AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.052

Stora problem med ROST

Sida 2 av 4
ricjo
De tar icke detta!

Sorry garantin har gått ut inget att göra åt....

Va glad jag blir........Icke!

Bara att lämna bilen till lackverkstan o bita i de sura!

Ingen mer Bmw för mig mina vänner....

Mvh Richard

2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Det där med att slipa bort kittet är bara en "nödlösning".
Rosten kommer innifrån och kommer därmed åter efter ett eller ett par år.
Är med andra ord samma som att slänga pengarna i sjön.
Vill bara hjälpa och ta fram fakta efter egen erfarenhet.

När du hade inne bilen i höstas så bad du dem att titta!??
Denna rosten måste ha funnits då!!
Se om du inte kan "deala" om priset med dom.

Lider med dig!
Lycka till!

God jul på er BMW-vänner!
Visst är det skönt med en kvalitets bil som rostar bort efter 6 år :)

Det förekommer problem redan på bilar som är 1-2 år gamla (E46/E39)
Jag upptäckte problem på min 330 som då rullat 2400 mil och var 2,5 år gammal. Min E46 328 fick både huv och bagage utbytt.
Min E36 323 var dock 100% rostfri trots 10 000 mil i ur o skur. Det var bättre förr?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
I listan för tillval borde följande finnas med.

-Sport rost (ingår) - Mediokert skydd som gör att bilen snabbt rostar efter 3 år.

-Normalrost (1000 kr) - Bättre rostskydd (1 minut i zinkbad) så bilen klarar 6 år utan rost.

-High performance (3000 kr) - Kanon rostskydd (3 minuter i zinkbad) så bilen klarar 12 år utan rost
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Litar inte för fem öre när man lämnar in bilen för koll av rost, de verkar vara totalt blinda på en del verkstäder eller så blundar de för att slippa att se allt elände, påpekade själv till förmannen som kikade på min förra bil att du missade ju rost som jag själv upptäckte senare åkte dit en dag efter garantin gått ut (trodde jag hade garantin kvar med en dag).Han svarade, tyvärr kan jag inte eftersöka på detta eftersom garantin gått ut, efter en massa tjafs så sökte han men fick avslag av storbror mitt förtroende för Bmw har bara sjunkit, skulle aldrig sålt min gamle kompis vid namn E36.

mvh
ricjo
Ärligt talat!

Vad skall man göra?Gå vidare eller bara svälja det?
I alla fall kommer jag ju givetvis att åtgärda det.Men känns surt att behöva lämna denna bil på rostlagning,Det är ju en premium bil? Ha Ha.

/Richard

A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Du kan ju alltid åka till närmaste bmwhandlare när dom har visningshelg eller intrudcerar en ny modell. Parkera din bil på parkeringen med en stor skylt där det står årsmodell, hur långt den gått, att den endast är sommarkörd och att det är en jävla rosthög! ;)
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

>A_Persson
Skön ide, så hade jag absolut gjort om jag hade haft bilen i fråga. Det är helt enkelt för jävla pissdåligt rent ut sagt, en sådan ny Bmw får bara inte rosta om den är skött som den ska.

" tvätta, tvätta, tvätta.... "
Länk
Ring till München, gör det varje dag tills dom inser, att du inte ger dig. Detta är oacceptabelt.

Hur är det med dom nya delarna som monteras, hur lång tid tar det innan dom är rostiga? Eller rostskyddsbehandlas dom mera noggrant?

Är detta standard, blir det ingen M5 E39 för mig, då köper jag en Audi S8 6vxl eller S4 B6 6vxl, men jag vill hellre ha M5: an, så fixa rostproblemen BMW!

Mvh Stephan
När garantin har gått ut så har den det. Tufft med riktigt, för någonstans måste gränsen dras. BMW är visst benhårda på detta har jag hört. Någon form av goodwill åtagande är nog inte att hoppas på. Skulle väl vara om du är storkund på verkstaden och dom kunde tänkas stå för arbetskostnaden om du står för materialet. Men som sagt hoppas inte för mycket.
ricjo
Powermac:

Hoppet är det sista som överger en..
Bmw har redan gett mig nobben.

Lite jobbigt läge att va Bmw ägare just nu bara..

52
447
528:n
528i -96
A- Persson -Ditt inlägg var bland det bästa jag sett!!! Helt klart vad man ska göra. Det skrämmer iväg flera potensiella köpare och visar vad som händer med deras "dyra" varumärke när man skiter i sina kunder!

Helr rätt sätt att gå tillväga på.
ricjo: Hur är miljön i garaget? Torrt, fuktigt, varmt, kallt...

/Udo Dirkelsniff

Länk
ricjo
Udo:

ca 16 grader ,ej fuktigt, välventilerat......
inga problem med det..

Njuren
Vad taskigt! Hoppas kontakten du fick fixar det annars blir det media som får hjälpa dig. Funkar inte det så teckna BMWs originalförsäkring och hoppas att det aldrig händer din bil ngt allavaligt ¤host¤ skencrash ¤host¤ ;-)

BMW - i nöd och lust?
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
"Framkant av huven alldeles vid tätningen kraftiga bubblor ca 30 cm av huven,Båda framdörrarna kraftiga bubblor intill tätningen på insidan ca 40 cm nerifrån o upp!!!"

Men allvarligt, det måste ju vara något konstruktionsfel med just detta exemplar!
Den 99:a jag har för tillfället har jag haft i cirka 9 månader nu, köpte den med 2 rostfläckar på bakluckan, den ena cirka 15 mm och den andra cirka 5 mm. Har inte orkat åtgärda dem än (shame on me, jag vet) men inte har de direkt tilltagit. Har också en mindre bubbla framkant motorhuv efter ett obehandlat stenskott, men thats it.

Har den i ett tidigare liv stått vid en oskyddad hamnpir på Malta, något exceptionellt måste ju hänt med den i sitt tidigare liv. Hur länge har du ägt den och vilken historik har du på den?
Just 99:orna hade fel på kittskarven enligt uppgift som jag har fått från aukt verkstad. Ett problem som BMW är medvetna om. Fick själv åtgärda liknande fel sista månaden innan garantin skulle gå ut på min E39 6/99.
cane
Intressant, så med andra ord: 1999 = rostburk, men 2000 problemet löst? Eller rostar även senare E39 bort, även efter faceliften? Känns läbbigt att ens kolla på en E39 utan orginallack iaf.... vem vet vad som döljer sig därunder.
Problemen finns kvar. 2003-2004 års E46 har jag sett problem på.
E39 lär ha haft problemen till produktionsstopp då jag sett 02:or och 03:or med problem.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Di
29
DigiMan
BMW E39 530d Touring -01
BMW E60 520i Sedan -04
Farsan har en 530DA touring -00 som gått 13000mil och jag var precis ut och kollade på den, och kunde inte se rostangrepp på dörrar eller huv men vid nederkant vid bränslepåfyllningen mot skärmen uppvisar den "små" bubblor som dock är stenhårda går ej att få släppa med plastskrapa.
Kan det vara så väldigt olika på bilar?
Undrar just hur det ligger till med morsans 520i -04.
Man kanske skulle ta och lämna in dom hos rostteknik?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.