|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Vi har rätt hyfsade vägar om man jmf med bolivia i allafall! | |
|
BMW_MAN: "Det är alltså mellan 1 av 5 eller 1 av 6 som ska dra runt resten. Klart att det blir tungt och pengarna räcker inte till vård, skola, omsorg och pensioner så staten får dra ned och låna, än mindre fixa vägar. Vi har fullt upp att dra runt övriga 4 av 5" DRA RUNT??? Du kanske tycker att hela Sveriges befolkning skulle vara proletärer och jobba inom industrin och generera stora skatteintäkter till skatskassan....?? Alltså inom den "närande" sektorn, helst utan utbildning (som ju som bekant kostar pengar)..... Sedan skulle man slippa skolor, äldreomsorg, och allt annat som kostar pengar inom den så kallade "tärande sektorn".... Om vi skulle gå på din linje så skulle Sverige vara ett u-land innan du hade hunnit slå dig på bröstet och uttala ordet "översittare" Och nej, jag är ingen "såsse" eller kommunalt anställd.... URSÄKTA OM JAG SABBADE TRÅDEN.... |
|
| Vi får inte glömma att staten äger ganska många kassakossor som hjälper till att dra in pengar till statskassan.T.e.x LKAB TELIA ASSI mm. | |
| Jag tycker vägarna i Stockholm är helt värdelösa. | |
|
Jag tycker vägarna är katastrofala. Visst, jämfört med många andra länder är dom bra. Men det finns även många andra länder där vägarna är bättre än här. I min stad finns det exempel på gropar, skarvar o.dy. som varit så i säkert 2 år. O dessa gropar är STORA. Dock tycker jag motorvägarna i Skåne och E6/E20 på västkusten är väldigt bra. Raka, släta och breda, som det ska vara. |
|
|
Är det någon på forumet som har färdats på autobahn i frankrike? Du får betala en avgift, som i många andra Eu länder men ack vilka vägar! Valuta för pengarna, vägarna var extremt fina. Jag tycker Sverige kunde ha bättre vägar ändå, istället för att satsa på tullar och sånt.. |
|
|
Kör rätt ofta i Frankrike, och då naturligtvis på deras Péage, dvs avgiftsbelagda motorvägar. Och dom är verkligen en fröjd att köra på. Oftast stora, breda med mycket jämn och slät beläggning. Inte alls svårt att lägga farthållaren på 180+ och bara njuta. Visst, det kostar en liten slant, men det är på alla sätt värt pengarna. Beroende på säsong är det alltsom oftast inte så mycket trafik (undantaget juli+augusti) och polisen tittar inte till dessa vägar så mycket. Annars får man eg bara köra 130. De pengar vi redan betalar i form av olika skatter borde kunna räcka till lite bättre vägar tycker man. Niklas Fransosen |
|
|
Rolex "Du kanske tycker att hela Sveriges befolkning skulle vara proletärer och jobba inom industrin och generera stora skatteintäkter till skatskassan....?? Alltså inom den "närande" sektorn, helst utan utbildning (som ju som bekant kostar pengar)..... Sedan skulle man slippa skolor, äldreomsorg, och allt annat som kostar pengar inom den så kallade "tärande sektorn".... Om vi skulle gå på din linje så skulle Sverige vara ett u-land innan du hade hunnit slå dig på bröstet och uttala ordet "översittare" Rolex Nu har du fattat helt fel. 1.6 millioner går inte till jobbet varje dag trots att man är i arbetsför ålder. Det är det som är fel, fel fel...... Alla tycker precis som du (även jag) att vi ska ha en stor "tärande" (de var du som gav det namnet) sektor. Men sorry, tyvärr kan den tärande sektorn inte vara större än de pengar som kommer in. Så enkelt är det. Kunde vi få upp antalet i den privata sektorn från 17% till kanske 30% så kunde ju din "tärande sektor" bli dubbelt så stor. Skitbra.... men så hög som skatten är idag har vi ju snart slagit ut hela den privata sektorn.... då måste vi stänga skolor och sjukhus hur gärna vi än vill ha dem öppna, det finns ju inga pengar. Skitenkelt. Vi är ju där redan nu, staten måste låna och sälja ut tillgångar trots världens högsta skatt. Varför, jo skatten har slagit ut så många jobb att inkomsten minskar till staten |
|
|
Jag har kört i 21 olika länder med samma bil. Vägkvaliteten varierar ganska mycket. Klart sämst hittills är Polen, Tjeckien, Slovakien. Av förklarliga skäl. Där hittar man väldigt få bra vägar. Medan Ungern, Kroatien- och Sloveniens motorvägar överraskade mig mycket. De var nästan i Frankrikeklass! Småvägar körde jag inte på där. Inne i de ländernas huvudstäder var det dock väldigt mycket gropar och hål på gatorna. Även Belgien och Italien har tidvis rättså sunkiga vägar. Broskarvarna i Belgien är katastrofala. Motorvägen (E25) ner mot Luxembourg var 2003 dålig. Men direkt i Luxembourg så blev den fin. T ex. Frankrikes motorvägar är i särklass. 5 stjärnor i Guide Michelin!! Scotland, Wales och England har väldigt bra kvalitet på sina vägar överlag. I städerna och på de mindre vägarna är de dock aningen sämre. Finland och Norge har underdimensionerade vägar. Dvs för smala och dåliga i förhållande till trafiken. Sverige tycker jag håller sig lite över medel i de länderna jag har kört. Det tråkiga med Sverige är den grova asfalten bara. Jag undrar lite över varför vi alltid har så grov asfalt? Den finns inte i så många andra länder. Visst finns det några dåliga vägar i Norrland. Åkte där i somras. Men frågan är då följande. Är det värt att lägga miljoners miljoner på att lägga t ex 10 mil ny asfalt på en sträcka där man knappt möter en enda bil? För så är det stundtals. Kan ta 10 minuter innan man möter nån annan. Där kanske det inte behöver vara 5 stjärnigt? Skulle vilja påstå att Sveriges vägar speglar ungefär bilden av fattiga och rika i vårt samhälle. Inga riktigt jättebra vägar. Men inte så många riktigt dåliga heller. Min uppfattning om saken som jag bildat mig 2002-2005. mvh |
|
|
Vägarna verkar lagas ungefär var 10:e år här i trakterna... Det negtiva är att de håller vanligtvis i futtiga 4-6 år... |
|
| Glöm inte Nederländerna. Fantastiska vägar. Speciellt när man börjar nalkas Amsterdam. | |
|
Italien nämnde någon...autopistan från Milano söder mot Bologna är ett sexfiligt marmorgolv, med en yta lika jämn som ett exklusivt biljardbord. Det kostar en slant att köra där men precis som i Frankrike går det att cruisa i nästan overkliga hastigheter. Körde där 2003 med jobbet i en Nissan Primera hyrbil, det kändes snarare som att vägen var alldeles för bra för den bilen. Dessutom har de italienska medtrafikanterna insett något som många svenskar har svårt att lära sig, nämligen hur viktigt det är att använda backspegeln och hålla till höger, även på motorvägar. Sverige har konstruktionsmässigt väldigt bra motorvägar, tyvärr är underhållet alldeles för dåligt. De löjligt låga hastighetsbegränsningarna i kombination med den stora mängd okoncentrerade bilister gör det svårt att hålla ett kontinentalt marschtempo på hemmaplan, men det är en annan historia :-) Fast det är rätt kasst att det år 2005 inte är motorväg eller ens finns konkreta planer på detta mellan våra tre största städer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.