så tycker jag den annonsen ser mindre bra ut, men bilen kanske är bra.. hmm, 520i, är det inte i klenaste laget? Satsa hellre på en sjysst 523i än en 520i.
Visa användare
123
Pimplaren
Turbohink:
m5e34 Turbo, 723whp
kan ha varit :)

tog de lite ironiskt med ( =) )

men håller med dig MD...

Mvh Oliver

Vit m535!
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
75 var billigt för en 00a.. iofs en 520 men ändå

BMW CS #5139
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
kollade på en 528ia 98a i somras
steptronic
cosmossvart
svart läder
träpanel
klima
multiratt
stora ljudpacket med cd-vxl och DSP
elstol+minne
Tv/Navi
mm. mm.
dvs de mesta av vad man kan kalla normal utrustning, dock ej telefon eller dubbelglas
fanns även 17" med nya däck, nya vinterhjul, bytt bromsar
mkt gott skick, import 2004
nyskick invändigt, helt oslitet läder
ej rost, dock en nyckelrepa
inga fel på bilen.. dock en hake.. ingen servicebok...... 13000 på mätare
hade nog fått den för 65.000 kr
var nära och köpa den med tvekade eftersom den skulle bli svårsåld sedan utan servicebok, så den hann bli såld.. ångrar mig ibland.. för fin var den..

BMW CS #5139
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Tyvärr brukar ju de flesta skruvade bilarna skruvas tillbaka från x antal mil till lämpliga 12-13000 mil. Dessutom är nog e39 en modell som drabbats hårt av mätarfifflet då de är bekväma att färdas i och går förhållandevist snålt och har bra motorer.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
de är sant.. denna 528i var garanterat backad vilket även säljaren bekräftade.. misstänke starkt att de var han som som hade gjort de trots att han förnekade de... ljusmodulttest visade 17000 mil... kan nog ha stämt rätt bra... mycket fint skick iaf..

BMW CS #5139
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.