|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena tjena Har en liten fråga ang framhjulslager. När jag kommer upp till en viss hastighet (ca 80) så kommer det ett skorrande ljud från framvagnen. Detta ljud håller sedan på konstant tills jag svänger höger ex på fart eller en skarpare skurva, då hörs ljudet betydligt högre och det känns små välldigt intensiva vibrationer i ratten. Svänger jag vänster så upphör ljudet så gott som helt. Har kommit fram till att det är ett hjullager. Och min teori är att det är vänster hjullager fram som är dåligt. Borde väl vara det vänstra eftersom när jag svänger höger så blir det ju mer belastning på vänsterhjulet och därav så låter det mera då??? Har jag rätt eller fel?? Kan det va nåt annat än hjullagret. Hoppas jag har rätt för nytt framhjulslager är beställt :) Detta gäller en 320 touring 89:a | |
| Du har säkerligen rätt. Min lät exakt likadant och blev tyst efter hjullagerbyte vänster fram. Det är inte så knepigt att byta fram, bara man har alla verktyg som krävs. T.ex stor hylsa till centrummuttern och en rejäl avdragare. Lycka till. | |
|
Jo jag har läst på hur man ska gå till väga. Och även hur man kollar vilken sida som är dåligt. Men det är inte sådär inspirerande att gå ut och lägga sig med ficklampan efter jobbet och börja skruva ner. Så jag tänkte mest på om min teori kunde stämma om vilken sida jag ska byta på. -----------------------------Jag använder SÖK funktionen. Stavning är inte min starka sida. |
|
Hälge |
Hissa upp båda framhjulen & snurra fart på dem, så hör du vilket som felar. |
| Du är rätt ute, svänger du höger belastar du vänster sida | |
|
Oj oj kommer gå som en dans detta -----------------------------Jag använder SÖK funktionen. Stavning är inte min starka sida. |
|
Hälge |
Micke.A: Har du börjat "spela kula ännu" ? eller vart det STOPP när kronmuttern skulle bort ? Den är dragen med 140Nm samt att det rostat fast med ytterligare 200Nm. Ta i Nuuuu... |
|
Nej Hälge, blir inget försök förräns på lördag förmiddag. Är inte så orolig för att få bort det gamla, känns värre att få dit det nya. Men det kanske inte är så svårt. |
|
Hälge |
Hej. Nej, det nya lagret är betydligt lättare att få dit, se bara till att du riktar in det helt rakt på navpinnen...Samt OBS! när du väl tryck dit det, dra då EJ ut det igen om det nu kommit lite snett, gör du det så delar sig lagret och alla kulorna ramlar ut i gruset. Dessutom måste du ha en 2 meter lång förlängare till hylsnyckelskaftet när du skall lossa kronmuttern (storl 33mm) eller om det var 37mm? |
| 2 meters förlängning till dragskaftet?? Isåfall är du en mycket lätt flugviktare.. 140Nm är ju ungefär 14Kg med en meters hävarm.. Lägger vi på dina fastrostade 200Nm så får vi då ca 34kg på en meters hävarm... | |
|
inte från norrbotten alltså? riktiga män kör diesel |
|
|
ett tips bara: gör som bosse bildoktorn använd kopparfett, funkar kanon och underlättar vid senare arbete vid fjäderbenet.styrleden, länkarmen, bromsoket, etc |
|
Hälge |
E36: 185cm lång, 104kg. (Knappast flugvikt) Dessutom stark som en Grizzly ;-) |
| Varför behöver du då 2m förlängning för att lossa motsvarande 34kg på en meter? (17kg på 2meter...) | |
Hälge |
Vid det sista främre hjullagerbytet fick jag hänga mina 104kg, på det 2m långa skaftet för att överhuvudtaget få loss mutterjäv¤eln. Till slut när jag gungat på skaftet ett bra tag, så lossade den. Samma sak med grannes E30. För att ej slinta på muttern så bör man staga upp med en domkraft plac under mutterhylsans förlängare till dragskaftet. |
|
om du hade varit stark så hade du dragit det långa skaftet(marklyft)som vi gör i norrbotten istället för att bara hänga det är faktiskt enklare att göra så eftersom dom flesta klarar av minst 150kg i marklyft |
|
Hälge |
Det fungerade ej i mitt fall att dra uppåt...detta då jag var tvungen att ha mutterhylsans förlängare vilandes på en domkraft som stöd undertill. Annars slinter hylsan på kronmuttern. |
|
Förstår du inte vart jag vill komma? Dina momentuppgifter stämmer inte! Eftersom ex 140Nm som sagt motsvarar ca 14kg med 1m hävarm.. 104kg på 2m ger ca 2100Nm |
|
Hälge |
E36: Jag förstår precis vart du vill komma. Mina s.k momentuppgifter stämmer ganska så bra, dock så kan aktuell mutter ha rostat fast och då går det naturligtvis åt en större kraftansträngning för att lossa den. Behåll gärna dina teorier för dig själv. (Teori & praktik stämmer ej alltid överens) |
|
Jodå.. det kan visst sitta.. men du hävdar att det rostar fast motsvarande 200Nm.. dvs 20Kg... +140Nm i moment S:a 340Nm, 34kg/m.. Teori OCH praktik i harmoni |
|
|
Oj då, hett ämne detta ang Nm vs Kg vs vikt... Kan ju medela att varken lager eller mutter satt fast. Använde en muttermaskin till kronmuttern och knacka försiktigt ut det gamla lagret med en hammare och fick ut allt med en gång. Tog det gamla lagret, höll det mot det nya och knackade det försiktigt på plats. Allt va åter ihopsatt och funkade klockrent efter ca 45min. Men nu när jag sett hur det sitter så kan jag förstå att detta kan jävlas ordentilgt.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.