AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.697

Hjälp med besiktningsanmärkning

Sida 1 av 2
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Hej!

På e30 320, finns det en egen handbromsback eller sitter handbromsen på samma back som vanliga färdbromsen?

Fick nämligen anmärkning både färdbroms och handbroms vänster bak och antar att det är backen som är slut?

Sen undrar jag var man kan köpa inre styrleder?
På biltema verkar det bara finnas yttre och på mekonomen kan man köpa antingen yttre eller båda två.

Vore väldigt tacksam för svar.
Mvh Johan
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Snälla, måste vara massor av folk som haft problem med styrleder iaf?
Måste beställa, skulle vara jättebra om jag kunde få hjälp med detta
Hälge
På din 320 bör du ha trumbromsar bak? iså fall är färdbromsen samt även handbromsen en och samma. Styrstaget det inre kan du köpa billigt hos BMW kostar ej mkt alls. Vad det gäller bakbromsarna så bör du byta dem parvis för att undvika ojämn bromsverkan.
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Okay tack, ska ringa och kolla vad det kostar.
Hade isär bromsarna idag bara för att kolla. Var mkt kvar av beläggen och handbromsvajrarna är hela. Däremot fungerade inte den som pressar ut backen på berörd sida som den ska. Båda trummorna var även rejält "spåriga" vilket gör att jag tror ngn tidigare ägare kört ner till järnen. Borde byta trummor, men är snål.

Lutar väl ändå nästan åt att jag byter både trummor och belägg.

Vad heter "cylindern" som trycker backarna mot trumman?

Tack på förhand // Johan
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Bromscylinder.
Hälge
Cylindern heter "Bromscylinder" nya trummor finns bl,a hos Biltema. Glöm ej att lufta bromssystemet om du byter bromscylindern.
E3
1.828
E36
USA bilar
Det som pressar ut backarna när du bromsar med foten är helt enkelt "bromscylinder" även kallad "hjulcylinder" Sen har du en annan mekanisk historia för handbromsen
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Hm, bromscylindern sitter alltså där. Bör man byta bägge bromscylindrarna eller enbart den som jag vet är dålig?, ska man byta belägg eller kan man strunta i det? finns iaf 3-4 mm på minsta stället och jag tror nog det är mer bråttom med trummorna isf.

Ska även byta en bromsslang fram så måste ändå lufta, men ja hur går man tillväga vid ett sånt byta, sätter man en klämma ngn stans? På slangen går det ju inte då det är den jag ska byta?
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Till min 318 -89 (också med trummor bak) så fanns precis varenda del att hitta på biltema till bromsarna.
Trummorna bak kostade typ 200-250spänn stycket. Bromscylindrar bak fanns också där för typ 100spänn styck eller nåt.

Jag köpte trummor bak, cylindrar bak, backar bak, slangar bak och fram, monteringssats fram o bak, klossar fram, renoveringssats fram, färdiga rör till hela bilen, nya skivor fram, det gick på typ 2500, varav en tusenlapp var för trummor och skivor. Biltema is the shit! :-)
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Jo, vet att grejerna finns på biltema.

Frågan kvarstår, är det samma med hjulcylindrar som med backar, ska man byta bägge när man byter eller finns det ingen anledning till det?
Ser ingen anledning till att byta den andra bromscylindern om den fungerar som den skall. Spar pengarna, e mitt tips!

mvh
Jojje
Hälge
Byt hela skiten, nu när du har det nerplockat...annars är det snart dags igen.
E3
1.828
E36
USA bilar
Hjulcylindern kan du byta den som är trasig, men byter du trummor sätter du givetvis nya belägg också!
Där håller jag inte med, att en bromscylinder går sönder betyder inte att den andra gör det.

mvh

Jojje
Hälge
Varför chansa för ynka 100:- (BYT båda bromcylindrarna var inte dumsnål nu)
Hälge
Förresten varför byter du inte ut hela bärarmarna bak? Köp 325:ans bärarmar med skivbromsar bak istället för ålderdomliga trummor. Finns flera beggade kompletta 325 bärarmar här på Powerbörsen. Billigare än att renovera trummorna,mm. Dessutom får du en modernare bil.
Hälge
Till salu: Länk
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Jaa, ser ingen anledning att ha skivor bak på en så lätt bil, dessutom var skivorna på annonsen du länkade till minst sagt rostiga=byte=mer utgifter och tillsammans mer jobb än att bara byta de slitna delarna
En kompis har en M3 bakdel, köp den så får du ju en ännu häftigare bil...
eller så byter du bara den felande bromscylindern är åker lite bil i vinter istället..

mvh
Jojje
Hälge
Neues: Jag vågar nog påstå att de bakre trumbromsarna på din E30 är i det närmsta helt verkningslösa. En mkt gammal konstruktion som redan fanns då den 1:a T-Forden tillverkades. Ingenting att rekommendera till dagens hastigheter över 30km/h ;-)

Testa själv din bakre trumbroms..så lär du mkt snart märka hur urbota dålig den verkligen är. Gasa upp bilen till 30-40 km/h. dra sedan upp handbromsen ALLT vad som går, nu lär du upptäcka att gamla trumbromsar fungerar nästan lika dåligt som "Fred Flintstones" s.k fotbroms.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Hälge>nu måste jag flika in att trummor är inte alls så dåliga som du gör gällande,har du bra injusterade trummor så är det inga prob o nita på asfalt i tex 50blås.

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.