AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.696

Vad kostar en olje service på aukt. bmw verkstad?

Sida 1 av 2
No
50
Nordan
E36 M3 3.2-1998
Vad kostar en olje service på aukt. bmw verkstad?
Ungefär...:P
för en M3 E36 kostar det 1800:-

/// mstrutsen
Es
83
EstorilMroadster
BMW 420d xDrive M-sport -18
BMW 118d xDrive M-sport -17
Jag gav 1840:- för en oljeservice till min M-roadster.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Till en vanlig bil, t.ex. e36 328i så kostar det cirka 1300 har jag för mig.

Det skiljer lite beroende på vart du bor.
ro
80
robotics6
330iA Touring M -17
farsan lämnade sin bil 525I -02 då 3 år friservice har gått ut. så han fick betala 4200 kr för service. Tyckte dte var tokdyrt. Men nu ser jag ni andra betalar under 2000 kr???
Ska lämna min bmw 525IA touring -01 på oljeservice. så jag uppskattar att jag får nog betala 3000-4000 kr. är detta rimligt?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En oljeservice är inte så dyr - det är ganska få saker som görs förutom olje- och filterbyte.

Mellan 1300 och 1500 kronor är nog rimligt för en bil som skall ha SLX. Bilar som skall ha TWS är nog någon några hundralappar dyrare.

4200kr låter som en insp.2 service med byte av tändstiften (bara stiften kostar 6x160kr)...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Så vitt jag vet så ær det enbart byte utav olja samt filter på en oljeservice och så återstællning utav serviceindikatorn då...

Jag skulle rekommendera att du gør det sjælv, blir mkt billigare o tar typ en halvtimme. Jag brukar køpa olja hos någon grossist, senast køpte jag Mobil 1 5w40 helsyntet før 54 kr/l och ett filter før ca 95:- samt hyra utav gds hall på OK, 99 kr/timme.

På en 328 e36 så skulle det i så fall kosta ca 500:- om det tar en timme... Du sparar alltså en hel del och vet dessutom att det blir riktigt gjort.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
ro
80
robotics6
330iA Touring M -17
Men om man ska göra det själv så gör man då om man vill se olje service lampan ska slockna och sen fortsätta till nästa inspektion service. Samt gör man det själv så får jag ingen stämpel i service bok så är dte svårare att bevisa till köparen att jag har gjort det?? samt bilen är årsmodell -01 så tycker jag det kanske är värt att lämna in men hade bilen varit -95-96 så skulle jag göra det själv... tror jag(hehe)
ro
80
robotics6
330iA Touring M -17
ursäkta skrev slarv. menar hur gör man då när man vill se oljeservice lampan ska slockna och det ska lysa inspektionservice nästa gång??
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Det med lampan kan du "nolla" själv, finns en instruktion någonstans på siten/nätet. Annars kan du väl få hjälp av en verkstad, tar inte många minuter.

Ja, egentligen så vore det ju bäst att lämna in bilen på oljeservice för att få stämpeln men jag skulle nog fan inte gjort det. Som om jag är handikappad att jag inte kan byta olja och filter själv + att jag inte litar till 100% på någon verkstad. Men ja, stämpeln är ju viktig i framtiden. Ta kvittot från oljan du köper, filtret och eventuella andra filter och notera bilens milställning, sen byter du. Egentligen borde det ju vara lika "värt".
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Precis, jag tar kvittot ifrån oljan o filtret samt noterar i boken, varför ska det vara sämre än en verkstadsstämpel? Själv tycker jag det är bättre... Och beträffande serviceindikatorn så finns det en guide här på sidan för att "nolla" den men det går även att köpa ett verktyg till det som kostar ca 500:-

Mvh Jens
BMW CS # 5080
är inga pengar att snacka om så gör det på en aut bmw verkstad det har du igen när du säljer bilen..

/// mstrutsen
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Nej, oljesevice ær inga stora pengar men en insp II kan man spara runt 5000:- på om det gæller en m3 e36 iaf... Men jag gør det mest sjælv før att jag vill veta att allt ær riktigt gjort.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
ro
80
robotics6
330iA Touring M -17
Ringde till BMW i örebro och dissade med dem vad det kostar för oljeservice. det kostar 3036kr då ingår olja,oljefilter,microfilter. Motorolja kostar drygt 1000 kr, microfilter båda kostar ju ca 600 kr. så materialet kostar ca 1800 kr plus arbete ca 1200 kr. Är det rimligt?? E39 motor tar ju 6-7 liter att fylla på.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Själva arbetet tar max en halvtimma att göra - och då är man långsam.....döm själv om du tycker att 2400kr/tim är rimligt eller ej.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ro
80
robotics6
330iA Touring M -17
Frågan är ju om det är värt att stämpla in i service boken då?? bilen är ju -01 så vet jag ju inte om det är värt att strunta i stämpel i serviceboken??? Tycker det är inte rimligt med 2400 kr/tim. får fundera lite på det nu och avvakta ett par dagar innan jag bestämmer mig.
Kanske man kan köpa materialet hos BMW och ha dom som kvitto tejpad i serviceboken. Då kan man vara godtrogen till nästa köparen?
personligen skulle jag aldrig köpa en bmw utan fullständig servicebok med kvitton och än mindre än M.

/// mstrutsen
BMW i Malmö tog 1500kr för olja+filter till min 328 E36 förra sommaren inklusive arbete.
BMW i Lund skulle ha ytterligare 250kr för samma jobb.

Att det skiljer sig en del beror på olika timdebitering. Det är inte ovanligt att en verkstad tar mellan 1500-2000kr/timme i arbetskostnad.

Någon skrev i en tidigare tråd "...att med sådan timdebitering hade det varit billigare att låta min advokat byta olja" :-)
ro
80
robotics6
330iA Touring M -17
Det är det som är kruxet att jag vet inte vad som är bäst att byta själv utan stämpel i servicebok eller lämna och få stämpel i serviceboken ger trygghet och lättare att sälja med högre värde på bilen??

det du sa 1500 kr till 320I. E39 är ju större motor osv så är dte dyrare att serva än en mindre bil som 320I eller hur?? men det är ändå mycket pengar.. men jag har tänkt att lämna bilen på service när det är dags för inspektions service så är dte säkrare än att byta oljeservice kan nästan alla göra det själv???
robotics6: 1500 var priset för olja+filter till min 328 E36 men då ingick inte byte av mikrofilter (ca 700kr extra). Jag tror att dessa bilar har ungefär lika oljevolymer.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Spelar ingen roll hur stor bilen är, om det är e39 eller e36 det är ju motorvolymen som är viktig. Hur som helst så tar BMW:s raka sexor 6,5 liter oljan inklusive filtret. Det gäller dem flesta 6:or.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.