|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag har tänkt att lackskyddsbehandla min z3 roadster till våren. Vad har ni för erfarenhet av detta. Skillnad på olika alternativ typ mr Cap och dyl. Då min z3 är svartmetallic så syns ju en del tvättrepor och försvinner dessa vid behandling. Är ni nöjda med resultatet? Och hur länge håller en behandling? | |
| Jag tänkte också göra någon form av lackskyddsbehandling till våren. Har tittat på Ditech som verkar bra. Hör gärna lite erfarenheter om det. | |
|
Compactk: Länk De flesta är mer än nöjda med antingen Ditec eller MrCap |
|
|
Tvättrepor som sitter i klarlacken borde inte vara något problem. Jag har aldrig lämnat min bil till något av företagen för försegling däremot lämnat till Ditec i Kristianstad, Bilvårdarna, Permashine mfl för handtvätt någon eller ett par gånger och blivit verkligt besviken på resultatet. Hade aldrig gått att vaxa direkt efter deras tvätt iaf. Lackbehandlingarna är bra så tillvida att de som gör underjobbet vet vad de gör. Man får inte det resultatet genom att gnugga för hand hemma. Däremot är jag tveksam om deras produkter håller så länge som de säger osv. Antar att de flesta vill att man ska behandla bilen varje år eller något om man läser det finstilta. /// Viktor Mer mos till folket |
|
|
Körde med DiTEC flera gånger på min fd. Clio Sport (solid lack). Kan bara säga att det var kanon. Tvättrepor försvann, den blev lätt o tvätta (skiten fastnade inte lika lätt) samt blänkte som aldrig förr. Jag tror jag hade igen det när jag sålde bilen - att den hade bra och välvårdad lack alltså. ...sen tror jag att DiTEC / DiamondBrite / MrCAP m.fl uppnår ungefär samma utseendemässiga resultat, utan att gå in på tekniska-/kemiska detaljer. Jag fick dessutom bra kontakt med DiTEC-firman, de gillade min bil, gjorde ett kanonjobb och var själva entusiaster. Jag har bara positiva erfarenheter av lackbehandlingar :-) ____ Zo3l - Länk |
|
| Det blir en Ditec behandling för bilen till våren. Den är vädigt fin i lacken redan nu då förra ägaren verkar ha lackkonserverat den. | |
|
Har provat både Ditec behandling och Permashine. Båda är kanon.. men jag måste någ säga att Permashine är snäppet bättre! Håller längre samt bilens lyster är helt otrolig efteråt inte ens vid handtvätt så luddrar bilshampot? Jag har för mig att en behandling med Permashine är något dyrare... Varning för Vissa Ditec verktäder i Sthlm de håller inte måttet ex: Huddinge de gör förmodligen mer skada på bilen än nytta! Tummregel, Se till att lokalerna som de arbetar i är fräscha och rena det återspeglar kvaliteten på deras arbete. Se till att ingen jävla prao elev eller annan obehörig importerad arb kraft (kolla att de talar Svenska :) . Det har inte samma standard på arbetet. Bin-thär don-thät , kommer att behöva göra det till våren :) //Rop |
|
| Någon som har erfarenhet av Ditec i Malmö? | |
|
Ditec i Kristianstad har jag hört allt annat än goda saker om, men har ingen egen erfarenhet... /// Viktor Mer mos till folket |
|
|
Ditec i Lund har jag provat P&B Bilvård tror jag att dem hette... Dem är helt ok.. Det är tillmötesgående och ser efter dina intressen kommer även med bra tips och råd.. Jag var nöjd med dem... ~3500 Ditec Huddinge: ett skämt till ditec verkstad.... ligger mittemot Per's (kommer ej ihåg namnet) berömda BMW verkstad i Huddinge :) räkna med fläckvis behandling (fusk arbete). No more... (Skitit och smutsigt i tvätthallen använder skitiga trasor m.m.) Billigt men på egen risk! glöm inte att ev rep kostnader för skador ;( Exclusive CarClean: Lite dyra men vilken finnish (Permashine)! jag har bara bra erfarenheter därifrån. Jag har bara behövt göra en återbehandling där, och allt ser som nytt ut än idag på Z3M. Första visiten där var för 6 år sedan!!!. Nu är det dags för en ny behandling av Z3M... Kommer att se ut som ett utställnings ex räkna med ~4000 kr... Bilen får en oljig lyster med en lila/purpur aktig färg som reflekteras mot den estoril blåafärgen... Pricket över I:et, otroligt vackert ;) Kommer att ta dit min 328 oxo ;). Men andra bra erfareneheter är oxo välkomna jag kan bara tala för mig i detta ärende... //Rop |
|
| Har använt mig utav team1 och ditec i Hägersten, team1 hade iaf för några år sedan ett gott utförande med trevlig personal men Ditec får ett högre betyg då jag alltid varit riktigt nöjd när jag hämtat bilen därifrån!! | |
|
Hej! Lackskyddsbehandla (Ditec, MrCap eller Permashine). Vilken är bäst? Gör man detta för att spara tid? Slipper tvätta bilen så ofta eller att det går lättare att tvätta bilen? Mindre slitage på bilen? Risker (alla verkar inte helt nöjda)? Vinner man något i andrahandsvärde av bilen? Eller spelar det ingen roll utan man får samma resultat med vanlig handtvätt men man sparar pengarna av denna behandling? annars... Är det värt pengarna? Någon som vet en bra lackskyddsställe i Halland / Göteborg? , FMZ3 |
|
| Jag har lämnat på Ditec i Malmö, och är mycket nöjd. Har precis köpt en Porsche och kommer ta dit den med. | |
|
Vilken är bäst? Tja, smak och tycke. Produkterna de använder är nog ganska lika, hänger mer på "piloten". Gör man detta för att spara tid? Ja, du slipper vaxa och polera bilen själv. Tvätta får man göra lika mycket som vanligt. Slipper tvätta bilen så ofta eller att det går lättare att tvätta bilen? Lika lätt som om du vaxar och förseglar bilen själv med jämna mellanrum. Mindre slitage på bilen? Mot att inte behandla lacken alls? Givetvis! Risker (alla verkar inte helt nöjda)? Om de inte rengör ytan ordentligt finns risk för skador, likaså om de har skitiga trissor/trasor eller om de använder fel slipmedel och hur de brukar maskinerna. Vinner man något i andrahandsvärde av bilen? En välårdad bil är alltid värd mer än en misskött. Däremot är jag tveksam om andrahandsvärdet är så mycket bättre om Ditec lackehandlar eller om jag själv vaxar/förseglar. Eller spelar det ingen roll utan man får samma resultat med vanlig handtvätt men man sparar pengarna av denna behandling? Vanlig handtvätt måste du göra ändå, ingen skillnad. Pengar sparar man kanske på att göra jobbet själv med försegling och vaxning men å andra sidan är det inte helt lätt att få lika bra resultat och det tar mycket tid. annars... Är det värt pengarna? Upp till var och en att avgöra... /// Viktor Mer mos till folket |
|
|
Tack för svaren. :) Kan man försegla själv!? Tidsåtgång? Jobbigt att göra? Lätt att göra fel? Hur ofta måste man omförsegla vid köp av tjänsten / göra själv? Årligen? Samma kostnad? , FMZ3 |
|
|
Jag har med framgång själv lackförseglat en av våra bilar med produkter från lahega. Är man ordentligt av sig och inte har tummen mitt i handen så bör det inte vara några problem. Visst tog det tid men det blev också mycket mycket billigare. Jag höll på ganska många timmar iom att det ska härda en stund osv. Ang. återbehandlingar så är dessa billigare än när du gör första behandlingen. Hur lång tid det är mellan dessa beror lite på vilket system du valt men ungefär 12-18 månader. Om du själv vaxar bilen efter ett år med Ditec så är det borta sen. Dvs har man lagt ut så många tusen på en första behandling tycker jag att du ska köra vidare med det även i framtiden. Annars kan du lika gärna bara lämna in bilen på en ordentlig polering och sen konservera själv. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Har haft Ditec på mina senaste bilar och då har jag varit på Krusegatan i Malmö. Har varit mycket nöjd med resultatet men det kostar ju en slant...Min V70 som jag sålde härom veckan var Ditecbehandlad sedan ny och jag gjorde en återbehandling förra året. När den såldes var den 3,5 år med 7600 mil på mätaren och lacken var mycket fin. Vinsten med en lackkonservering är ju givetvis att det skyddar lacken, smutsen får svårare att fästa samt att det är lättare tvätta bilen. Allt detta kan man ju få genom att själv regelbundet rekonda bilen men det krävs tid och kunskap för att det ska bli bra så för egen del så betalar jag hellre för detta. Ditec bör återbehandlas var 18:e månad. Priserna beror på hur stor bil du har samt skicket på lacken. Har för mig att jag betalade strax över 4000kr för grundbehandling och sedan 1500kr för en återbehandling. Båda mina bilar kommer att få sig en Ditecbehandling inom kort, ___ //Ulf |
|
|
"Visst tog det tid men det blev också mycket mycket billigare. Jag höll på ganska många timmar iom att det ska härda en stund osv." "Mycket billigare" beror ju på vad man istället skulle ha gjort under "ganska många timmar". ___ //Ulf |
|
| Senast jag putsade på min bil tog det 15 timmar effektiv tid...så jag kanske borde köpa tjänsten men det är så jäkla roligt! :D | |
|
ViccoA: Bara 15 timmar? Jag höll på tre dagar i sträck sist jag putsade på Z3:an... :) /Masten Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3? |
|
|
För två veckor sedan lämnade jag in min bil på en behandling. Det blev 5 Star Shine och är mer än nöjd med resultatet =). Kunde välja mellan Ditec, Mr Cap och 5 star, recondaren sa att 5 star slår det mesta på fingrarna så det blev den. Inte för att jag tror en lekman som jag ser någon skillnad, det kändes bra iallafall. iiii: Jag såg att din bil var till salu! Jag som trodde vi skulle cruisa med våra coupér i Malmö i sommar =). Härligt o höra att du köpt en Porsche. Kanske kan ses ändå någon gång fast du har en Porsche ;) /Kristoffer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.