AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.468

namn på denna färg

Sida 1 av 2
tja..någon som vet vad den här färgen heter?...har sett liknande violetta färger på e36 men har inte hittat samma..

tacksam för svar
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Herr Ober, länk bitte!

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Länk
oj visste att jag hade glömt något :D
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
:)
Så här på rak arm tycker jag det ser ut som daytonaviolett.

/Masten

trodde oxå det men daytonaviolett är mer åt det röda hållet...den här färgen är lite mer blå
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Det beror nog mer på hur ljuset faller på bilen samt kameran. Min Z3 blir t.ex. nästan rosa när jag tar kort på den. Jämför med den här bilden på en daytonaviolett E30: Länk

/Masten

Är det inte macaoblue då?
Liknar ju daytonaviolett men mer åt det blåa hållet.

MVH
//Kalle
kollade runt lite och kom fram till att det kanske är technoviolett..eller vad tror ni om det ?
E de macaoblau så lär det vara en "sonderlack" o det borde ju ägaren ha angett i annonsen då det gör bilen smått unik...Tror på daytona ja med...Eller högst eventuelt "Madeira schwarzmetallic" Länk , en blå/violett gärg...

vad menas med "sonderlack"?
Sonderlack är mig veterligen detsamma som "Individual", Individual kom runt 94 har ja för mig osäker dock..

Sonderlack är alltså en kundspecifik lack, man kunde välja VILKEN färg man ville, men det kostade ju en slant extra...

Det är Daytonaviolett eller Technoviolett. Har dock för mig att Technoviolett inte kom förrän 1996 (tillsammans med 3,2-motorn), alltså torde det vara Daytonaviolett.

Mvh,
Kalle

Vagnparken: Länk
Finns det nån sida där man ser alla lackerna?
Den här på autopower är ju något ofullständig när det gäller hur dom ser ut.

Keep Your Distance!
finns dem färgerna även till vanliga 3-serien
Grubbe
Men det där är ju Technoviolett. Inget snack om saken.

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Dawwe:

"Sonderlack är mig veterligen detsamma som "Individual", Individual kom runt 94 har ja för mig osäker dock.."

Vad menar du? Individual har funnits sedan ett bra tag tillbaka i tiden. Min f.d. M5 från 1992 var Individualbeställd och det finns även äldre bilar.

//Schnitzer

M5 -95: Länk
Schnitzer: Ok...var ju som sagt osäker på årtalet...I vart fall så är "sonderlack" en tidigare/annan benämning på "individual lackering"...

Enligt Länk är 1992 året då Individual bildades så din fd bil bör ha varit en av de "första"

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Dawwe:

"I vart fall så är "sonderlack" en tidigare/annan benämning på "individual lackering"..."

Nja, inte riktigt. Det finns fortfarande idag och heter Sonderlackierung och det går under Individual. Det har alltid hetat Sonderlackierung, liksom inredningen om den skulle vara Individual så heter den Sonderpolsterung.

Har också sett den där texten från BMW:s hemsida, men den verkar ju inte stämma. Min 750iA E32 från tidigt 1991 som jag ägde hade Sonderlackierung och likaså där så gick det under Individual. Så där måste de ha skrivit fel och det är precis vad BMW i Sverige brukar göra. BMW Group i Stockholm visste inte ens att det fanns en M5 touring tillverkad när farsan ringde dit och skulle fråga om delar. Han blev istället idiotförklarad. Skickade då på faxen prospektet på M5 touring och då blev han som arbetade där bra snopen. Så man får nog ta det som skrivs med en nya salt och ta ut det relevanta.

//Schnitzer

Schnitzer: Ok mao...den korrekta benämningen på en bil vars färg ej ingår i standardsortimentet utan har beställts med en annan kulör (oavsett om denna färg finns att tillgå hos BMW till någon annan modell eller om det är en helt kundspecifik färg) är alltså Sonderlackierung?

Vet du om det finns olika "nivåer" på individual lackierung? Dvs att om man väljer en "egen komponerad" färg så kostar det mer än om man valt en färg som redan finns så att säg fast kanske på en annan modell eller hos en annan tillverkare? Borde ju rimligtvis kosta mer om de tvingas att ta fram kulören enkom för just den bilen...Eller?

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Dawwe:

Ja precis, om inte färgen finns i sortimentet för just den modellen så blir heter det Sonderlackierung (som går under Individual).

Kostnaderna kan säkert skilja beroende på vad det är för kulör. Det finns också bilar som är beställda med kulörer från andra märken. Jag tror att man får kolla specifikt på just den speciella färgen som bilen i fråga ska ha. Då får man ut ett pris.

//Schnitzer

Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Morrn..

Måste vara Daytona iom att Techno kom först på 3,2´orna
om den nu inte är omlackad förståss..

Mvh Jimmy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.