AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.050

Stora problem med ROST

Sida 1 av 4
ricjo
Hej!

Äger en 523IM,Bilen har endast gått fina sommardagar och rullat mycket sparsamt ca 3000 mil!Är svensksåld och fullservad på Bmw,

I sommras upptäckte jag till min stora fasa att det börjat bubbla innanför tanklocket vilket jag blev mycket förvånad över och åkte till bmw för att få en förklaring.

Rost sade dem! Bara att åka till lacken o beställa tid,De gjorde jag!Lämnade bilen på detta garantijobb den 22 okt i år,bad dem kolla så de inte va mer rost ngn stans.

Hämtade bilen den 25 okt,de hade gjort ett snyggt jobb med tankluckan,allt var frid o fröjd åkte hem till garaget o ställde av bilen direkt för vintern!Vilket jag gör varje år.

I dag efter jobbet skulle jag ner o fixa lite med bilen,lackförsegla osv,Öppnade huv,dörrar och kikade! O vad ser jag!!!Rost!!! Framkant av huven alldeles vid tätningen kraftiga bubblor ca 30 cm av huven,Båda framdörrarna kraftiga bubblor intill tätningen på insidan ca 40 cm nerifrån o upp!!!...Stängde bilen gick ut ur garaget helt knäckt!!!

Rostskyddsgarantin gick ut 99-08,Har verkligen vårdat bilen som ett barn "superpedant" 3000 mil!!!

Luften har gått ur mej!Måste jag verkligen stå detta själv?Huv 2 Dörrar....Har ju ingen chans att värja sig då rosten kommer innefrån pga bms´s urusla konstruktion......

Hjälp mig! Hur går jag tillväga med detta???

Mvh Richard
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Alltid tråkigt, blev själv nekad åtgärd för det gått två dagar över tiden.Så dina chanser anses som små.

mvh
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

din bil är en 99a och du skriver att garantin gick ut 1999 månad 8?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Vad ska man säga,beklagar och lider med dig iaf :/

Tragiskt att rosten kommer krypande så fort måste jag säga,dessutom efter vad jag förstått endast 3000mil körda!!!?

Tror knappt det är sant det du skriver...F-n>>>3000 sommarmil???

Farsan har en 523i-97 som inte rosten kommit fram på ännu,den körs året runt miltalet är väl en ca 14000mil nu...Finns ju säkert rost någonstans, men den syns inte,iaf inte i somras när jag kollande den sist.

Mvh Janne.
ricjo
Bader :1999 -07-23 förlåt! 1999 =ja mycket sen sådan!

Mailade just bmw sverige......Undrar om man får ngt svar?
Köpte denna bil för att slippa rost o skit men icke.........
Det värsta e ju att bilen är som ny!!! verkligen topp skick!!!!

Men rosten som kommer e omöjlig att värja sig ifrån!!! Kryper ju ut under tätningen precis som vid tanlocket....

Löser inte Bmw detta= No more Bmw ever!!

Till o med min gammla volvo 850 vart helt rostfri!!!

Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Det är din som är till salu va? Den som är dyr men magiskt fin?

Usch så tragiskt! Lycka till...

/Fredrik
ricjo
Ja de e min som e till salu....Dock ej nu längre!
Ärlig som jag är så är nu annonsen borttagen tills detta är åtgärdat.

Skulle inte själv vilja köpa en bil och ngra veckor senare upptäcka tråkiga rostskador!Tur i oturen är väl att det är lätt utbytbara karosseridelar och ej i chassiet.....

Kom igen nu behöver goda råd ang detta....
Tänker inte ge mig i det första taget då detta vekligen är ett tillverkningsfel!!

Mvh Richard

Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Janne T>> Är din fars bil efterbehandlad med rostskydd? Rosten på E39 kan var knixig att se eftersom man tror det är kladd från kittskarven osv, har synat ett antal e39:or noga och visat ägarna här har du rost och de har inte lagt märke till det själva.Kittskarven på insidan av framdörrarna samt bakdörrarna är ofta angripna även på bilar som är toppexemplar när det gäller det utvändiga skicket.Man kan bara säga att ricjo,s bil bevisar att det är en riktigt konstruktions tavla Bmw gjort när han berättar hur varsamt han andvänt sin bil.

mvh
da
28
daniel.m
BMW 320d touring -17 x-drive
tråkigt va!!! har själv just fått tillbaka min 523 touring -00
från rostlagning dock på garanti TACK BMW dom bytte ut
huv,,,båda framdörrarna,,,bakluckan,,,och fixat i i tankluckan,,
men visst är det nått fel att så många bmw's rostar måste vara tillverkningsfel,,,alla borde få längre garanti för det!!!!!!!

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag kan väl bidra med det som många sagt här på forumet angående möjligheter att få något på rostskyddsgarantin...Dvs>>> BMW är "stenhårda" på att man ska ha anmält sitt "rostelände" innan dessa sex år gått...Annars INGEN kompensation eller reparation gratis..

Men rådet som jag kan ge dig är väl att ringa och se om BMW Sverige(alt. först återförsäljaren naturligtvis) åtar sig att reparera detta pga "goodwill" eller nå't..
Du borde ju ha goda möjligheter tycker man i och med att din bil endast rullat ynka 3000mil!+välskött vad jag förstår ...Annars finns ju naturligtvis media att ta till om du inte vill godta ett nej från BMW...
Vilket jag misstänker är ditt första svar från dem..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Dutta>>>Nej,det har han inte gjort trots påtryckningar från bl.a. min sida ända sedan bilen köptes ny december -96 :/

Kan,jag säger KAN ju ha blivit sämre rostskydd/lack/kitt osv. på nyare bilar,men det låter jag vara skrivet i det blå ännu så länge..

Mvh Janne.
ricjo
Kommer bli en lång plågsam helg.....Innan man kan ringa på måndag och påtala sina bekymmer.......

Bmw igen?

Mvh Richard

ricjo; Jag förstår dig, jag hatar rost, om jag var du skulle jag köpa en Audi A8, eller en Corvette med rostskyddsbehandlat chassi, mycket tråkigt att E39 är sämre än vad E34 är, sånt här får mig att tycka kamrem är ett litet problem i jämförelse, nej köp en Audi om du inte får igenom utbyte av karossdelarna.

Mvh Stephan
ricjo
Hej

Pratade med en säljare på Bmw idag om problemet...Han kunde inte lova ngt men trodde ev de kunde gå o fixa.

Skulle återkomma på måndag med bilen o visa upp den.

Håller tummarna!

Mvh Ricjo

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Låter ju helt klart mera lovande för dig nu iaf..

Fattas bara annat...3' mil och avställd på vintrarna!!
Ändå rostproblem :(

Mvh Janne.
Njuren
herregud hoppas du får goodwillrep. Själv tror jag att bilar rostar mer om de körs mindre,fast de ej är vinterkörda. Har min bil i underjordiskt garage och funderar på om man ska spola bilen i garaget innan jag parkerar typ en gång i veckan under vintern.

BMW - i nöd och lust?
52
447
528:n
528i -96
Min nya Audi A6 går som en dröm. Stod inte ut med E39:ans usla kvaliteter!
Verkstadsbesök stup i kvarten.
Att dom rostar så förvånar mig ändå då min 1996:a bara behövde fixas till med lite slip i nedrekanten på lucken ett par gånger och tankbadet en lite slipning o lackning så var det 100% rostfritt annars. Sällan sett en bil som badats så mycket i salt och stod emot allt vad rost heter i hela karossen i övrigt. Visar bara att BMW hade problem med lackarbetet på årsmodellerna runt 2000, både tidigare o senare. Som Mercedes har dom inte behandlat sina kunder men inte har det gynnat dom drabbade positivt. Vem sjutton vill vara märkestrogen när hela bilen blir brun av rost...... Om den hetat Fiat kanske.... Men BMW 5 serien..Inget annat än skandal från BMW!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
E28 var bättre ur rostsynpukt, körde en 520 Ny E28 under 10 år året om, det som hände under 10år brukskörning var lite rost under passagerardörrarna bak, endast synlig om man låg under bilen samt ett fäste för kofångaren bak rostade sönder, inget annat, och då rostskyddsbehandlades aldrig bilen!

E39 verkar hemsk på den punkten, E38 har väl också en hel del problem, att de aldrig lär sig att bygga lika smart som det är snyggt så att säga! BMW måste ligga under medelbilen idag vad det gäller rostmotstånd, dock vill jag inte uttala mig om nya E90, E60 mm för de är för nya just nu!
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
FRIFART > BMW ligger över medel enl. korrisionsinstitutet.
Sämst är vissa Mercedes modeller, Hyundai m.fl bäst är SAAB, Volvo, AUDI.

Tror att problemen beror på att miljökraven har skärpts betydligt.

Bäst rostskydd bland BMW måste ändå e34 och e32 ha, sällan man ser riktiga rostburkar av de modellerna trots att de sällan ägs av entusiaster.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
ricjo
Hej!

Var uppe på Bmw idag o visade bilen...
Det verkar va stenkört att få det åtgärdat på goodwill.

Fick dock en kontakt på Bmw sverige som jag håller på att söka upp.
Skall maila bilder på bilen samt skriva lite historik på bilen.
Jag är fan helt knäckt,Har vårdat denna bilen sjukt väl!O likt förbannat rostar den på 3200 mil sommartid!!!

Kanske e dags att belysa Bmw´s rostproblem via media?Enl Lackfirman jag pratat med e detta en konstruktionsmiss o inget annat.

Ny huv och två nya framdörrar kostar 32 000:- lackat o klart.Bara att börja spara.....

Går tydligen att fixa utan byte också,Då slipar de bort tätningen gör rent från rost lägger ny tätning o lackar....Kostar runt 8000:-

Hoppas innerligt att detta löser sig utan massa strider.

Mvh Richard

NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Har du bilder så man kan ta en kik på sin egna bil, på de utsatta områdena?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.