|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Har en 528 -97 som gått 18000, den har inga angrepp på huv, dörrar eller vid tanklucka. Lite har det varit på bakluckan (touring) men det har åtgärdats (sedan 6mån tillbaks) utan att komma tillbaka än så länge, nu var det ju inget allvarligare angrepp men lite ytrost på insidan av bakluckan. /Johan |
|
| Det gäller att titta igenom bilen riktigt noga innan garantin går ut. Själv så påpekade jag ett par små rostbubblor för BMW med påföljd att delarna fotograferades och sedermera byttes ut utan omsvep. Verkstaden hittade minst lika mycket till vid närmare skärskådning. Det gäller verkligen att titta med lupp, då mina skador mestadels bestog av småbubblor runt en eller ett par milimeter i omkrets. Kryp runt på alla fyra och stirra överallt. Nederkanten av dörrarna, under gummilister, under motorhuv och bagagelucka, samt standardfelet kittskarven i tankluckan. Titta nu innan det är för sent... | |
|
Bäst att gå ut och kolla min E39:a också ! Någon som har rost på plåten precis ovanför bakre stötfångaren. Hade det på min, som troligen börjat under stötfångaren och spridit sig uppåt. Slipade till det själv och lackade. Hade sagt till min far att det var skönt att ha en bil där man slipper massa rost, och så var det han som upptäckte det på min "fina" BMW"!!. Det där kan du ju inte ha sa han, nästan så man skämdes för sin fina bil. /Peder |
|
|
Gör som A.Persson skrev åk till nästa stora visning ställ en skylt på taket osv ring redan nu och säg att du kommer göra så.Det kanske ger lite respons från Åf,ett sånt här fall ska dem tysta ner snabbt tycker man om dem är rädda för dålig reklam... Det verkar som bla E36 klarat sig bättre båda mina jag har haft har varit fina lite på bakluckan men inget mer! Mpower |
|
ricjo |
Hej! Ärligt talat så trodde jag ej att man skulle behöva krypa på all fyra och leta rost på en sådan här premiumbil innan garantin gått ut.Det är väl ingen Fiat man köpt?Min återförsäljare kommer jag mycket bra överens med så dem vill jag inte skada med "skylttricket" möjligtvis åka upp till sthlm till huvudkontoret o köra skylttricket he he. Har visat upp bilen på lacken idag och det är inga bekymmer att åtgärda denna rost enligt dem,då det ser värre ut än vad det är.Efter det kommer jag åka på den i sommar och till hösten ev byta bort bilen mot ngt annat.Dock ej bmw i dagsläget. Tycker bara det är pissdåligt av Bmw att ej ta på sig detta med hänsyn till att de enligt många haft STORA problem med just tätningen på vissa årsmodeller. Tack allihopa för synpunkter och tips! Tack för mej! Lämnar nu denna tråd.... Mvh Ricjo |
Croazia |
Gillar denna tråd verkligen, jag lider vänligen med ricjo och er alla som har en rostig e39 a jag tror år övertygad att alla har problem mer eller mindre. Men 3000 sommar mil det är droppen! MEN VI MÅSTE VISA MÅSTE! ATT BMW GÖR FEL NÄR SOM GÖMMER SIG BAKOM 6 ÅRS GARANTIN. Vore kul om vi minst ett tio tal helst många fler förståss kunde mötas. Tex. en gång i månaden vid Preem macken i Bredäng köpa kaffe bulle och i kortes köra till BMW Segeltorp den syns från E4 an och parkerar på gatan utanför så att alla ser både från E4:an och dom som är på väg in till BMW. Det räcker att vi har kartonger i v form på taket med den en bar text skriven på. Oredet är fritt så länge det inte är stötande. Vi behöver inte stå där länge men en två timmar räcker nog där kan vi stå och snacka lite bil det är alltid kul och jämföra rost med varandra och ha hur trevlig som helst. Får man inte gensvar då av BMW, efter ett par månader då kan BMW dra åt skogen. Mitt förslag att vi börjar nu på lördag men om Ni inte kan så tar vi nästa, jag står där och väntar med plakat. Intresse anmäla kan ni göra genom att besvara tråden PREEM BREDÄNG 060107 KL 11.50 eller PREEM BREDÄNG 060114 KL 11.50 Vi kan göra det här för det är trotsallt VI allihopa som är BMW och inte tvärs om!! Upp till kamp BMW bröder!! Vi ses!! |
|
Har i alla år kört Ford så jag har haft en del med dem att göra. Var nu och tittade på bil och fick då veta att nästan alla Focus några Mondeo många BMW samt Mercedes har haft samma bekymmer med dörrar huvar och bakluckor då de använt samma kitt, detta har krymt och fukt krypit in och orsakat rost. Ford byter i dag ut alla dörrar huvar på bilar som har bekymmer. Vilket också BMW och Mercedes borde göra. Har tänkt att skaffa en BMW till men nu vette faaaan. |
|
| Fast någonstans måste man dra en gräns. Man kan knappast lämna livstids rostskyddsgaranti på en bil byggd av plåt. Kittskarvar hit eller dit, i slutändan så blir bilen anfrätt av rost. Det är bara en tidsfråga. Speciellt i saltslaskens förlovade land. Dock så borde man ifrågasätta att bygga premium bilar i metall. Varför inte glasfiber eller något annat kompositmaterial med likvärdiga egenskaper som stål? Aluminium är också ett alternativ, även om nu detta material inte heller är felfritt ur korrosionsynpunkt. | |
|
Tack för denna intressanta tråd......ryser i hela kroppen efter att ha läst om rosten. Kör min BMW endast under sommaren och kommer till våren att kolla varenda skarv. Jag är inte lika säker som PowerMac angående en gräns...idag kan man göra färder till andra planeter, bygga superdatorer etc men av någon konstig anledning har utvecklingen av rostbeständiga material stannat på en 50-tals nivå.....kan det vara att det helt enkelt är LÖNSAMT ATT TIILLVERKA BILAR SOM BESTÅR ETT BEGRÄNSAT ANTAL ÅR. Det är illafall min bestämda uppfattning att detta är fallet. Skulle vara intressant att veta om flygplan rostar som bilar....de är ju limmade istället för svetsade. Någon som vet? Håkan |
|
|
HkanSWEDEN> När är din kärra uttagen? mvh |
|
| HkanSWEDEN Länk Länk | |
|
Jag har precis varit ute i garaget och synat min. Det finns inte ett endaste litet tecken på rost efter inspektion med en 8-diodslampa. Den har iofs inte gått mer än 2593 mil men är en -99. Länk Där var heller ingen på min förra 525:a -02 som gått 9000 mil Det måste vara något exeptoinellt med den 523:an. Stå på dig mot BMW. Det är mer än oacceptabelt. M. Pedersen |
|
ricjo |
Hej! Har forskat lite i varför det blir så här på E 39.E 46 mfl. Ford,Mercedes,Bmw mfl använde ngra år en tätningsmassa i huv,dörrar o bagageluckor Som hör o häpna ej går i hop med galvet i plåten!!!!!Det blir en kemisk reaktion och bilen börjar rosta! Händer inte på alla men en hög andel av bilarna.Alltså du kan köpa en spritt ny bil E39 som kostade mellan 270 000 (520) - 600 000 (M5) Köra direkt från handlaren ställa den i ett garage i ngra år utan att köra en meter,o vips om några år börjar bilen Rosta!!! Bilen är byggd för att rosta!!! Ford o Mercedes vet mycket väl om detta problem och byter huv,dörrar o dyl utan snack! i Tolv år efter köp!Men Bmw lät väldigt förvånade när jag nämnde detta och menade på att de kände inte alls till att de har problem med ngra rostiga bilar....Mycket märkligt säger jag bara! Skall man skratta eller gråta? 6 Års rostskydd= ett skämt!!Gå ut med en kampanj och återkallla varenda bil för en rostskyddskontroll!och stå för era misstag!!! Jag vill ej stå för era! Mvh Ricjo |
|
ricjo: du skrev att bmw använde sig av denna tätningsmassa i några år. Vet du vilka år det handlar om? I så fall kanske man kan försöka härleda det till dom som har problem med rost på sina bilar. |
|
ricjo |
Nej tyvärr så vet jag ej det. Men som jag har hört så verkar de vara -98 och uppåt tom läst att 02 -03 haft problem.... /Ricjo |
andha45 |
Det är nog tyvärr så att det bara är Audi och Volvo nu (kanske inte de holländska) som har riktigt bra rostskydd. Merca och BMW är inte med där längre.. men merca W211 sägs ha mkt bra rostskydd. Vi får väl se hur det blir med e60. |
|
Volvo är inte alls lika bra som dom var ett tag, Svensktillverkade får 4: a i betyg, mot 5: a, för bilar runt 2000, S40/V50 får bara 3: a, medan ett gammalt rostmärke som Opel, får 5: a på Vectra, allt enligt Rostskyddsmetoder, som Vi Bil Ägare anlitar. Det ser inte bra ut, för mina möjligheter att köpa en nyare BMW, jag får sikta in mig på en Audi S8 6vxl i stället. Mvh Stephan |
|
|
Stephan: v70 Har stark 5:a, och v50ns rostskydd har blivit uppdaterat sen de undersökningarna. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
V70N(2000 o framåt) har stark 5:a alltså. Länk Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
V50 2,4i får 4:a och inte 3:a. Ser dock att de ligger ett äldre test med från första modellåret där den får 3. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.