AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.023

Rycker vitt från avgasststemet ! HJÄLP!

Sida 1 av 3
Då har man precis varigt ute med vännerna i satan med min bmw E30 320 90års modell

märkte att min bil rök vitt från avgassystemet när jag gasde och stod stilla med bilen i friläge .

Den har INTE kokat fömig

polarna säger med största sannolikhet att topppackningen har är sönder .
eller att det är en spricka i toppen

jag har INTE varvat bilen till varvstoppen !

1.)Jag har märkt att tomgången är lägre än vanligt , men det går hjämt i motorn

2.) Har märkt att glykol nivån har sjunkigt lite grann men INTE så att varningslampan tänds .

3.) den spottar "vatten " från avgasystemet när lite grann och den ryker vitt där i från när man ger gas , när motorn är i arbets temperatur .

4.) Tror att olje stick luktar litebensin , inte säker

Vad är felet ??

Är det kondenss ? eller Har topppackningen gett sig ?

Tacksam för svar !
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Om det försvinner vatten, tomgången är konstig och oljan luktar bensin så är det ju helt klart nåt som inte står riktigt rätt till.
Kör du mycket småsträckor så bilen aldrig hinner bli riktigt varm så kan det nog vara kondens i avgassystemet som spökar lite, men detta borde försvinna efter en rejäl varmkörning, plus att det inte bara skulle yttra sig i friläge.
Går ju att spekulera i men bäst svar får du ju av o lyfta bort toppen o kolla...
Fast går bilen som den ska så skulle iallafall jag skita i vitröken o köra sålänge det gick o sen skaffa annan motor. M20B20 som jag antar du har växer ju nästan på träd...
Bilen går som den ska men tomgången har sänkt sig som sagt men den går fortfarande hjämt och den går lika bra som innan ..

ska kolla imorgon o göra en bra varmkörning o se om han ryker vitt
om man kör och topppackningen går ..

hur mäker man det ?

Ci
531
CiM
325ciM-04
320_alex:

det är inget fel på din bil.
Hälge
320_alex: Precis som det sagts tidigare så är det inget fel på din BMW. Att den ryker vitt är fullt normalt nu när det är minusgrader ute. Likaså att den spottar lite kondensvatten är helt ofarligt.

Se dock till att fylla på med rätt mängd glycol: Mellan min & maxstrecket. Drag "EJ" heller åt locket för hårt till expansionskärlet, då kan den koka.

Att det luktar lite bensin från oljestickan beror på att motorn automatchokas p.g.a kylan ute. (Fullt normalt)

Tro ej på allt som dina hjälpsamma polare tutar i dig ;-)
om man kör på vägen och topppackningen går hur märker man det ?

vad händer om man kör med kass topppackning ?`

fnågot här på autopower som visar hur man gör ..

har aldrig gjort det tidigare skulle vara bra att ha en guild
man brukar märka det med att tempmätarn kan hoppa till då och då det betyder att det kan vara luft i systemet som kan orsakas av trasig toppackning,läckage
eller att tempen varierar hela tiden pga luft/vatten
men den vita röken är inget att oroa sig för om den inte tar vatten
fullt normalt i dagsläget(kyla)
jag bytte tempgivaten i går, men jag luftade inte systemet motorn har ingte gått varm (kokat ).. ska jag avlufta systemet ? o prova eller ?

hur hittar jag enklast felet ?

Hmm...Hur är avgasvärdena?
När bensinen antänds så bildas det bla vatten i avgaserna...Nu var det läänge sen jag läste kemi men beroende på om man har bränsle eller syre i "överskott" (skulle gissa på syre) så bildas det mer vatten i avgaserna...
Kan alltså vara så "enkelt" att du ej har optimal förbränning o det är det som gör att den större mängden vatten i avgaserna kondenserar o ger dessa vita moln...En gissning bra dock!

Hälge
320_alex: Vad exakt menar du tempgivaten? har du bytt tempgivaren till motortempen (brun kontakt) sitter mont på termostathuset, eller menar du att du bytt ut termostaten ? Om man utför div arbeten i kylaresystemet utan nödvändig kunskap om luftning,mm..Så kan det bli mkt dyrbart i slutändan.

"ALLA ARBETEN I KYLARESYSTEMET KRÄVER NOGGRANN LUFTNING AV SYSTEMET" annars kan motorn koka.
Hälge jag har bytt termostaten och då luftades systmet

bytte tempgivaren BRun kontakt utan luftning..

motorn har inte kokat enligt tempmätaren .
men det kommer vita molmnär man står stilla o gasar med bilen.
och den spottar kondenss från avgasröret även när edn är varmkörd.

finns det någon guild som visar hur man byter topppackning ? i såfall om det nu är det ..

320_alex: Det behöver inte vara nåt fel på din bil alls...Hade för länge sen en 323i -86, det rök alltid vitt från bilen vid kall väderlek...Hade inga som helst missljud från motorn o den gick som den skulle, drog varken vattem eller olja, o CO-halten låg rätt...Körd 7000 problemfria mil med bilen (14000-21000)...
Mitt tips: Byt inte toppackning innan du konstaterat vad som felar om det nu är nåt alls....

Det där med att det kommer "mycket" vatten ur avgasröret känner jag igen. Om du håller händerna bakom utblåset på tomgång, blir du då "blöt" om händerna efter ett tag (15-30 sek)? Hade det symptomet på en bil tidigare o efter byte av lambdasond så blev jag INTE blöt om händerna när jag höll de bakom....

dewwe

joa jag blir blöt om händerna när jag håller dem bak avgasröret ser till och met att det flyer ut små vatten droppdar

finns det någon guild där dem visar hur man byter packning ?
320_alex: Har du kollat avgasvvärden/lambda värdet? I mitt fall hade bilen knasiga värden på allt samt att den "spotta" ut vatten på liknande sätt som din gör...Som sagt så var det lambdasonden i mitt fall för efter bytet var det torrt när man höll bakom o alla värden blev bra...

Hälge
320_alex: Hur gick du tillväga när du luftade kylsystemet? Satte du även termostaten åt rätt håll? med fjädern pekandes MOT motorn?
Vart köpte du den nya tempgivaren ? är den verkligen avsedd till just din E30? i så fall ska den ha artnr: 1710511. VDO. 130grader C. Sätter man tex dit fel tempgivare, så ger den helt felaktig info till styrboxen.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Kolla noga på oljestickan, är oljan "löddrig" så har du med största sannolikt en trasig topplockspackning.

Mats
BMW CS #5847
Hälge
Du kan även kolla ned i expansionskärlet för att se om det finns en tunn oljefilm på vattenytan.
Jag kollade nyss expantionskärlet och det kommer inga bubblor där när motorn är i gång , men det kommer bublor när jag håller för "returslangen" som kylarvattnet ska rinna tillbaka i expantionskärlet i " den lilla smala slangen "

ser ingen oljefilm på kylarvattet heller

jag har rätt tempgivare för jag beställde den hos mekonomen , fick uppge mitt Regnummer när jag beställde den så jag tror nog det ska vara rätt

föresten vart är det man luftar systemet ?

Termostaten sitter rätt som den ska vara med O-ring o allt
Hälge
Du luftar kylaresystemet med den lilla 8mm bulten som sitter väl gömd på toppen av termostathuset. Varmkör motorn till normal driftstemp, öppna luftskruven ett par varv, så det sprutar ut kylarevätska, varva upp motorn till ca 1500rpm samt öppna och stäng luftningsnippeln flera gånger under tiden. Upprepa detta förfarande flera gånger. Glöm ej att efterfylla med rätt mängd glycol.
svintoleffe
Ja sak ta o klar lägga en del saker här..

Tempgivaren, har inte ett dugg med dta boxen o göra, så vard et bra med den saken.

Som alla borde veta redan eftersom att vi snackar m20 motorn, det är ATT LOCKET FÖR expisnonskärlet MÅsTE VARA RIKTIGT ÅT DRAGET, för motorn bygger typ runt tryck, o det där att den kan koka för att locket sitetr för hårt bullshit.
Dels har du avrinignen på sidan sen sitetr det en fjäder i locket, som gör att när vattnet komemr ditt, då släpepr den ut allt tryck...

Sen vad det gälelr tempgivaren, så behöver man inte alls lufta systemet, dom m20 motorer jag har haft o skruvat med, oså, har jag aldrig gjort det, o dom kokade då aldrig, inte ens 325 kokade... har gjort samma procssedur där.

Dom lättaste sakerna o se om man har pajat topp pakningen är komptest elelr så åker man till bmw, så mäter dom syrehalten i glykolen, så får dom fram om packningen har gått.

Sen kan man även se om det bubblar i expasinons kärlet, då är packnignen trasig.

Sen att det bolmar vitt om avgasröret, kan bero på mycket, men alal bilar bolmar när det är kallt ute..

Länk Bimmern
MVH Leffe
Hälge
svintoleffe: Keep on dreaming...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.