AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.093

Skick på vägarna i Sverige?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Frågar härmed vad ni tycker att vi har för skick på vägarna i Sverige nu för tiden. Som bekant betalar vi ju rätt mycket skatt i detta avlång land. Har de sista två åren lagt märke till att vägarna enligt mitt tycke blivigt sämre. Det kan ta ÅR innan man lägger igen gropar i vägen.

Ta tex. Glädjens Trafikplats i Upplands Väsby, Stockholm. I rondellen har det varit en KRAFTIG grop i det innersta körfältet i ca. 1½ år nu. Ibland kan det bli tomt där pga att folk inte vill köra ner med sina bilar i hålet. Då blir det trafikstopp vid påfarten till E4...

Tycker att V.V. gör riktigt DÅLIGA skarvar i asfalten speciellt till broar. Ibland känns det som om man ska förlora framvagnen. Ta tex. skarvarna till bron vid avfarten från E4 till Arlanda stad.

Runt Ängelsberg ovanför Västerås gick det så långt att utryckningfordonen hotade med att inte åka på larm pga de kassa vägarna där uppe.
Körde själv sönder en fälg där för inte allt för länge sen. Den fick V.V. stå för.

Utanför Sigtuna har vägarna sjunkit närmare en halvmeter precis innan det "nya" bron. Detta innebär att de två stora avloppsbrunnarna under vägbanan nu agerar "bilhopp". Man slår helt enkelt sönder underredet på bilen om man kommer där i de 70 lagliga km. som där råder och inte är riktigt uppmärksam. V.V. har satt upp skyltar som varnar för bulor i vägen i stället för att FIXA problemet. Har nu sett ut så på platsen i ca. 6 år...

Hur är det igentligen med vägnätets underhåll i förhållande till skatten? Hade för mig att vi hade rätt justa vägar i Sverige för ca. 10 år sen. I alla fall var det vissa som slog sig för bröstet och påstog det...

DANNE
Min bil:
Länk
Jag tycker det är skandalöst dåliga vägar. Gropar och djupa spår i vägbanan är mer regel än undantag, och det i Sveriges huvudstad till råga på allt. Jag kan inte uttala mig om hur det såg ut för 10 år sen men bara det faktum att skattepengarna som bilismen drar in är mångdubbelt mer än vad som går tillbaka till vägtrafiken är skandal. Om jag inte missminner mig så är det cirka 60-70 miljarder per år som bilismen drar in. Tänk vilket vägnät vi skulle ha om de pengarna användes till nya vägar och underhåll av befintliga.

Mvh Johan
Hittade den här sidan om man vill ha något att reta upp sig på: Länk

Mvh Johan
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Det kommer ju inte bli mindre inkomster med "trängselskatterna" heller... Synd bara att det inte går tillbaka till bilismen.

DANNE
Min bil:
Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Anmäler härmed något avvikande uppfattning (som vanligt, i guess)

Nöter mycket vägar i jobbet, gör runt 10-12000 mil om året i Caravellebussar, tidigare körde jag tradare i tre år.
Tycker inte att vägarna är så skandalöst dåliga som många vill göra gällande. Visst finns det partier som är under all kritik, åk E18 Örebro-Karlskoga en fredag eftermiddag så förstår ni precis vad jag menar. Men många sträckor är riktigt bra, och framför allt väldigt säkra. Vajerräcken och skaplig beläggning, även om den grova asfalten som vägverket anser behövas i Sverige kan bullra ordentligt. Man får nog komma ihåg att Sverige består av en jävla massa mil väg, många av dom med riktigt låg trafikbelastning. Vi har ju endel speciella omständigheter i det här landet. 60 ton bruttovikt (även om det ger samma axeltryck), tjäle och dubbdäck.

Vägarbeten innebär allt som oftast begränsningar i framkomligheten, men min erfarenhet är att dom är väldigt användarvänliga och säkra i Sverige. Tyvärr blir dom trängre och knixigare, men det beror på trafikanternas ovilja att släppa gasen för någonting.

Sist men ändå ack så viktigt, skyltningen efter vägar och i städer är allt som oftast grymt bra och logisk. Kör mycket efter kartbok och vägskyltar, inga problem alls att navigera. GPS vore väl skönt ibland, men som det är nu räcker oftast en snabbkoll i Motormännens stora röda på morgonen, sen kan man köra på skyltningen ända till kvällen.

Sex på alla fyra, roligast så!
Nog tycker jag att beläggningen på svenska vägar kunde vara bättre. Eftersom jag ställde in kortaste sträckan på Navin hamnade jag på mindre vägar i Danmark i somras och de var i fantastiskt bra skick (om än ngt smala) och TYSTA. Nu har jag bara kört några sträckor i Danmark så jag kan inte avgöra om de var representativa för läget i landet.
Vi kunde dock ha det värre. Lämnar man Autobahn i Tüshkland (som åtminstone i delar av nordöstra delen av landet är i så dåligt skick att det inte är så kul att köra fullt) och kör på mindre vägar är många i bedrövligt skick (och liksom i Danmark smala). Jag erkänner villigt att jag tenderar att vara lätt på gasen när jag kör på dessa oupplysta smala vägar i rätt dåligt skick i mörker och saknar då våra svenska landsvägar.
Det finns många fina vägavsnitt i Sverige, det kan jag hålla med om, men det handlar ofta om landsvägar och motorvägar som knyter ihop större orter. I Stockholmsområdet är vägarna under all kritik på många ställen. Ett annat problem är att när vägarna väl ska renoveras eller något annat vägarbete ska utföras tar det en evig tid innan det blir klart. Ofta lämnas vägen med grus och vassa asfaltskanter i flera veckor innan man gör det sista steget. Varför?

Jag håller däremot med om skyltningen som är mycket bra i Sverige.

Mvh Johan
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Jiie> En anledning kan vara att det krävs visst väder och shysst temperatur för ett bra resultat på sikt. Det väderet infaller inte alltid här, som alla som haft sommarsemester vet :) Sen ska ju vägkillarna sova och sånt också. Sen antar jag att allt handlar om kostnader också, med mer resurser kanske man kunde kräma på med två separata arbetslag på ett vägarbete rent logistiskt, dubbla arbetet. Men sånt kostar ju!

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Justja, glömde. Nåt som jag kan se som ett problem är att det finns olika huvudmän. Kommuner och vägverk, beroende på vart vägen är. Verkar saknas lite samsyn vad det gäller underhåll mellan sveriges kommuner.

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Sen jag besökte Polen i somras har jag sagt att jag aldrig mer ska klaga på vägstandarden i Sverige.

Det var helt enkelt bedrövligt i Polen! Av 100 mil där tror jag att jag åkte typ 2 mil på acceptabla vägar. Resten var en ren katastrof.

Svenska motorvägar håller mycket hög standard. Sällan dåliga. Beror väl på att det knappt är nån trafik på dem.
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Men...
Bara för att man har KASSA vägar i Polen innebär ju inte det att vägarna i Sverige är bättre för det. I jämförelse möjligen, men hur mycket skatt betalar de i Polen?

DANNE
Min bil:
Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Nej naturligvis inte. Men det känns fånigt att klaga när det är så mycket sämre där. Å jag vet dessutom inte om jag håller med om att vägstandarden är så bedrövlig här? Är den det?

Polen, ja vad betalar dom i skatt där. Mindre än här är ju klart iaf.

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har man åkt i tex Tyskland så är Sveriges vägar dåliga,och betalar dom mer skatt än oss? -NÄ!
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Haas> En skillnad mot Tyskland är Maut:en, alla lastbilar över 12 ton betalar kilometerskatt direkt till tyska staten. Lättare skattetryck är relativt, en utlänsk lastbil i Tyskland har högt skattetryck.

I Västerås är vägarna i bedrövligt skick. Kommunen har tom erkänt att skicket blivit dåligt pga ideliga besparingar. Hela cityringen är i dåligt skick med potthål i korsningar. Och dom få vägar dom lägger ny asfalt på så är det vägar som det inte behövs. Vägar där kommunstyrelsefolk bor på?

Keep Your Distance!
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Väg 55 från Katrineholm mot Norrköping, fram till östgötagränsen reparerades mycket dåligt nu under hösten. Jag blev uppriktigt deprimerad.
Vägen har bara fått ny beläggning i etapper och rejäla, ojämna skarvar är det till den nya asfalten. Företaget som gjort jobbet känner nog inte till ordet yrkesstolthet (eller så fick dom jäkligt dåligt betalt) ty potthål i vägrenen har ignorerats på flera ställen och en svacka i vägbanan är uppfylld med först en längre sträcka asfalt, sedan ett "Oj då! vi fyllde visst inte upp hela svackan, vi får lägga lite till på mitten" så att en trappstegseffekt har uppnåtts.

Ja just det man känner faktiskt skarvarna mellan varje lass asfalt också!

Den lagningen är inte bra, det är bara att hoppas på att det körs en andra vända i vår.

/Fredrik

Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Nu har ni gått vilse som tror att:

Hög Skatt = Bra vägar.

Det finns inget sammanhang mellan hög skatt och bra vägar. Det som hänger ihop är mycket pengar = bra vägar.

Visst har vi väldens högsta skatt, japp. Men vi har samtidigt väldens lägsta sysselsättning = 36%. Så det blir inte mycket pengar in i alla fall eftersom så få jobbar.

Kolla på 50-60-70-talen då alla stora vägar byggdes. Att det funkade var för att så många jobbade på den tiden så det fanns kosing över till vägarna.

Detta trots hu fattigt Sveriga var på den tiden
Nu blir det väl lite OT. Vi har högre skatt på allt inklusive bilism idag än på 60-70-talen. Men staten har långt fler och kostsammare åtaganden nu. Vi tillhör de ledande i världen vad gäller sysselsättning och jag tror nog att den trots högre arbetslöshetstal är högre än på 60-70-talen eftersom det då fortfarande fanns många hemmafruar. Om en viss summa pengar ska spridas på allt fler områden, så krymper pengarna för de gamla områdena. T.ex. vägar. Det är alltså inte frågan om ngt annat än den prioritering vi alla är tvungna till. Skaffar vi oss fler utgiftsposter, måste vi dra ned på de gamla för att pengarna ska räcka om inte inkomstökningen överstiger den nya utgifterna. (vilket det inte gjort i Sveriges fall).
Dessutom betalar 9 miljoner för ett vägnät i ett land om 450000 kvadratkilometer, medans tysklands vägnät i ett land om 350000 kvadratkilometer betalas av 82 miljoner människor, vilket innebär att det finns lite mer pengar att lägga på vägnätet och trots det upplever jag att det tyska (nåja det västtyska) nätet har försämrats under de senaste 20 åren.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
mikaeldonis "Vi tillhör de ledande i världen vad gäller sysselsättning och jag tror nog att den trots högre arbetslöshetstal är högre än på 60-70-talen eftersom det då fortfarande fanns många hemmafruar."

Vi tillhör inte världens ledande. Varför, jo. Först pluggar vi till 25-30 år. Sedan är vi barnlediga, har semester och går på AMS kurser. Sen är det dags för pension redan vid 56år i medel (räkna in alla förtidare).

Resultat = 36% som förvärvsarbetar. Varav mindre en hälften i det privata. Alltså mindre än 18% jobbar i det privata och ska generera pengar in i systemet.

Det är alltså mellan 1 av 5 eller 1 av 6 som ska dra runt resten. Klart att det blir tungt och pengarna räcker inte till vård, skola, omsorg och pensioner så staten får dra ned och låna, än mindre fixa vägar. Vi har fullt upp att dra runt övriga 4 av 5.

Det behöver man inte vara någon Einstein för att räkna ut, det räcker med att kunna % räkning.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Jag tycker att överlag är det helt OK vägar. Självklart finns det vägsträckor som är sämre och vissa som är under all kritik. Inte heller förstår jag varför det ibland tar så otroligt lång tid att reparera ett hål eller en "sjunkning"?

Och varför denna grova asfalt? Är det säkerhetskäl eller kostnadskäl? Det grova gör ju att det väsnas lite mer, för bilen är ju tyst som tusan annars :-)

Och som redan sagt, vi är ju inte så många som verkligen drar in deg till det allmänna. Inte konstigt att det måste prioriteras. Och då tycker väl naturligtvis vi som älskar att fara runt i bilen att det prioriteras fel medan andra tycker det är helt OK.

Sen har vi ju det här med dubbarna som bara måste nöta hårdare, för att inte tala om dammet som blir som ju enligt forskningen är farligt för hälsan. Måste vi verkligen ha dubbat? Har kört med friktionsdäck sen jag tog körkort, snart 18 år och inte halkat i diket eller krockat (än i vart fall) Om man bara är villig att acceptera att det 6 mån (beroende på var man bor så klart) faktiskt är vinter och man KAN INTE köra 110 på motorvägen jämt, håller avståndet till framförvarande och använder nöten mellan axlarna lite mer förnuftigt kanske det skulle funka utan dubb???

Men nog f-n ska V.V eller annan ansvarig instans kunna laga farliga områden fort så att inte risk för ytterligare olyckar uppstår. Men här har jag en känsla av att det finns "budget" inblandad. Pengarna på kontot är slut eller ska tas från nån annans konto, och så ska några byråkratiska kvarnar mala och sånt tar ju tid. Tror eg inte att asfaltsläggarna udviker problemet, utan dom får inte ordern att fixa helt enkelt.

Niklas

Fransosen
Ci
531
CiM
325ciM-04
potatisåkrar potatisåkrar, så långt ögat når är det bara potatisåkrar, som ni kallar för vägar. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.