|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Hälge |
Betydligt bättre att uppgradera E30 med bakre skivbromsar, skillnad som natt o dag. Kostar dessutom mkt lite att byta till skivor, även själva bytet görs på mindre en timma. Du har allt att vinna på ett byte till skivor... |
|
Vad menar du med natt och dag, man använder ju knappt de bakre bromsarna överhuvudtaget. Särskilt inte nu på vintern :) blir att fixa dem så han klarar besiktningen, väntar med uppdateringar till kommande sommarbilen :D |
|
Hälge |
De bakre bromsarna används lika mkt nu som på sommaren. Om du nu inte har installerat någon form av vädeleksautomatik till trummorna? |
|
En gammal bil har mig veterligen, större bromsverkan fram. Spännande vore det ju annars. Det är dom nyaste bmwna som har samma bromsverkan fram/bak pga extremt avancerad ESP. Något jag just nu går utbildning på. mvh Johan |
|
Hälge |
Naturligtvis så jobbar frambromsarna betydligt mera på en E30. Men icke beroende på väderlek. Vet ej exakt vart fördelningen går: 60/40 ? |
|
Anser att trumbromsar trots gammal konstruktion är det bästa bak på i princip alla bilar! Se var de flesta har problem på besiktiningar med dålig eller ojämn bromsverkan.. just det bak! Detta beroende på att bakhjulsbromsarna används alldeles föe lite av de allra flesta i vardaglig körning! Titta bak på vilken modern bil som helst, de allra flesta har mer eller mindre rost på bakskivorna. Varför? Jo, de används för lite.. Det är därför det rekommenderas att då och då göra hårda inbromsningar från högre fart inte minst innan besiktning! Ang bromskraftfördelning, frambromsarna är ju de som alltid används klart mycket mer än bak, har man mckort vet man.... Dessutom lastbilsförare i USA vägrar ofta att köra bilar som har bromsar på bakhjulen.. I många av Peterbilt och Kenworth finns en spak på instrumentbrädan för att koppla in eller ur bakhjulsbromsarna... |
|
Hälge |
E36: Jag har haft flera olika E30. både med samt även utan skivbromsar bak. Min slutsats är att skivbromsar bak är att föredra, detta p.g.a att de fungerar betydligt bättre samt att de ej fodrar så mkt underhåll som gamla trumbromsar. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.