|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Du måste även byta om du har nürburgringpaketet,(gjorde det i går på min). | |
|
Hur känns bilen efter bytet och hur kändes bilen innan. Jag känner att bilen börjar "jazza" lite vid hög fart(240+) på tex motorväg när det svänger. |
|
| Oj oj har nyss kommit hem från lite motorvägs körning och det känns som en helt annan bil helt suverän, nu kan man ligga och pysköra helt odramatiskt i ca 180-190 och sen bara bryta ut och ge på och bilen ligger som ett strykjärn.Jag har aldrig vetat hur sportläget på EDC´n ska kännas eftersom att dämparna var slut, men efter dagens körning så tycker jag att det funkar perfekt (peppar peppar.....) men dämparna jag satt dit var ju beggade så det är bara att hoppas att det håller nu.. | |
| Hm 240+ nja jag har aldrig varit över 230 med min är faktiskt inte så förtjust i dom farterna vill ha en trafiklös väg som tillåter det först, men runt 200 är den mkt stadig.. | |
|
Det är inga problem att uppnå de farterna på en lugnt trafikerad motorväg. Det är ju M5:or vi har! Har du du verkligen aldrig provat vad bilen går för? I så fall finns det bilar som är billigare i drift som går lite långsammare. MVH (smile) |
|
| Nä jag har aldrig testat att toppa bilen och det beror främst på att 2 av mina dämpare har varit slut och bilen har inte varit skoj i dom farterna, nu funkar chassiet och vem vet det kanske blir lite högfart i sommar, det är dock den ursinniga kraften och intervallet mellan 100-200 i M5:an som jag är mest förtjust i, toppfarten bryr mig inte så mycket faktiskt .. | |
|
Jocce> Höll de begagnade stötdämparna? Någon som vet om även den hydrauliska nivåreglringen bak slutar fungera när dämparna är dåliga? |
|
|
Ivar: Om dämparna läcker kommer systemet bara pumpa in mer olja för att kompensera upp trycket i dem så bilen hamnar i rätt höjd. Det sitter en brytare vid vänster bakhjul som ger info om hur hög/låg bilen är. Om bilen blir för låg kommer det upp ett felmeddelande i checkkontrollen. Jag har bytt till Bilstein sprint vilket resulterade i att bilen blev lägre och det gav felmeddelande i checkkontrollen, men det vara bara att koppla ifrån "armen" på brytaren så nu tror systemet att bilen är hög som en Jeep. Mvh Patrik |
|
|
Hej! Alla 3.8:or har EDC Fram OCH bak alltså är det "nivåreglering"runt om. (fast EDC är mycket mer än nivåreglering, man kan ju justera hårdheten på dämparna beroende på körförhållanden). Nürburgring-paket betyder ju bara att man har möjligheten att välja hårdheten manuellt, samt att servotronic-styrning ingår. Det är bara 3.6:or som har "vanliga" dämpare fram. Reservdelar till EDC dämparna finns inte och dämparna finns bara att köpa hos BMW, därav priset. MVH:Sakke |
|
|
Hej! Alla 3.8:or har EDC Fram OCH bak alltså är det "nivåreglering"runt om. (fast EDC är mycket mer än nivåreglering, man kan ju justera hårdheten på dämparna beroende på körförhållanden). Nürburgring-paket betyder ju bara att man har möjligheten att välja hårdheten manuellt, samt att servotronic-styrning ingår. Det är bara 3.6:or som har "vanliga" dämpare fram. Reservdelar till EDC dämparna finns inte och dämparna finns bara att köpa hos BMW, därav priset. MVH:Sakke |
|
|
Sorry lite sen inlägg, såg inte att det var två sidor för ämnet :o).... Därav två st av samma inlägg, trodde först att jag hade gjort ngt fel.... Är man dum så.... Sakke |
|
|
Man kan om man har tur "laga" läckaget med OMEGA tror jag det heter. Finns på mekonomen eller här: Länk Värt ett försök om man vill ha kvar orginal grejjerna... -=$¤CimmenpoweR¤$=- Att skriva är silver, att "söka" är guld! Länk |
|
| Min nivåreglering fungerar inte, fast jag får ändå inget felmeddelande, varför då? Vad är fel? | |
| Gällande den automatiska regleringen av hårdheten i en M5 3.8 utan Nürburgring-paket. Hur ställer den in sig? Är det en dator som jämför körstil över en längre period eller kompenserar den direkt vid hård kurvtagning/undanmanöver? | |
| Om man inte har N-paketet, så ställs dämparna automatiskt enligt körstil. Med N-paketet kan man själv låsa dämparna i olika lägen. Men bortsätt från den manuella styrningen är de lika. | |
| Detta gäller endast M5 3.8l | |
|
DrSakke: Nivåreglering och EDC är två helt olika saker! Nivåregleringen finns bara bak och innebär att styrservopumpen pumpar in mer eller mindre oljetryck i bakdämparna beroende på belastningen med målet att få konstant höjdnivå bak! EDC är ett elektromekaniskt system på alla fyra dämparna som mha en dator ställer in dämphårdheten i tre olika lägen. Alla 3,8 litersbilar har EDC. N-paketet dessutom en knapp så att man kan "låsa" dämparna i ett hårdare läge! Datorn får signaler från: 1. en sensor som mäter hur mycket du styr (ev också hur fort du styr) 2. en sensor som mäter acceleration och retardation 3. en sensor som mäter hur gropig vägen är vid framhjulen 4. en sensor som mäter hur gropig vägen är vid bakhjulen 5. hur fort man kör Detta system styr om två ventiler (vid varje dämpare) skall vara öppen eller stängd Per L |
|
|
EDC-stötdämpare skall inte läcka MEN däremot får de bakre 'svettas' = det är 'ok', när bilen lyfts upp och ner ofta kan lätt läckage uppstå, DET skall torkas bort INNAN sätts ner igen - för att undvika att det tolkas som läckage - att de -bakre- 'svettas' är alltså 'ok' = byt INTE i onödan - allt enligt BMW's egna anvisningar - |
|
|
Ni som bytt till eftermarknadsdämpare på M5, passar orginal E34 dämpare? Har en M5 -89. Passar topplagringar etc? Blir väl någon variant av Bilstein jag kommer att köpa.. |
|
|
Köpte en uppsättning bilstein sprintdämpare på annons. Artikelnumret var nånting med 3018 på framdämparna. Fick svarva två stålbussningar med 1mm tjocklek för att dom skulle passa i original fjäderbenslagring. I övrigt funkade allt perfekt. Köpte bakdämpare också men har inte bytt dom än. Väntar tills nivåregleringen behöver renoveras. Hur dom passar kan tyvärr inte säga nånting om. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.