AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
19.875

Krönika om Autopower!

Sida 5 av 10
Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
Förstår inte heller varför RS2 skulle skriva mindre här? Ni tycker ju Grubbe är löjlig när han skojar med er men nog vore det löjligare om en kille som RS2 skulle skriva mindre för en tråd på ett forum... RS2 kan väldigt väldigt mycket om just BMW och dess M modeller och jag tycker om att läsa hans inlägg om olika saker som dom flesta inte vet. Men att totalt skit i vad Grubbe sa om sin bil och vad den ska användas till är faktiskt rätt löjligt med.
Nå ja Grubbe vill köra 20” med KW chassi som lär funka skit bra då jag själv kört i runt 250km/h+ med mina 20” och samma chassi. RS2 kommer också ha skoj i sommar med sina 18” och banracing chassi men det är ju två helt skiljda saker om du frågar mig. Jag tror inte att Anderstorp ligger på väg till jobbet eller på väg till någon polare utan jag tror att om jag en dag vill köra banracing så plockar jag fram mina 19” CSL fälgar och mitt ACS Chassi och leker vidare. Annars så säljer jag den skiten med…

MVH Patrik
Haha. Hoppas ni läser tråden på Zatzy. Just att tråden börjar med att någon gnäller på att hans bil blir "dissad" och nu handlar om huruvida M5 E34 är en samlarbil eller ej :D

"Dock om 10 år då han menar att hans är ett monument kommer de vara grymt ointressanta.

Bilar blir sämre och sämre, o håller kotare och kortare.

Dels för att tillverkaren vill tjäna mer pengar och drar ner på kvaliten, dels på att bilarna blir mer avancerade, så att mer saker kan gå sönder som folk ej tar sig råd att laga på en så pass gammal bil.."

Jag gillar argumentationen starkt! Just eftersom det handlar om en entusiastbil :D

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jo. Vissa har svårt fatta hur det fungerar. Eller så handlar det bara om avundsjuka.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Jag är hemskt ledsen, men de som på "Zandlådan"s forum uttalar sig om M5 E34 och dess eventuella samlarvärde har ingen koll, och heller inget intresse för modellen, varpå deras åsikter och uppfattningar är helt irrelevanta i den diskussionen.

Alla riktiga fordonsentusiaster vet att E34 M5 är en unik bil som i fint skick alltid kommer att ha ett värde. Att detta värde sedan inte uppgår till samma summor som bilen kostade när den var ny är en självklarhet, och det är heller ingen som påstått.

Mvh,
Kalle

Vagnparken: Länk
pe
554
perf
320xd e91 -09
Hahahahaha, kanon.
Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
Då jag själv jobbar med just klassiska bilar hos Volvo så som P1800, Amazon och PV så kan jag säga några saker som höjer värdet på en bil.

1. Ovanlig modell (Helst under 1000st tillverkade)

2. Tidlös och modern (Typ P1800 med dess mjuka linjer mm Helst den tidiga modellen alltså Jensen modellen)

3. Skicket och antal ägare samt historian om bilen (Ingen bil som inte har ett bra original skick eller få ägare med en gedigen historia är ingen samlarbil dock en dussin bil.)

4. Rätt delar (Original delar inget annat. Men även då tidens tillbehör funkar.)

5. Historian om bilen och dess modell (Rally mästerskap, banracing, Kungen har haft en mm mm)

6. Kvalitén på bilen (Funkar bilen att köra med på söndagar?)

Sen så finns det säkert med argument men enligt en undersökning som vi gjorde hos alla Volvoklubbar i Sverige så var detta dom olika sakerna som dom tänkte på först. Ni som inte tror mig får gärna ringa mig och diskutera detta vidare. Företaget som jag jobbar på är Genuine Classic Parts AB. Vi är Volvos ända leverantör av nya delar till äldre Volvo bilar och detta är något som jag kan väldigt bra då vi har jobbat med detta i 10 år och jag i 5 år. Just nu jobbar jag som projektledare och har både byggt och jobbat med Volvos klassiska monter på världens största klassiska mässa nere i Essen.

Vad som är säkert är att just M5:an kommer säkert att bli en samlar bil men jag kan även lova er att värdet inte kommer att stiga dom närmsta 30 åren om du nu inte äger en extremt ovanlig modell eller en speciell bil. Tror jag såg någon gammal SÄPO bil till salu för ett tag sedan. En sådan kanske man ska hålla lite extra hårt i men en helt vanliga M5 lär inte stiga.

Volvo har bara två modeller som egentligen kostar mer nu än vad dom kanske borde göra. Dessa är P1800 Jensen modellen samt ES:en och Amazon 123GT.
Även PV sporten är rätt dyr men inte ens närma dessa.

Att renovera en PV, Amazon eller P1800 idag kostar bra mycket mer än vad en tok finna och renoverad bilar kostar. Alltså delarna är dyrare än vad du får när du säljer den.. Så länge det inte kan löna sig eller så länge man inte kan få tillbaks pengarna man har investerat i bilen så anser jag och många andra att bilen ännu inte har gått och blivit en ”riktig” klassiker. Titta på Måsvinge Mercedesarna tex. Dom är riktigt dyra men du kan om du hittar en riktigt fin original och renoverad denna samt få betalt för arbetet och delarna när du säljer den. Givetvis finns det undantag.

Detta gäller även en massa Jaguarer mm mm. BMW har i mina ögon bara ett par klassiker nu. Givetvis alla dom äldre bilarna men även M1:an, 3,0 CSI, M3 E30 EVO, 2002 Turbo samt M3 E36 GT är klassiker som man kan tjäna pengar på inom en 20-30 års period (M1:an kan du nog redan tjäna på…). Tittar man på nyare BMW modeller så har vi M3 E46 CSL och givetvis den mest klassiska BMW just nu BMW E46 M3 GTR som jag aldrig sett i verkligheten ens. Så tänk efter lite innan ni säger att ”M5:an är en given klassiker…” E30 M3:an ser i alla fall jag som en bättre investering.

Så puss på er grabbar och ni får gärna säga vad ni vill men jag jobbar med detta 5 dagar i veckan 8-10 timmar om dagen. Jag säger inte att jag vet eller kan mer om BMW´s historia eller vad som kommer att bli mest värdefullt men tittar man på Volvo´s, SAAB´s och Mercedes historia så blir det nog precis som jag skrev.

Så den dagen första BMW M5:an glider in på BMW´s egna restaurerings avdelning för renovering åt en privat person då har bilen börjat sina första steg emot att bli en klassiker…Aldrig innan.

Med vänlig hälsning Patrik
Volvos klassiska avdelning

Bra talat riskok!
Är efterfrågan stor i förhållandet till utbudet av M5or så kommer priserna att stiga. Det finns alltid entusiaster som är villiga att betala för rätt bil. Svårare är det inte. Man behöver inte prata MB måsvinge-status för att en bil skall vara en klassiker.

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
Olof Ovenholm: Jo riktigt så lätt är det inte. En P1800 idag söks av väldigt många det finns minst 50-100st som kan kasta upp 100000:- för en fin P1800 men priserna stiger inte för det. Folk vet att man inte ska betala mer för något än det är värt. När jag började här så kostade en tok fin P1800 90-100000:- idag 5 år senare så kostar dom 95-110000:- men det är inget ovanligt. M5:an lär inte få någon som helst status innan vi som är födda på 80-talet passerar 50-sträcket. Om det nu finns olja och det inte är olagligt att köra med Bensin bilar ;)

MVH Patrik

Riskok skrev:

"1. Ovanlig modell (Helst under 1000st tillverkade)
2. Tidlös och modern
3. Skicket och antal ägare samt historian om bilen (Ingen bil som inte har ett bra original skick eller få ägare med en gedigen historia är ingen samlarbil dock en dussin bil.)
4. Rätt delar (Original delar inget annat. Men även då tidens tillbehör funkar.)
5. Historian om bilen och dess modell (Rally mästerskap, banracing, Kungen har haft en mm mm)
6. Kvalitén på bilen (Funkar bilen att köra med på söndagar?)"
______

Intressant, M5 uppfyller nämligen i princip alla dessa punkter!
1. Ja, modellen är ovanlig. 2676 st. tillverkade 3,8. Hur många av dessa tror du finns i livet idag, och hur många är i originalskick? Max 10-20%!

2. Jupp. E34 är en av de mest karakteristiska och tidlösa karosserna någonsin.

3. Min M5 är i mycket gott skick, med endast två tidigare ägare. Den har rullat 11 200 mil.

4. Endast originaldelar används vid de renoveringar/arbeten som utförs på bilen.

5. Kungen har haft en M5 -93, och även M5 E28 samt M5 E39. I övrigt är det den sista M-modellen med S38:an, en legendarisk motor med arv från M1-motorn och M30:n.

6. Kvalitetsmässigt så vågar jag påstå att M5 E34 är bland det absolut bästa som byggts av BMW.

Vad kul, då har jag verkligen en klassiker även sett från en som arbetar med veterantraktorers synvinkel :-)

Idag kostar en fin M5 90-150 000:- skulle jag säga. Även om priserna inte kommer att skjuta i höjden på många år, så kommer de heller inte att minska mer.

M3 E30 är också en klassiker, trots att den byggdes i betydligt flera exemplar.

Mvh,
Kalle

Det kommer ALLTID till att finnas några få som är villiga att betala 500 000 kr för en perfekt M5 E34, men det finns även de som vill ge 25 000 spänn för en nyimporterad bil med 9000mil utan servicebok och självklart styr dessa faktorer marknaden lika mycket.

Skall vi börja diskutera vad som definierar en samlarbil kommer vi till att vara klara tidigast år 2034 - då vi alla har en så speciell syn på detta. Det finns människor som entusiastkör en Kadett GSi - är det då en entusiastbil/samlarbil för det? Självklart!

Köper jag en Austin Allegro som jag putsar upp i perfekt skick och kör 2 veckor på sommaren så visst är det en samlarbil! :)

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
Kalle Hansen: Jo helt klart den kommer att bli en klassiker som jag skrev men inte än på många många år tyvärr men har kvar bilen om du kan för någon gång kommer någon och betalar bra pengar för den.

E38B12: Nja jag kan inte hålla med dig. Folk som har mycket pengar betalar inte mer för det. Oftast så är det dock dom med riktigt mycket pengar som sätter markandsvärdet. Dom gamla RR modellerna hade en svacka för några år sedan och gick ner tok mycket i pris. Men sen på olika auktioner i Världens så började dom köpas igen och priserna steg. Finns ett rätt bra exemplar på en race Porsche för några år sedan. (Fan att jag inte hittar länken…). Den såldes först för 2 miljoner sen 6 miljoner och sedan 22 miljoner på bara några år. Sen så såldes den igen för 4 miljoner. Tja världen är märklig men priserna stiger och sjunker. Det gäller bara att äga och sälja rätt…

MVH PAtrik

Nåja, det är en intressant diskussion iallafall, angående klassiker/framtida klassiker. Vi kan väl iaf vara överens om att några av grabbarna på Zandlådan är ute och cyklar :)

Mvh,
Kalle

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Länk till Zatzy: Länk

___
Min Bil-Blogg: Länk
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
riskok@
TACK för ditt inlägg. Mycket intressant och säkert hel korrekt till största del.
-
Vad det gäller följande:
"Så den dagen första BMW M5:an glider in på BMW´s egna restaurerings avdelning för renovering åt en privat person då har bilen börjat sina första steg emot att bli en klassiker…Aldrig innan"
-
Så har detta redan inträffad, bilen har lämnats in av nuvarande ägare till
'Mobile Traditions' restaureringsverkat för att återställas i originalskick.
Dessutom är det så at dina 'kolleger' i Muenchen inte bara har kvar ett ex
av vissa bilar för museet man är också ute på marknaden för att 'återköpa'
vissa M5:or för restaurering m.m. Jag är t.ex. övertygat om att man vid introduceringen av den nya M5touring (Geneva 2006?) kommer att hämta den fina E34 M5touring de har i källaren till dagens ljus.
-
men, TACK för ditt klargörande inlägg, som ett proffs har du säkert helt rätt
med det mesta men som du själv känner till så har även experter fel någongång, jag brukar säga 'även solen har svarta fläckor' ;);)
jag tror att du förstå vad jag menar.....

Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
"Vi kan väl iaf vara överens om att några av grabbarna på Zandlådan är ute och cyklar :)"

Jo fan helt klart. Men jag anser tyvärr att det är lika många här. På zatzy så vet man i alla fall jag och Grubbe vilka det är man ska lyssna på och lita på. Zatzy är stort mycket stort och det finns dåliga och bra trådar där med. Autopowers problem är att många här inne inte tolererar en dålig åsikt om BMW bilar. Mina vänner har tex. En åsikt om BMW det är ”turk-bilar” och ”pizza-races”. Jag kan hålla med tillviss del (OBS inte rasistiskt) att många utlänningar kör BMW men varför det skulle va en sämre bil förstår jag inte. Jag skiter i vad alla andra säger och bygger min bil efter min smak och vad jag känner för.

Så gubbar lugna ner er när någon annan som kanske sparat i 5 år tycker att just den bilen han köpte är bäst. Jag har nog snart ägt dom flesta bilmärken som världen har att erbjuda (inte dom dyraste så klart…) och jag älskar alla bilar. Gillade min Skoda pickup för att det gick lasta den som fan och jag kunde köra mina crossar och dra min jetski med den. Jag gillade min Audi S2:a för att den va grym på vintern. Jag gillade min Toyota för att den va rolig att köra. Jag gillade min Audi TT för att den va ovanlig när jag köpte den och jävligt cool. Jag gillade min M Coupe för att den hade lastutrymme men va som en sportbil. Jag gillade min Mini cooper S för att den va grymt rolig att köra. Jag gillade min Volvo 360GL för att det gick sladda som fan på vintern. Jag gillade min Honda S2000 för den varvar som fan och va jävligt snygg. Jag gillar min M3 E46:a för att den har SMG lådan och precis all utrustning som gick att få av BMW och att kör känsla är enorm.

Wo
159
WoX_
Bmw 530D M-Sport Touring 2006 "WoX Edit"
F*Y FAN VAD BRA skrivet...

skulle aldrig kunna skriva det bättre själv ;)

säger bara det ROCKADE FETT

WoX

En gång BMW alltid BMW
Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
m5toureg: Även Volvos museum köper in bilar. Men ska jag vara ärlig så tror jag faktiskt inte att BMW´s avdelning restaurerat någon E34 M5:an direkt till privat person. Detta brukar ta runt 25-30 år innan det görs då det ibland kan vara svårt att få tag på reservdelar men både Volvo och BMW lär vara duktiga på att jaga fram rätt saker. Har faktiskt själv jagat delar runt hela världen till en Volvo 140 racebil åt en av Volvo Museums kunder.

Givetvis så kan jag ha fel när det gäller detta ämne men jag tror att bil entusiaster har något gemensamt och det är kärleken till bilen.

m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
riskok@
jag uppskattar dina åsikter och insikter men varför skulle du inte tro på en sak som faktiskt har hänt ? varför MÅSTE saker nödvändvis ta 30 år ????
-
det finns folk med pengar och intresset, inte minst i USA, vissa bilar är redan -kultbilar- i USA och inte minst sådana som aldrig såldes där och dit på -normal - väg, dessa bilar har redan ett marknadsvärde DÄR som överstiger prisnivån i Europa väsentligt (inte minst för att det kostar ca. USD 10.000 för att få en sådan bil DOT/EPA-godkänd och tygpbesiktigad), att en enthusiast med pengar lämnar in bilen för restaurering till 'Mobile Tradition' INNAN den skeppas till USA är väl trots allt inte så märkvärdig och betingar förmodligen rimliga pengar jämfört med vad det skulla kosta om 30 år - bilen har dessutom karaktären som gör att den kommer att användas som det var tänkt snarare än som ett utställningsobjekt, vilket KAN innebära att den snart skickas till Muenchen igen ?
vad jag vill säger är:
1. ytterligare ett av de av dig ställda kriterier är uppfyld
2. det finns ytterligare en kategori av enthusiaster utöver de som refereras
till här ibland och dessa skriver normalt INGA inlägg här -
trots sin rikedom och särintresse för bilar så har dessa människor ofta en
MYCKET tolerant inställning till vad andra bilälskare gör med sina bilar, de har distans helt enkelt - det är ytterst intressant vad man träffar på när man forska i en visst bilmodell och kommer i kontakt med olika världer av ägare-kategorier som ligger ljusår från varandra och enbart förenas genom intresset för samma bil-modell -
världen är stor och man bör inte ta något för givit även om man är expert på
något område, man KAN alltid lära sig något nytt -
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Det mesta i det här är ju sagt, men vill gärna påtala hur knepigt jag finner vissa uttalanden här, som liksom antyder att det finns ett "rätt sätt att tycka" i dessa frågor?... Om nu ex denne grubbe känner som han gör, och står för det, är han fullt berättigad att vädra sina åsikter på öppna forum. Om det då tex handlar om originalfetischister, så ÄR det ju dessa som fått honom att känna så här - forumet består ju av dess medlemmar!
Ett passus där förresten: Att dessa original-människor anser att man är mera vuxen/mogen/mindre sandlåda mm när man INTE stylar sin bil är ett klart tecken på brist på självdistans & låg mognadsgrad...enl mig då.

Kort & gott Grubbe: Din krönika gjorde nog gott, provokativt ja, men den som inte kan ta det får väl söka sig någon annanstans?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.