AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.053

Stora problem med ROST

Sida 4 av 4
andha45
Volvos kostnader för rostgarantirep det senaste decenniet (typ årsmod 96-) = en del V40/S40 96-99. S80 V70 S60 S70 har klarat sig extremt bra, ungefär som Audi skulle jag tro. Har aldrig hört om någon nämnvärd rost på sådana...
Visa användare
136
Ryx
430iAM Cab -18
Kan bara instämma, har en 520i-M-01 9500 mil som har rost i tankbaljan. Efter att ha läst inläggen här på forumet, så påmindes jag mot min vilja om dom små rostprickarna innanför tanklocket. Åkte direkt ut till BMW. Inga problem, fick en tid direkt för åtgärd. Har ännu inte hittat någon rost i dörrar eller huv. Är det någon som har bilder på sina rostproblem i dörrar, huv etc.??Var och kikade på bilar idag hos diverse handlare och var ju tvungen att öppna luckan till tanklocken för att se om det fanns rostbubblor och blev förvånad, ca 75% hade! Övriga kanske redan åtgärdade....?????
ma
101
mafqa
F10 550i -10
Man blir ju mörkrädd när man läser detta.. har en e39-01 (00dec) som rullat ca9000mil också och skulle vara överlycklig om någon vänlig själ skulle vilja ta bilder på sina rostangrepp och lägga ut här så man vet var/vad man ska leta! Kanske ngt för gör-det-själv avdelningen..
zupra1
Har själv en 96:a 528i.

Rost i fågelbadet dvs - innanför tankluckan finns -men inte så mycket. Minimalt med rost i nederkanten - på insidan av förardörren ( hörnet längst ner ) nog för att man kanske har smällt igen dörren för hårt skulle jag tippa, likadant är det vid bagageluckan - en liten prick på insidan av luckan - vänster nederkant. Iofs inget som syns på utsidan. Kan väl säga att jag har kört bilen 5 vintrar på raken - slarvat med tvättningarna som f*n och är egentligen förvånad att den inte har mer rost än vad den har! Kan det vara så att dom senare E 39:orna är mer rostbenägna? Verkar ju så! Har en hagelbössa-smattrad-huv men ingen rost någonstans.Har varit så dom senaste 2-3 åren. Ännu märkligare är det att min granne har en 523i -99:a.Han har definitivt tvättat sin oftare ( och han har gett mig otaligt många kommentarer ang min skitiga bil )och har t om lackbehandlat den men han har mer rost - vi kollade förra året i Oktober. Han har t om rost inne bakom batteriet i skarvarna mot hjulhuset!!! Ni vet den där luckan man öppnar så att batteriet skymtar fram ( på högersidan i bagageutrymmet ). Han blev heeeelt förstörd och knäckt - ALDRIG MER EN BMW... sa han efter det. Förstår honom. Jävlar vad han har putsat å donat med den 523:an. Själv så har jag en 528i i garaget som nog är Malmös skitigaste E39:a just nu... men definitivt en av dom minst rostiga! Ironiskt va? ;)
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Bor också i Malmöområdet. På min fanns det lite rost i höger nederkant av bagagelucka utvändigt men jäklar vad det har accelererat under denna pestvinter. Är duktigt bubbligt och börjar bli brunfärgat på ett område av ca 3*3 cm nu. Dags att ta tag i till våren, planerar att den börjar dyka upp i slutet av augusti. :-(
Vad har ni andra för erfarenheter, kommer den inifrån (då lär den bakluckan vara körd), eller kommer det från ytrost utifrån?
Ke
195
Kenta-76
528iA Touring -98
Vill bara säga att min bagagelucka på min 528TiA -98 är rostig överallt!! Och det har kommit i vinter. Så KUL!!
Vad kostar det att laga/byta alla med problem? Vad kostar det med ICKE sålda nybilar? Den vågen skulle jag vilja se. Tyvärr så har inte de som köper nya BMW`s kvar bilen särskilt många år så de bryr väl sig inte.

Tack för mig!
Gillar BMW, inte rost!
Ke
195
Kenta-76
528iA Touring -98
528iAT ska det va....
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Fy fan va tråkigt ricjo...på en så pass ny bil,själv har jag en 530IT-93:a utan några rostproblem alls! enda lilla skitrosten finns innanför tankluckan,liiite ytrost på bakluckan i nederkant.
Fy fan va sorgligt på en så pass dyr kärra!
Men.. you are not alone..fick in en Volvo S40-96:a,(jobbar på Bilia)den hade fått 2:a på rostiga bromsrör baktill,undertill var det jävligaste jag hade sett i mitt mekanikerliv,alla bromsrör baktill var helt sönderrostade,chassiplåten ovanför tanken nästan genomäten av rost på vissa ställen!
Konstruktionsfel+ undermåligt rostskydd, klart som fan att det är det!
Eller ren jävla snålhet,finns ju alltid stålar att spara..

¤¤¤¤¤¤¤¤¤IRON MAIDEN¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Visa användare
203
Holger_Puffa
318i Cabrio -91
Hej!
Här har jag ett par bilder på rostangrepp på min 523iT-00. Båda dessa angrepp gick på garantin nu i vinter så de bytte dem inne på Hackefors.

Länk

/wiktor
Har hört att automattvättarna återcirkulerar vattnet som används vid tvätt av miljöskäl. Så allt salt som finns på bilarna samlas i vattnet, att automattvätta bilen blir rena rostbehanlingen.

/Anders
le
224
leifeugen
540IA -02
Hur är det om man rostskydds behandlar bilen med dinitrol eller dyligt,en del anser att det inte hjälper så jag vet inte vad ska man göra?Själv hittade jag bubblor viv tanklocket som delovat åtgärda. Har nu hittat underliga knölar på nedre plast kofångaren och målningen liksom spruckit upp har någon sett dyligt skall visa det när far för reparationen av felet vid skarven under tanklocket.skall ännu göra en vid alla nämda platser före detta.-99 erkände nissan att deras rostskydd inte var tillräcklig för bilar som körs i saltbad som här i Norden så de rekommenderade tilläggsrostskydd för bilar som används isåna förhållanden.Hade själv en -99 Nissan Maxima.Dengjorde jag full rostskyddsbehandling,hann aldrig se nån rost, men sett likadana häri Finland som varit totalt genomrostade runtom,så ge era åsikter om BMW:n
den är väl nog galvaniserad(zinkbehandlad).
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag tvivlar på att en rostskyddsbehandling hjälper på dessa bmw specifika problem ställena då det inte ser ut att komma inneifrån utan det verkar mer som om lacken inte fäster ordentligt brevid fogmassan och "läcker" in fukt som sedan ger rost.
mo
47
moeller
BMW HP2 Enduro
har rost nederkant på vänster framdörr på min 523 97a enda som finsn på bilen men är lite bubblor där tråkigt men är inte dyrt å lacka om en vit bil upp till list hoppas ja
hu
76
huttyr
540iA -93,motorras
Anders129: det stämmer att biltvättarna atercirkulerar sitt vatten av miljöskal, dock har de ju rening av vattnet.

En personlig gissning är att det pga miljoskal som nyare BMW rostar.
Volvo hade ju stora problem pga detta själ i USA pa 70-talet.

Är i Holland som utbytesstudent och kollar man pa bilarna här nere finns det knappast en enda bil med rost nya som gamla har dock inte kollat in nagra E39or i detalj, det finns för övrigt inte manga BMW bilar som rullar här nere överhuvudtaget. BMW:s marknadsandel kan inte vara stor i Holland ser däremot en hel del Volvo. BMW skulle nog behöva en 0-serie här eftersom nästan alla bilar är riktigt sma, typ fiat och vw polo mm.

//
HN
huttyr: Självklart har dom rening av vattnet, men har dom avsaltning? Jag skulle aldrig automattvätta min bil utom i yttersta nödfall.

/Anders
hu
76
huttyr
540iA -93,motorras
Anders129: i och med reningen blir det ju automatiskt en avsaltning, hur bra den ar kan man ju alltid diskutera. att automattvatta sin bil ar enligt vissa inte att rekomendera, men ni som inte automattvattar hur gör ni med underspolningen, lite off topic men ända.

//
HN
huttyr: Nej det var kanske dumt att ta upp automattvättar här. Det går inte att filtrera bort salt som har löst sig i vattnet med filter el.dyl. Vattnet måste destilleras för att få bort saltet. Underspolning kan man göra med ett uppåtriktat munstycke.

Sen att det är olagligt att låta tvättvattnet från biltvättning rinna ut orenat är också en faktor att ta med.

/Anders
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Säger bara: OK gör-det-själv hallarna när det gäller tvätt på vintern.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.