|
Sida 6 av 10
|
|
|---|---|
|
Måste ju säga att det är ett stort nöje att läsa denna tråd. Vad som gör en entusiastbil/klassiker till en just sådan verkar ju vara oerhört tvistat, själv anser jag att det finns vissa skillnader man kanske skulle belysa. Samlarbil = En bil som i dagens läge är värd mer än när den kom ur fabriken, alltså en säker investering. Brukar oftast vara i en väldigt begränsad upplaga. Klassiker = En bil som på något sätt förändrade på hur man såg på bilen. Entusiast = En bil som får ägaren att känna något extra, behöver inte ens vara en speciell bil i andras ögon Nu är detta mina värderingar, jag anser t ex att BMW M5 är en entusiastbil inget mer märkvärdigt än så, medans BMW 3.0CSL är en samlarbil. Nu kanske den inte är i en speciellt begränsad upplaga men för en fin 3.0CSL så får man faktiskt betala mer för idag än vad den gjorde ny. I vissa fall även efter man räknat om värdet på valutan från vad kronan var värd på 70-talet och vad den är värd idag. Mvh Ola Thomasson Alea iacta est, the dice is rolled |
|
|
Och i vissa fall är inte ens fina M5or entusiast bilar, den är helt enkelt för bra. Så man använder den året runt istället känner till ett par sådana bilar här i trakterna. Skönast var för någon vecka sedan när jag mötte en väldigt fin svart M5a med 3st big knicks lampor eller vad de kallas. Mvh Ola Thomasson Alea iacta est, the dice is rolled |
|
| hahaahha=) | |
|
m5toureg: Helt klart det kan ha hänt men jag gissar på att det inte har gjort det. Sånt brukar alltid ta tid även för BMW. BMW och Mercedes klassik verkstäder har extremt mycket att göra även Volvo´s (tro det eller ej) så oftast plockar dom bort "skit" bilarna så som M5:an som ändå är rätt ny och plockar in 30-50-talare först. Pengarna finns i dom riktigt gamla och jag gissar på att om BMW har samma timpeng som Mercedes så ligger den runt 300-400 EURO och då går man nog hellre till en "vanlig" bilverkstad eller bilbyggare. När jag var hos Mercedes förra året efter Classic Motorshow i Essen så hade dom precis avslutat en restaurering åt en rik man ifrån Mellanöstern Den kostade i runda slängar 14.000.000:- att renovera ut över inköp. 73% delar 19% arbete 7% frakter mm samt genom gång av historia med original dokument mm mm (Handskriva service manualer och ny tillverkade stämplar.) 1% va lack. Så om man räknar lite på det Delar: 10.220.000:- Arbete: 2,660.000:- Övrigt: 980.000:- Lack: 140.000:- Verkstaden är inte speciellt stor men folk ifrån hela världen jobbar där och jag vet att på mässan i Tyskland så hyr folk in en liten monter yta (svin dyrt) enbart för att vissa vad dom kan så att Mercedes skall anställa dom på restaurerings biten. Så visst kan det vara så att en M5:a varit hos BMW´s egna firma men jag tvivlar stort på det. Just my 2 cents… MVH Patrik |
|
|
ola@thomasson.nu: Bra skrivet |
|
Grubbe |
Sani: Tack, du är en av få som läser och förstår. |
|
Det är helt otroligt. Det räcker bara att läsa första sidan av tråden som är på zatzy för att se vad det är för folk och sjukt nog så finns det mycket av sånt här också. Det roliga är att om 20 år så kommer de att se helt annorlunda på saken. Det är samma sak som politik. Många kan inte ens se varandra pga att de har olika åsikter som gör att de stör varandra. Det är väligt mycket sånt här också, enligt mig. //Schnitzer M5 -95: Länk |
|
|
Tror många retar seg på at dom "mest" seriösa entusiasterna av M5 E34 har lite väl låg tollerans för vad som är original. En fin bil med vita blinkers, andra fälger och avgas kan i bland framstå som "skrot", och då kan det lätt bli missupfattningar. Tror personligen det finns rätt många M5 E34 rundt i värden som kan återstelleas til orginal utan alt för omfattande arbete och kostnader. |
|
|
ola@thomasson.nu@ BMW E9 3.0 CSL gjordes i 1265 ex. i 3 olika versioner, det är definitivt både en samlarbil (puts) och en enthusisastbil (kör) - - riskok@ nu går du väl från en extrem till en annan ?? men nog om detta...... visst KAN man lämna sin bil till en vanlig verkstad för att få den iordningställt men BMW är kanske lite mera 'flexibel' 'än andra bilmärken hos både Mobile Tradition och för den delen BMW Individual - man bör också ha i åtanke att bil-enthusiaster med intresse för äldre bilar eller 'young timer' ofta också är mycket bra kunder (i det här fallet hos ///M) vad det gäller köp av nya bilar och få då ofta en särbehandling - att dra en 14 milj vals betyder ju inte att det som jag har framfört inte är sant, varför vill du inte tro det ? menar du att jag hitta på ?? för mig handla det helst om kalla fakta - inget annat - sedan kan vi också drömmar, spekulerar, ha åsikter - no problem- men DET är något helt annat och då krävs -respekt och tolerans- ännu mera - varvid fakta är fakta och inte mycket att orda om - |
|
|
m5toureg: Jag tror ändå inte att du förstår. Ingen med en BMW M5 E34 går in på BMW´s klassiska avdelning och säger att dom vill få deras M5:a renoverad. Det funkar liksom inte så. Volvo tex. började precis med att renovera bertone modellerna åt privat personer. Nu snackar vi 80-tal. Inte en chans i världen att bmw renoverat en bil ifrån 90-talet. Det finns så många andra bilar att tjänar pengar på. Tro mig jag kan det är som sagt va. Men ge mig lite konkret fakta om vart du hittat den här infon så tror jag på dig. MVH Patrik |
|
|
Finns det EN endaste person villig att betala flera miljoner för en renovering av en M5 så finns det en efterfrågan, och då finns det rum för utbud i form av en marknad också. Likadant med om det finns någon som vill ge 700 000 kr för en bil med 60 mil på mätaren. Något inom mig säger starkt att Volkswagen, förlåt VAG, förlåt Audi aldrig kommer till att få in Golfar... förlåt TT på renovering :) MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
E38B12: Givetvis är det så. Min fråga va om det va så. Sen undrar jag vem som betalt 700,000:- för en M5 E34:a ha ha sjukt i så fall. MVH Patrik |
|
|
Personligen tror jag en fin M5e34 är en säkrare investering de närmaste 10-15 åren än vad en M3csl är. |
|
|
BjörnB: Ja det är möjligt om vi snackar 10 år. Men inte i det långa loppet så finns det inte en chans. Glöm inte bort att CSL:en är den sista av sitt slag. Alltså special modell baserad på den "gamla" karossen och enligt många den sista snygga BMW:en... M5 E34 är i mina ögon en dussin vagn men ändå rätt ovanlig men CSL:en är extremt ovanlig. Fast mitt tips dom närmsta 10 åren är ändå M3 E36 GT med låga mil och all utrustning. MVH Patrik |
|
|
riskok@ jag respekterar att du kan mycket om det här, MEN vad vet du om 'Mobile Tradition' ?? och hur de -faktiskt- arbetar och till vem de utför arbeten och vilka bilar de ta i uppdrag ?? > om det jag har sagt inte var sant hade jag inte framfört det, jag är inte i behov i hävda mig med några påhitt - som jag också redan har sagt däremot är att den aktuella bilen möjligt i slutändan restaurerades på BMW ZS istället, poängen var ju bara att detta görs - > sedan en liten kort historia > under 2002-jubileumsfärden med träff i Oberammergau till 'äran' av 02-serien, 2 orienteringsfärder i Alperna, uppställning av bilarna på Olympiastadion, visning av (den annars för allmänheten stängda) verksamheten på 'Mobile Traditon' INKLUSIVE verkstaden - > gissa vad de gjorde på verkstan, ju de fixade med några av deltagarnas bilar som hade fått problem under dessa dagar 3 (bilar fanns även från Japan, USA och Australien förutom bl.a. från Sverige etc.) om jag minns rätt behövde bilägarna bara betala för reservdelarna - > jag såg även andra bilar som fanns på verkstaden då, visst det fanns ingen E34 M5 just då ;) (hade varit lätt att påstå men inte varit sant !!) > till slut, vad spelar det egentligen för roll om en E34 M5 renoveras i Muenchen hos 'MT' eller i Garching hos 'ZS' (eftersom det är ju trots allt där bilen byggdes från början eftersom det är en äkta ///M-bil, den SISTA -hand-assembled- i Garching), poängen var ju att det redan nu lämnas E34 M5 till fabriken för restaurering, inga miljonbelopp, inga konstigheter - - du har rätt till dina åsikter och jag respekterar ditt kunnande på området men som även det tidigare sagt ÄVEN EXPERTER -KAN- HA FEL - vi kan väl vara vänner för det, ingen av oss är allvetande - - nu får det vara nog, dina antaganden i all ära men FAKTA är FAKTA - GOD JUL ! |
|
|
"riskok," Det finns människor som värdesätter en 16 år gammal "ny" bil lika mycket eller mer än en ny M3 - vilket egentligen är uppenbart. Om de sedan är "sjuka" eller inte det kan vi bedöma individuellt, personligen hade jag hellre haft en ny M5 E34 än en ny M3 E46. Denna vagn i USA för $65000 = 516300 sek kommer alldeles säkert att hitta en köpare. Länk Här har du ett annat exempel: Länk MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Något som kan vara värt att beakta i diskussionen om klassiker: Efterfrågan på bilmodeller förändras genom tiden, för 20 år sedan var ex. en gammal kompressor Mercedes värd ett ansenligt antal miljoner, idag har kundkretsen på dessa bilar bokstavligen dött ut. Jag ser till mig själv, en gammal måsvinge eller 540K tilltalar mig inte det minsta, en M5 e28 eller M3 e30 är det som jag kommer sukta efter. Folk har en tendens att samla på de bilar eller saker som var aktuella i deras ungdom. Efterfrågan varierar med tiden och utbudet anpassar sig med tiden, allt annat lika. Och ja en M5 e34 är inte fräsch utan orange bilnkers ;-) /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Båda dom modellerna som tog som exempel är ju extremt ovanliga gent emot en M5 E34. Det räcker ju med att göra en simpel sökning på blocket och det finns minst ett tiotal. Hittar dock inga M6:or eller M3 E30 cabbar ;) Det är lite det jag menar om ni förstår. Jag kan också förstå att folk älskar sina gamla billiga bilar mer än sina nya. För det gör alla mina kunder. Skillnaden är väl lite mer den att Volvo entusiasterna är glad om priserna stiger men BMW entusiasterna räknar med det. Så länge priserna är låga eller dumpas då dom är för dyra att äga ju längre tid kommer det ta innan den blir en riktig klassiker i "vanliga" människors ögon. För vem vet inte att en PV eller P1800 är en klassisk bil och ingen bruksbil? Jo alla... Just nu börjar ju Volvo´s Bertone modeller trilla in på den banan med. MVH Patrik |
|
Gemini__ |
tryggve: Du råkade slinta på tangenbordet. Det ska stå: "Och ja en M5 E34 är inte frsäch utan vita blinkers" =) Länk |
|
Man måste skilja på M5 och M5. En M5e34 i bruksskick eller kanske något finare tror inte jag kommer att stiga en krona på mycket lång tid, tvärtom. Tror heller inte att speciellt många av dessa kommer renoveras upp till nåt som liknar nyskick. Däremot riktigt fina exemplaren som idag kostar runt 100k och uppåt tror jag redan har stabiliserats i värde och kommer så sakta att börja stiga. Likaså specialmodeller i bra skick. Men det är alltid svårt att titta in i kristallkulan. Racerbilen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.