|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
forts.. Och om det nu var så att det vara hög kom i motorn så skulle jag inte svarva kolvarna. med tanke på att motorn skulle bli ännu mer bottenvrids-fattig. bättre att då anpassa laddtrycket. |
|
|
Varför skulle man förlora bottenvrid genom att sänka kompet? Nu säger jag inte att man ska svarva kolvarna utan att byta dem mot riktiga smidda JE lågkompkolvar exempelvis. Det påståendet håller jag inte riktigt med på! Bottenvrid går att få i betydligt större mängd med en riktigt turbomotor! Som ni säger så är det mycket mer ekonomiskt försvarbart att bygga upp en turbomotor med orginalgrund! Självklart behöver inte alla byggen vara matade med massa pengar, huvudsaken är att man har kul, o att man är medveten om riskerna o har en extramotor på hyllan (i fall i fall)..... God jul på er :) |
|
| Min ide är juh att byga en rolig budget kärra som man kan leka med till sommaren, blir ingen kompsänk alls, ska starta med 0,5 ladd coh se hur det funkar men sedan när man fåt smak för det hela så lär det juh bli ett riktigt motorbygge om jag då har ekonomin för det hela, kan jag få ut 0,5 i ladd för ca 5lax så är jag nöjd, 129hp är original och teoretisk så ska o,5ladd alltså ge ca 60hk till, borde göra bilen mycket roligare | |
| Någom som har ett tips på ett vettigt turbo agregat vill få lite lagg på turbon så jag itne har fullt ladd förns när motorn vaknar till liv dvs 3-3500rpm,,, | |
|
Varför vill du ha ketchup? Bara en fråga... Tycker du ska satsa på ett mindre modert agg så som td04 eller t25... Eftersom det inte handlar om några höga laddtryck är det ingen mening att ha för stor turbo, då blir den bara slö i låga registret... |
|
|
Precis det jag vill behålla, motorn helt original, slö som original tills man drar ur den, kommer då att gå att åka relativt ekonomiskt och bara använda laddet precis när man behöver det, Fast känner jag migsjälv så kommer detta att spåra ur, min första vinterbil råkade ut för operation "renovera toppen" det slutade med en värsting kam, maxportning, större ventiler, dubbla weber 45, extraktorgrenrör och sportsystem, bänkade in på ca 200hk hade 119orig om jag inte minns fel, fast det var dock ingen bmw. Och därav en till anledning för stort agg, mototrn lär väll få gå på 0,5 tills man blir van då vill man ha mera och hela motorn åker ur för rivning och nytt sprut handlas, får väll leva på makaroner och ketchup då några månader men det är det värt för att åka fort. |
|
|
En td04-15t går att pressa till ca 300hk med ett bra sprut. Laddar just nu 1,55bar som mest med min lilla brukis :) Men det är ju en riktig kompsänkt motor. Vill du ha lite marginal över 300hk sträcket så kan du satsa på en t28bb som sitter på nyare nissan200. Även td04hl-19t o 18t är trevliga agg för ca 350hk! Bromsade in 305 driftsäkra hästar för några månader sedan :D |
|
| Okej låter juh lite intressant iaf, men jag är lixom lite ute efter ketchup effekten ändå, få allt vid ca 3500rpm men åka "standard" under dem varven,, | |
| Då får du gå tillbaka till stenåldersagg som garret tb03 t.ex. ketchup är inget att föredra av många anledningar. Förstår inte riktigt ditt resonemang med att ha en sådan turbo, du laddar ju ändå inte när du kör normalt. O det kan vara rätt bra att ha lite extra vrid i botten! | |
|
Nemesis_bmw:(Okej låter juh lite intressant iaf, men jag är lixom lite ute efter ketchup effekten ändå, få allt vid ca 3500rpm men åka "standard" under dem varven) Har du ett sånt agg så blir bilen slöare på låga varv än vad den är original. hade ett T04E som var så, synd att du inte ringde på min annons innan |
|
|
hur pass mycket påverkar man, jag har en m20 o på den sitter det en bränsletrycksregulator på 2.5bar, vad händer om jag byter den till en som e på 3 bar? |
|
|
hur vet ni att det inte spikar??? det kan spika utan att man hör det. BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den... |
|
|
koppar rör bultat på blocket o in i hurselkåpor me3d gummislang, funkar klockrent, inte lika exakt som 5000:- utrustninge, men funkar. mvh Erik JAkobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
| m20b20k Har ju 8.8:1i komp å borde gå att ladda mer med rätt blandning ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.