|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Koffein är det som gäller. Onyttigt? Nyttigare än att somna bakom ratten. Wilhelm Svenselius |
|
|
Koffein hjälper helt klart. De nätter honan varit riktigt på G tankar jag mig full med kaffe, kanske 4-5 muggar direkt på kvisten. Man kvicknar utan tvekan till, men framåt lunch kommer bieffekterna med tremor, kallsvettning, magknip, oaptit och pungvärk. Men bättre det än att sitta och såsa. Lycka till. /Klaus |
|
| Jag kör lastbil mellan malmö och göteborg och då bli man ganska trött eftersom E6an med lastbil är riktigt tråkig. Knepen jag brukar göra är att försöka hålla mig syselsatt med allt möjligt, skriva sms, pilla på stereon osv. När det inte funkar längre svänger man av och köper frukt och godis då håller man sig vaken ett par timmar till. Sedan blir det redbull som alltid funkar. Om man är riktigt trött så funkar ju inte detta utan då är det bara att gå lägga sig och sova en stund. Glass hjälper väldigt bra också! Har hört att andra lastbilschaufförer borstar tänderna med mycket tandkräm också... I Australien har de ett "ordsråk" som heter: STOPP REVIEW SURVIVE, där har de haft stora problem med folk som somnar vid ratten. Att köra trött kan vara betydligt farligare är att köra rattfull! Reaktionsförmågan är lika med 0... Har själv somnat bakom ratten i BMWn hade tur som tusan och repade bara ena sidan mot ett räcke.... hade 10 minuter till rostock efter att ha kört genom hela tyskland.... SOMNA INTE BAKOM RATTEN FOLK...... | |
|
Klaus: Du tror inte pungvärken har med aktiviteterna som föregick kaffedrickandet att göra? ;) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
misc100 |
Mitt botemedel är att tugga tuggummi när jag blir trött. Blir alert hur än trött jag är! |
|
Kolla sa du inte har blodsocker problem. Hjalper det om du ater ngt sött? |
|
|
RedBull eller mycket kaffe. V6 Eucalyptus tuggummi funkar faktiskt, man piggnar till av eucalyptusen, men det krävs några stycken... Sjunga högt funkar också, passar sig kanske bäst när man är sjäv i bilen! Keep Your Distance! |
|
|
Det bästa förslaget hittills är att stanna för en powernap. Gör underverk. När jag märker att jag blir okoncentrerad i min körning brukar jag stanna och ta en liten lur om tio minuter samt en promenad därefter tre varv runt bilen. Sedan är jag pigg och alert. Ett tips om du har elinställbara stolar är att programmera in en skön sovställning i förväg, sedan är det bara att trycka på knappen. :-) Om inte tid finnns för powernap rekommenderar jag införskaffande av asiatiska Red Bull. Finns att köpa i tvivelaktiga snabbköp. Svep fyra snabba och trötthetsproblemen övergår i hjärtklappning. |
|
|
En powernap är aldrig fel. särskilt inte på långresan. Men din beskrivning av tröttheten låter som att det handlar om sömnapné (andningsuppehåll under sömnen). Då blir man onormalt trött på dagarna och kan somna när man minst behöver det, även om man sover på nätterna. Men eftersom hjärnan inte får det syre den ska ha, och man vaknar kanske 100 gånger på natten (utan att vara medveten om det) blir man väldigt trött. Ökar dessutom risken för depression och hjärtinfarkt så man ska ta det på allvar. Det finns behandling att få, så jag skulle rekommendera dig att be din läkare remittera dig till en sömnundersökning. Stay awake och ha en skön jul! Don't dream it, drive it |
|
|
Betr behandling av sömnapné: Länk Annars håller jag med om att en PowerNap funkar bra. Mvh Björn |
|
|
antar att det beror på årstiden lr är det alla årstider..? själv är jag jämt trött denna årstid. "Vad är det för fel på häst och vagn?" |
|
| RedBull funkar men man flyttar enbart fram tröttheten någon timma. Sen så nackar den en medvetslös. Mitt recept är RedBull eller annan läskeblask som innehåller taurin varvat med mat. Se till att hålla låg temp i cupén och redigt med friskluft.. Därefter en kort PowerNap, och därefter Zzzzzzzz.... ;) Jag brukar avverka kontinenten nattetid. Underbart fria vägar och hög snittfart. Praktisk där det ändå inte finns något att se. Dagtid så är motorvägar bannlysta. Då vill jag se och njuta av omgivningarna. | |
|
Jag instämmer i råden om Red Bull, om jag ska köra långt och är lite trött så brukar jag köpa två stycken å smutta på, det håller mig vaken. Ett annat tips är att ha någon sorts smågodis som räcker länge. |
|
|
Klaus det låter som du har införskaffat en utomordentlig hona:)) Mvh Danne |
|
|
Jag åkte de 10 milen t/r till fjollträsket igår natt. Jobbar 7-16. Powernappade en tim efter jobbet o tog med mig en termos kaffe. Det funkade faktiskt. Hade t o m svårt att somna när jag kom hem vid 02. Så kaffe hjälper definitivt! |
|
|
håller med om att man håller sig vaken vid aktiv körning men polisen brukar inte alltid vara av samma uppfattning =) /// mstrutsen |
|
| men hallå!!!!!!! ni tar livet av killen med era råd. han som inte ville köra i diket, kommer att hamna i diket i.a.f. :-) | |
|
CiM: Vad skulle du själv föreslå? :) Tycker den här tråden innehåller en uppsjö av goda råd, rolig läsning dessutom! :) God jul på er! Wilhelm Svenselius |
|
|
Något att tänka på för de som inte är vana vid kaffe är att inte hinka i sig stora mängder sent på dagen. Själv undviker jag svart efter 16-tiden på dagarna. Resultatet blir annars en natt med jävligt skrynkliga lakan pga ett evigt vändande under försöken att somna, och då har man iofs under dagen tagit ett steg framåt, men pga störd sömn tagit två steg bakåt dagen efter. Fortsätter detta beteende finner man sig snart snurrandes i den klassiska nedåtgående spiralen som mången droganvändare drabbats av. Men detta lär man sig med tiden, och efter ett tag är man, som de flesta andra, en garvad koffeinist. Sömnproblemen avtar dessutom över tiden då man relativt fort bygger upp en tolerans och även lär sig att hantera den ökade vakenheten genom att trötta ut/döva sig med andra tillskrynklande aktiviteter eller metoder. Snabba kolhydrater i form av snask eller läskeblask tycker jag bara fungerar som en kortsiktig lösning, då man lätt kan råka ut för en sk. sockerchock. Detta är ett allvarligt tillstånd då blodsockervärdet rusar i höjden och man upplever en stund av ökad energi och vakenhet, för att kort därefter bli dåsig och omtöcknad då systemet pumpar ut insulin för att bekämpa sockerförgiftningen. Om tid finnes är det nog bättre att stanna till vid en lämplig rastplats, plocka fram sitt Trangia och koka lite havregrynsgröt. Fyller man buken med detta klet har man jämn energi ett bra tag framöver. Komplettera med okladdiga frukter under färd. Daniel.F, hon är inte införskaffad, hon är en skänk från ovan =) Det säger väl allt att jag accepterar att hon ibland LÄMNAR KVAR lite papper eller annat skräp i bilen, DRAR SKOR över lackade trösklar osv :) |
|
|
Funderar om du bara har tröttheten vid bilkörning?...Har du samma problem när du sitter stilla annorstädes än i bilen?, så kan det vara något medicinskt som bör behandlas.. Kontakta läkare skulle jag vilja säga isf.. Vet om en som somnar "nästan direkt" så fort han sitter stilla,han äter medicin för detta.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.