|
Sida 7 av 10
|
|
|---|---|
|
Några kommer alltid att föredra att hitta bilar likt denna Länk , medan åter andra tycker att Länk är de ”coolaste” som någonsin funnits. Att stå i den ena polen och typ ”peka finger” åt den andra är bara sandlåda – ingen kommer att ändra uppfattning för det. Det samma lär gälla diskussionen kring samlarbil/klassiker/entusiastbil (där jag bara kan hålla med e38b12 tidigare inlägg). Det som är en samlarbil för någon är bara på sin höjd en entusiastbil för någon annan, medan bilen för den tredje bara är och förblir en bruksbil (om det så gäller en gammal Aston Martin). För mig är m5e34 redan en given klassiker, medan den för andra enbart kanske förblir en ”bruksbil” (om än tillverkad i mindre ex. än m3e30) – jag tror som sagt inte vi lär komma så mycket längre i den diskussionen heller. Var och en är sin egen lyckas smed… |
|
|
Birka, Bra skrivet, jag håller med dig! Mvh, Kalle Vagnparken: Länk |
|
|
riskok@ man bör akta sig med att generalisera, det finns E34 M5 och E34 M5, det finns -kundorder-bilar- som är 'one-of-a-kind' slutbehandlat av BMW 'ZS' och det finns rätt -vanliga- bilar tillverkad på BMW 'intern-order', det finns 'dealer-editon-bilar', det finns special-modeller, Winkelhock 3.6 (51 st.), Cecotto 3.6 (22 st), M5touring 891 st. (special-order-bil) och sedan finns det 'top-of the-line-uppgrade/face-lift'-bilen av 95-års-modell till vilken BMW har tagit fram en särskild 'försäljningsbroschyr' som framhäva 'skillnaden' jämfört med tidigare bilar som är bl.a. front-design, 18"M-parallel-hjul, 6-vxl-låda, 345/328 mm compound/floating disc-motorsport-broms-paket osv. - produktionstal E34 M5 3.8 95-års-face-lift-model, LHD 404 st, RHD 139 (inkl 50 UK LE), M5touring 209 st. - dessa bilar är slutet av en 30-års-epok av motor-utveckling, det finns dokumenterat på olika sätt hur utvecklingslinjen går från E9 över E9-CSL, till M1/635 CSi, M5 och slutligen E34 M5 3.8 (S38B38) som blev klassat 'när det begav sig' som den bästa 'sport-sedan' i världen - om detta är förutsättningar till att göra bilen till en klassiker är väl också smaksak, för vissa är det så redan - värdet på bilarna är ingen ide att diskutera och är oväsentligt i sammanhanget, min top-skick E9 Coupe från 1975 är knappt värd ens Kr 75.000 ??? denna bil och även E34 M5or är redan MYCKET mera värd när de säljs i DELAR, vilket också en del folk i Tyskland har upptäckt, vilket ytterligare ökar på utskrotningstakten, att E39 M5 ägare vill byta tillbaka till en FIN E34 M5 är redan ett faktum - det intressanta är att INGEN VET hur det kommer att bli men för många är det redan idag klart vad som gäller just för de och då är det också relativt ointressant vad andra tycker, det finns gått om LIKASINNADE ändå - även om det låter så, jag anser mig inte vara en E34 M5-narkoman, bilarna som alla andra har sina brister de också, jag är även öppen för alla argument för och emot, i slutändan handlar det också om personligt tycke och smak och DÄR slutar alla diskussioner - FAKTA och trender går att kontrollera och mäta - smak och tycke är det ingen ide att diskutera DET får var och en avgöra själv - Tack för ordet + GOD JUL ! |
|
|
Björn B@ jag är av samma uppfattning som du i ditt senasta inlägg _ |
|
|
@BjörnB Håller me dej.... Därför jag köpte din gamla =) |
|
|
Klart att PV är en bruksbil! Knappast unikt :) /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
NTD, aha du slog till! Gratulerar, hoppas du blir nöjd med bilen, var rädd om den så tror jag du gjort en bra och rolig investering. Racerbilen: Länk |
|
|
Japp, den bara stod där så jag hade inget å välja på =) Står i varmgarage och väntar på våren... Ska fixa lite smågrejer men annars är den grymt fin! |
|
|
Olof Ovenholm: Nja tycker att det är roligare att se en fn PV komma åkandes än en E34 M5:a... Men ni är mer specifika när det gäller M5:an ner till en massa olika modeller men inte PV varför inte liksom? En PV lastbil kostar idag runt 200000:- och ja dom ser precis ut som en Epa. MVH Patrik |
|
|
Olof Ovenholm: Klockrent! Hade jag också haft en PV så hade den blivit vinterbilen och M5 E34:an givetvis på sommaren som det är nu :) //Schnitzer M5 -95: Länk |
|
|
riskok: Du besvarar ju frågan själv? :) /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
Gjorde jag väl ändå inte? Jag tycker att det är roligare att se en fin klassiker än en "ny" kant pressad bil. Jag menar ni tycker väl ändå inte att dom är handbyggda utan handmonterad hoppas jag annars är ni bra ..... måste jag säga ;) Inte ens en P1800 Jensen modell är handbyggd. Dock handmonterad liksom. MVH Patrik |
|
| Det finns ingen ironi som inte har sanning i sig. | |
|
riskok: Du sade själv att de ser ut som en Epa. Jag tycker det hela är rätt självklart, PV var en vanlig alldaglig bil, en symbol för medelsvensson, då det begav sig. BMW M5 E34 var en högprestandabil som dominerade sin klass. /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
ha ha jag snackade om lastbilen inte om Epan om du läser det en gång till. Jag sa att en äkta lastbil´s PV va värd 200000:- MVH Patrik |
|
|
Nä, du nämnde lastbilen och skrev att den ser ut som en Epa. Jag höll bara med. Priset har jag inte nämnt... /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
Grubbe: Ditt första inlägg var det roligaste jag läst detta året på detta forum... Hahahah. Du har ju verkligen fått med allt, precis det du tar upp har gjort att man har tröttnat på detta forum. All respekt för att du orkar ta upp det. Ha det gott/ Marcus |
|
m3kär |
Intressant läsning, Jag är nog med en fot på vardera planhalvan känns det som. Faktum är att riskok vet vad han snackar om när det gäller förutsättningarna för att en viss modell av ngt märke oavsett om det är volvo,bmw mm. Har sedan unga år följt farsans enorma intresse för renoveringar av sitt favorit märke, i det här fallet just Volvo med "epan" som nämndes, P-1800,P-1800ES,Amazon 123 GT, Duetter samt favoriten nr 1 PV Sport! Dom flesta har plockats ner i molekyler och återmonteras med nya eller renoverade delar när nya inte har gått att få tag på. Och för att komma in på det här med värdet på vad en speciell modell kan tänkas bli så är det självklart antalet tillverkade som speglar efterfrågan. Om jag tar ett exempell med just PV eftersom jag har lite koll där så är ju PV-sport den modellen som är mest intressant ur samlarens ögon. Men sen är inte en 61:a eller 65:a inte lika het som en 66:a. Och väl där så är en svart eller vit lika eftertraktad som den röda. Har man sen lyckats få tag i en röd 66:a sport så ökar värdet mer ju senare sen lämnade bandet. Varför? Det var sista året dom tillverkades. Utöver dessa basics,så behövs det dokumentation i mängder om allt den stackars bilen varit med om. Så det är skillnader på pv-sport och pv-sport. Marknaden styr med efterfrågan. Sen tror jag personligen att det inte är lika många bilmodeller som blir "samlarbil" pga ökad tillverkning av bilar generelt. Det är möjligt att den modellen av M5 tråden kom in på blir mer värd än ngn annan modell, att M3 gt och CSL samt de först tillverkade e-30 kommer få en högre efterfrågan än andra modeller tror jag är troligt, Kanske att sedanen blir intressantare än cupen blan e-36 pga färre producerade.? 635 csi tror jag kan bli en vinnare!?Men sen kan varje bil oavsett modell och märke få samma peng vid försäljning för att just den kunden vill ha den bilen. Men frågan är om dagens massproduktion gör att tex min m3 kommer att kallas veteranare i framtiden? jag hoppas det men tror ine att det blir så. Robban |
Grubbe |
Marcus M2: Tack så mycket. :) |
|
m3kär: Mycket bra skrivet i detalj nivå! MVH Patrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.