|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
har ne 320 i 90 års modell .. undrar vart temp mätaren ska stå för att fläkten ska gå på högvarv för att kyla ner motorn när den står på tomgång .. hur måga moment ska toppen spännas med ? .. spånde min med 6 moment efter toppacknings byte | |
|
Köp en haynesbok. Vilken fläkt syftar du på? Kupefläkten eller "den vanliga" Den vanliga styrs väll av varvtalet, oberoende om motorn är frusen eller kokar. |
|
Hälge |
320_alex: Det är nog snarare "viscofläkten" som behöver bytas. Det finns bättre beggade på skroten för 250:- Tänk på att den är vänstergängad vid demontering/mont. Specialskruvnyckel för arb finns på Biltema 32:- |
|
"viscofläkten" ?? är det inte den vanliga fläkten för kylaren .. fläkt kopplingne tror jag fungerar för att det finns motstånd i fläkten och den glappar itne i centrumet .. kupefläkten funkar som den ska inga problem med den .. men på vilket streck ska tempmätaren stå för att kylarfläkten ska börja snurra fortare när bilen står på tumgång ? bytte toppackning här om dagen vill inte ha 12 timmars jobb o slitande igen helst |
|
Hälge |
Viscofläkten är kylfläkten framför motorn, den styrs ej av några kontakter alls. Det får ej finnas några stora glapp när du vickar på fläktbladen. Likaså ska den "snurra fritt" när du sätter fart på den med motorn avstägd o kall. Vad menar du med att du dragit toppen i sex moment ? Bytte du toppbultarna, hade du momentnyckel till hands vid arb ? Med vilket moment drog du..hur nollade du motorn innan toppen demont/mont ? Hur ställde du in kamdreven ? |
|
kamderen är ställada rätt jag andvände momet nyckel så klart , och jag ställde nycklen på " 6" moment spände bultarna "zikzak" dvs spämde dem hjämt. vad menar du med kollade motorn före demont / mont ,, hade en expert duktig mekaniker som gjorde det till mig , skainte kylar fläkten snyrra snabbare på en e30 när den börjar bli varm för att kyla ner ? |
|
Hälge |
Sex moment ? Drog ni inte torxbultarna i Nm ? |
|
´ja det är tosksbultarna vi andvände moment nyckel till för att spänna dem som håller topppen ständ . vi andvände en moment nyckel och ställde den på 3 -4 -5- 6 stannade vi på för det känndes bra hårt spännt ´där är det inte en moment nyckel men ska andvända .. ? motorn gå i alla fall hur bra som helst . mitt problem är varför jag inte har normal temp på motorn ? tempvisaren står på första vita markeringen när den ska stå på den andra istället bara när man kört med bilen och låtigt den gå på tumgång en stund ökar den till den andra markeringen och den börjar hoppa då med i bland lite när den står vid andra markeringen och man kör .. är rädd fär att toppen ska gå efter som den visar fel temp .. tror jag |
|
Hälge |
Du skojar med oss... |
|
Hälge ! nej seriöst det gör jag inte .. bilen funkar hur fint som helst .. förutom det med kylningen .. skit i det andra och hjälp mig med kylnings problemet ..finns det någon hemsida som visar en bmw e30 upp buggnad typ "handbok" såg att någon hade länkat till en sådan tidigare men nu hittar jag inte länken på 3 serie forumt. den ska vara postad i går eller förrgår .. |
|
|
Länk Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
| någon som har någon ide varför min tempmätare står för lågt i arbtets temp ? står ju sneppet under där den ska vara när man kör | |
|
Mätaren står där på dom flesta E30 trots att kylsystemet funkar normalt, den gör det på min 325a -88, på plarens 320 -84 och flera andra E30 jag kommigt i kontakt med. Varför vet jag inte. |
|
|
isåkare står din temvisare på det första vita strecket ? och ökar den till det andra efter den stått på tomgång en bra stund och senda ökar o ökar ska inte termostaten öppna så att den börjar kyla ner vid en viss temp ? elelr ska inte fläkten snurra fortare ? vid en viss temp ? |
|
|
hur ska fläkten kunna snurra fortare? tänk nu efter riktigt ordentligt.. för du har inte tänkt efter så mkt än va? |
|
| min 320 stiger inte heller till mitten av temp. mätaren. ligger på runt första streckt nu när det är kallt ute, stiger till nästan hälften vid kö, men aldrig över mitten. sjunker till första strecket vid körning igen.. om du är orolig så kolla upp termostaten. | |
|
bemmer exsakt så är min tempmätare ,men har jag för ¨låg arbets temp ? det är väll inte bra för motorn ? vill ju ha den normal för kolla upp termostaten fast den är ny liksom så jag tro inte det ska vara några problem med den :S |
|
|
Alex. Inte konstigt att din bil har massa fel hela tiden. När du momentdrar topplocksbultarna "på känn". Du skall dra dom med momemtnyckel till rätt NM. Sedan ska du efterdra dom! Förstår inte varför du gång på gång ställer frågor här på forumet när du bevisligen trotsar alla rådgivningar. Fläkten styrs av varvtalet, inte av någon superdator. |
|
|
Min står mittimellan, polarens lite närmare det första strecket, men vid stillstående länge går den upp till mitten. I sommras hade jag problem med att den steg över när jag stod still, byte av fläkt löste det problemet. |
|
|
så vad ska jag göra byta termostat ? eller ? vade varigt bra att veta så jag kan få rätt temp ! hur många MM ska bultarna till toplocket stännas med ? .. |
|
|
byt termostat om det inte är gjort på några år. kostar ju bara typ 150:- eller nåt.. köp en varmare termostat om du tycker att tempen står för lågt. typ 88gr själv så köper jag alltid 80gr bmw orginal beemwee |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.