|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja precis som rubriken lyder, vad kan jag ladda utan att kompsänka? Har tänkt börja med ett lite snikigare grund bygge och vad jag hört från folk är att med 535lmm och större spridare så kan man ladda 0,5 utan prob,, | |
|
0.4 kanske... det börjar spika rätt fort när man inte har ordentligt sprut och tändning BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den... |
|
|
ja har laddat 1,0bar de va vaäligt på gänsen. 0,8 borde funka bra, då hadde ja 535lmm ställbar BTR från en ford o spridare från bmw 745 o ren e85 i tanken. på vanlig 98 gick 0,5 bra. mvh Erik jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
ajag laddar 0.8 med 98 soppa 535 spridare och lmm ingen tendens till spiknignar. å då har jag nog på gränsen till för liten intercooler |
|
|
Jösses. 0,8 är vad en riktigt komsänkt motor brukar ladda orginal. Skulle aldrig leka med marginalerna på det viset. Bara genom att byta till större spridare och lmm så får man ju knappats någon väl avvägd soppablanding! Max 0,4bar säger jag på en icke kompsänkt motor. Varför chansa? Förresten, hur vet ni att det inte finns någon tendens till spikningar? De farligaste spikningarna är de som inte hörs... |
|
|
Klart man ska våga chansa lite. Prova 0.5 bar med bytt lmm o spridare. Skulle det spika så är det ju trist, släpp gasen o sänk laddtrycket. Det ska en portion otur till för att motorn ska explodera vid första spikningen. Min m20b25 med original komp spikade till vid 1,4 bar och jag släppte gasen. Körde på 1,0-1,2 bar sen o det funkade bra så länge jag hade bilen. Motorn var inte ens o-ringad, men kördes på race-fuel 66. Inget klägg i vattnet eller oljan, drog inte vatten eller olja så packningen var det nog inget fel på. 200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet. |
|
|
en polare laddade 1,2bar med en 320 utan kompsänkning. men dom hade mixtrat mycket med spridare bränsletryck och lmm..höll i några månader i allafall, sen sålde han den beemwee |
|
|
oringat så klart och på 98. beemwee |
|
| Ska testa med 0.5 först och sedan får jag ev sänka om det spikar, bilen ska självklart även få ett mappat chipp innan den rullar ut på gatan så jag vet att allt funkar | |
| Min har gått ca2000mil nu och jag laddar 0,6bar | |
| Med 340cc spridare o e85 i tanken går det fint o ladda 1,5 bar. Synd bara att växellådan inte håller. | |
325_e30 |
vad är lmm????????? Bmw For Life |
|
pershav: Det är ju rätt låg komp i 2liters motorn.. har kört 3000mil med denna setup. och jag anser inte att jag chansar. därimot så skulle säkert ett riktigt sprut ge en hel del mer effekt och mindre bränsleförbrukning ;-) |
|
|
325_e30 LMM = LuftMängdsMätare eller LuftMasseMätare Det är den som sitter på insugningsröret som mäter hur stor mängd luft som passerar och reglerar bränslemängden efter detta så man får en bra bränsle/luft blandning... CDrom Så länge du fettar på ordentligt så är det ju lugnt :) Men ofta blir det ju gärna lite fett vid lägre belastning o vill det sig illa lite snålt vid högre belastning o varvtal! Har inte exakt koll på vilken komp som 2liters motorn har. Men det kanske finns lite utrymme! Kör försiktigt bara ;) |
|
| Gamla mod m20b20 har 10:1 i komp. Inte särskilt lågt komp tycker ja!! Vet inte vad katmotorn har. | |
325_e30 |
kopplar man lmm från från insugningen! men kollar man det genom lapptop då? med speielt program! men hur styrs den? Bmw For Life |
|
10:1 är ingen lågkommotor i alla fall :) Varför är det så svårt att kompsänka? Klart att det är billigare/enklare att skita i det, men då ska man vara medveten om riskerna samt att det inte är speciellt effektivt! |
|
|
Klart att det är effektivt med högt komp. Sen är det en helt annan sak att få sakerna att hålla/fungera med högt komp. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Knappast på en turbomotor. Rent bränsleekonomiskt är det ju förkastligt! Rent effektmässigt är det också kasst då man aldrig kommer kunna nå några speciellt höga effekter, oavsett vad för sorts soppasystem man använder... Min vinterbil som jag har just nu är en lågkomp turbomotor (nämner ej märke). Denna har enbart större turbo, spridare, avgas och programvara. Detta ger 460hk bromsat o klart. Drar vid långfärdsåkning 0,89liter milen :) Försök uppnå detta med en icke kompsänkt motor så förstår du var fördelarna finns och varför biltillverkarna inte använder en vanlig motor och bara turbokonv. denna. Det finns betydligt fler anledningar än hållbarhet! |
|
|
Bränsleekonomiskt är det ju normalt sett bättre med högt komp, men jag antar att du menar att det blir sämre när man fetar blandningen för att kyla bort spikningar? Frågan är bara hur mycket fullgasningarna inverkar på totala bränsleekonomin. Jag körde dyr RF66 racesoppa i ett extra insprut med extra tank och det gick knappt 25 liter på 4 månader. Så för mig skulle det innebära en extra tusenlapp om året för att kunna köra 1,2 bar istället för 0,7. Problemet med kompsänkningar och allt sånt är ekonomi och kunskap. Jag skulle inte ge mig på att svarva kolvar själv och en mls-packning osv kostar pengar. Självklart går det att ladda mer på lågt komp, men jag tycker nog det är lika roligt att utgå från enklare förutsättningar och ladda lite på en originalmotor för att se hur det funkar. Kan jag få 300hk för 10kkr eller 500hk för 50kkr så väljer jag 300hk även om de inte är lika driftsäkra eller grannen blir lika impad. Alla måste ju inte bygga värstingpuffror med blänkande delar. 520 -88 är väl den lågkompade kat-motorn? ~9:1 i komp är det väl då. 10:1 kan ju bli lite svettigt. 200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet. |
|
|
Det jag har läst till mig här på forumet så ligger m20b20 (kat) på ca 8.8:1 i komp. har inte testat kompet i motorn men det är nog mindre än när den var ny iaf ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.