|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en Diamantsvart bil...Visst är det fint men ack så tråkit... Har ett tag ältat fram o tillbaka om ja ska byta färg eller inte.. Ena dagen så gillar jag den svarta färgen medans nästa dag så har ja god lust o repa bilen bara för att få en anledning o byta färg... Vet varken eller numera... OM ja nu byter färg på bilen så kommer det bli till nån "blå" variant, förmodligen Velvetblau eller Carbonschwarz... Självklart skall dörrgångar mm lackas, ja allt utom motorutrymmet...Ett alternativ jag funderat lite smått på är att behålla den diamant svarta men "spetsa" den lite med nån "effekt" åt det blåa hållet.. Min fråga är enkel...Skulle ett eventuellt färgbyte (självklart med full dokumentation) uppfattas som "suspekt" vid en ev försäljning om en 3-4 år? | |
|
Supekt vet jag inte om det skulle räknas som, men möjligheterna för en riktig originalentusiast skulle ju försvinna eftersom bilen inte är som den var från fabrik. Likaså att det är mycket lackarbete att få tillbaka den till hur den såg ut innan. Inget illa menat, men det anser jag själv och även många som är intresserade av dessa bilarna. Enligt mig så är det seriösare att ha kvar den i originalkulören, annars kan man ju lika gärna köpa en bil som har en annan. Finns andra som tycker motsatsen, men då får du räkna med att det kommer att vara en helt annan kategori som kommer att visa intresse för bilen den dagen du ska sälja. //Schnitzer M5 -95: Länk |
|
|
Jag håller med dig angående det fatasilösa Diamantsvarta färgvalet, var och var annan M- bil har den. Men varför då byta till i princip samma kulör igen??? Nä, en M-bil skall sticka ut lite på ett sofistikerat sätt. En kul och udda modellspecifik färg är ett måste anser jag. Inga vulgo pippigula eller bäbisblåa rosa monster, utan fräcka sofistikerade ovanliga kulörer. Var noga med dokumentation av bilen innan och efter lack samt spara eventuella kvitton... |
|
|
Om det är en fin originalbil så hade jag inte bytt färg på den. Hade hellre sålt den och köpt en annan i så fall. Mvh Ulf |
|
Grubbe |
Lacka om! Det gör jag. :) Länk |
|
Automania: Ja det är en "fin" originalbil:-) (bortsett från lackade handtag/lister, gjordes när jag lackade om bilen för ca 2år sen) Sälja är inte ett alternativ känns det som... Grubbe: Ser läckert ut me en vit E46... |
|
| Tänk dig för. Omlackade bilar, även i orginalkulör, gör många tveksamma till köp. | |
|
PAC: Den är redan omlackad i originalkulör, självklart har jag dokumenterat jobbet så man kan "se" att det gjordes av estetiska skäl... |
|
| Är bilen redan omlackad så finns det inget skäl varför ytterligare en omlack skulle göra den mer svårsåld. Snarare tvärt om, en snygg kulör höjer värdet i ditt fall. | |
|
Lacka om säger jag :) Med full dokumentation så klart. Mvh Jojje |
|
|
Helt "ok" att lacka om bilen, men om man vill ha kvar något originalvärde så lackerar man den i samma färg som den hade från fabrik. //Schnitzer M5 -95: Länk |
|
|
Ungefär 50% för och 50% mot hitills. Det verkar innebära att köpkretsen minskar med 50%, vilket gör det svårare att hitta en köpare och ger alltså risken för ett lägre pris. Skulle själv aldrig köpa en bil i ändrad kulör. |
|
|
Har just tittat på M635forever:s M635:a och om man gör jobbet så grundligt som Patrik måste jag ändra min kategoriska åsikt i inlägget ovan, dvs då skulle jag kunna köpa bilen trots ändrad kulör. |
|
|
Mats: Klart att ett ev färgbyte skall göras "grundligt" på en M5 eller liknande, dvs demontering av dörrar,huv, bagagelucka samt framskärm. Sedan lackas dörrgångar mm...Enda stället som behåller original kulör skulle isf vara motorutrymmet samt under mattor i bagageutrymme/passagerarutrymme... Får se hur jag för, hänger lite på hur många stenskott jag samlar ihop nästa år:-), har hittils lyckats hitta 5-10 mycket små, men det kan ju lätt ändras:-) |
|
svavelvinter |
man blir faktiskt riktigt less på alla tråkiga orginalmänniskor. är du less på lacken så lacka om så länge plånboken tillåter! om värdet minskar och en del inte vill köpa din bil är väl inte hela världen, så länge värdet på den ökar för dig! lyssna inte på alla tråkiga människor |
Grubbe |
Jag gillar kommentaren att värdet möjligtvis kan minska... Det är en bil som kostar ~50k. Jag menar, hallå? Tror ni på allvar att värdet minskar? Knappast. Det är bara på Autopower som dessa fantasier existerar. Ni måste verkligen komma ned på jorden ang. dessa gamla bilar. Naturligtvis bibehåller/höjer den sitt värde med en ny lack. Visst, du kommer att minska din köpkrets med två-tre "Entusiaster". Men å andra sidan så finns det x antal miljoner potentiella kunder i resterande del av Sverige som har vett att förstå, att din bil inte minskar i värde med en ny lack. (flame-suit on) |
|
Grubbe: 50k?:-) De va värst:-) Tror ärligt att de skulle bli "slagsmål" om bilen för 50k:-), förhoppningsvis... Men det är ju knappast för o få bättre betalt man lackar om, för en seriös lack ligger kring de 20", färgbyte kring de 30", o ingalunda att man får tillbaka dessa pengar,aldrig...möjligtvis 1/10... Återigen jag skulle inte göra detta för att HÖJA (har väl inte nämnt ett ord om detta väl??) bilens värde utan mest för att få den som jag vill...Vi får se... Vad säger "panelen" om att behålla original kulören men ge sig på att lacka handtag/lister(redan gjort iofs),"plasten" mellan baklyktorna samt även det " matt-svarta" på dörrarna så att säg...Tror det skulle ge bilen en clean "updated" look, lite ala "hochglanzpoliert shadowline"... |
|
| chroma hela bilen som den där m3an som postats på alla världens forum. den "färgen" kommer du vara ensam om i sverige på en e34 :) | |
|
Baader: Nope...uteslutet... |
|
|
Du får en kanske acceptabel lack för 30k, o en seriös för 60+ brukar det vara, dock kanske du känner lackerare? Klart du kan lacka den, dock e det bästa om du kan polera den fin, och kanske lacka huv och front, bilen kan ju ändå så småning om bli ett monument.. mvh/ Nicklas |
|
|
Själv tycker jag diamantsvart är bland de snyggaste färgerna, men kan hålla med om att de är lite väl vanlig! Vore jag i du så skulle jag nog behålla den i diamantsvart fasst med nån diskret effekt som du nämnde! Ang värdeminskning skulle jag som ägare inte bry mig nämnvärt (nu tror jag inte den sjunker spec) eftersom bilens värde i mina egna ögon känns mycket viktigare än vad jag får när jag ev ska sälja.. På en såpass billig bil tror jag inte priset sjunker nämnvärt såvida den inte vart utsatt för olycka mm. men det har ju efter vad jag förstått inte din bil! förresten! Skitsnyggt med vit M3!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.