|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Själv skulle jag aldrig ens tänka tanken att lägga en smiley eller dylikt på ett officiellt dokument... Kanske jag är tråkig. Om killen i reporaget, han ju sin 15min of fame. Skulle kunna tro att man kan få massvis med dröjsmål och problem med en sådan namnteckning. Och som nämnt i utlandet kan seder och tolkningar av detta vara lite annorlunda. Om du vill ha en sådan namnteckning ska du ringa (VV i sverige?) och fråga om det går. Att fråga på ett diskussionsforum leder endast till en massa fel svar och klart sådana svar du inte sökte. Som sagt själv skulle jag aldrig finna mig i att ha en sådan namnteckning. Personligen anser jag att den hör hemma i dagis, inte på ett körkort eller dylikt. |
|
|
Jag ringde dit idag och dom sa att man får lov att ha i stort sett vad som helst...bara d e din namnteckning...ingen kan säga att d inte e d, men man får nog inte ha tex hakors eller annat stötande namnteckning....förmodar jag iaf. Hon jag pratade med förmodade oxå att d va pga ciggaretten som den blev underkänd. Annons i tidning i Kairo: "Hem önskas för vänlig Labarador. Äter allt. Älskar barn" |
|
|
lethal_kim: "dom sa att man får lov att ha i stort sett vad som helst...bara d e din namnteckning...". En ritad gubbe är ingen namnteckning, oavsett om han har den dåliga vanan att röka eller inte. Har du tolkat svaret som att du får rita/skriva i princip vad du vill så länge det inte är en rökande gubbe eller ett hakkors tror jag du kan skicka ganska många körkortsunderlag innan du får ett körkort... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ok du är berättigad din åsikt... Hon jag pratade med sa att om en smilies är min namnteckning så får jag naturligtvis ha den på körkortet... Och jag säger att den smilies som jag skrev i den lilla rutan är min namnteckning...dvs en ritad gubbe är en(min) namnteckning. Annons i tidning i Kairo: "Hem önskas för vänlig Labarador. Äter allt. Älskar barn" |
|
|
Jesperado: Namnteckning behöver inte ha någonting somhelst med namnet att göra, varken visuellt eller rent språkligt. Så en ritad gubbe kan vara en namnteckning. Kör på Lethal_kim. Skicka in gubbajävelnamnteckningen igen, och hoppas på bättre. Se till att skrota ciggen denna gång, de misstänker nog att du gör reklam åt marlboro eller nåt. |
|
|
lethal_kim: Jag håller med henne, om en smileygubbe är din namntecking så får du skriva den som namntecking på körkortet. Men det är den inte, i Sverige kan man inte bli folkbokförd som en symbol. Bayerische: Självklart har en namntecking något med namnet att göra, framgår inte det ganska tydligt av ordets uppbyggnad? Definitionen på namnteckning är "en persons egenhändigt skrivna namn". Även om man skulle råka heta "fånig smileygubbe med cigg i mungipan" får man inte rita gubben som namnteckning, utan man ska skriva "fånig smileygubbe med cigg i mungipan" med bokstäver. Tycker man verkligen det är viktigt att skriva något annat än sin namntecking på körkortet så kan man väl få roa sig med det, men jag tycker inte man har någon anledning att bli besviken eller upprörd för att man får tillbaka underlaget för att göra om och göra rätt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Att det heter NAMNteckning innebär inte att det måste vara namnet skrivet. En annan definition; den personliga signatur som en person bekräftar ett dokument med. Handboll har ingenting med en hand att göra heller, utan är ett verktyg för att spela handboll med, precis som en namnteckning skall stå för ens namn. |
|
|
Bayerische: Faktum kvarstår, det är ditt namn du ska skriva om du vill att namnteckningen ska vara giltig. Att det heter namnteckning för att det innebär att man ska teckna sitt namn ser jag som en självklarhet. Precis som det heter handboll för att man spelar boll med händerna, fotboll för att man spelar boll med fötterna osv... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Bevisligen är det inte så, då folk ritar sträck, gubbar, cirklar trianglar et cetera, och det duger bra. Vad en term betyder bestäms av den vedertagna betydelsen. Namnteckning behöver inte ha någonting med namnet ifråga att göra- vilket även stöds av faktumet att en stor del av namnteckningar är fullständigt oläsliga ur en språklig/grammatisk aspekt. |
|
Paap Reeder |
... är inte en vits med en namnteckning att den inte alltför lätt skall kunna härmas av andra?? Snor någon ditt KK och du har en smiley som namnteckning finns säkert många som använder det som leg .... och ritar smileys .... på den ena OKQ8-macken efter den andra .... Min namnteckning är jäkligt knepig att härma. Dels är det ett konstigt namn och dels skriver jag med fel hand. Säkert som ett chip i kortet. MVH /// Paap R |
|
Jesperado: Jag blev inte upprörd över att min gubbe med cigg i munnen blev inderkänd...jag kan förstå att den blev underkänd i detta land(förmodligen i många andra oxå). Även om jag skulle heta smilie med cigg i munnen och skrev d med min stil så skulle ingen kunna lista ut d när dom kollar på vad jag "skrivit"... Hur vet du att min namnteckning inte är en smilies? (förutom logiskt tänkande) Annons i tidning i Kairo: "Hem önskas för vänlig Labarador. Äter allt. Älskar barn" |
|
| Jag är ganska säker på att man råkar på trubbel i olika situationer i livet även om man lyckas lura i Vägverket att man har en ritad bild som namnteckning. Men visst, vill man framstå som totalt oseriös så är det säkert helt rätt väg att gå. :) | |
|
Vad är d du inte förstår...man lurar inte VV d e tillåtet att ha en smimlies som namnteckning... Annons i tidning i Kairo: "Hem önskas för vänlig Labarador. Äter allt. Älskar barn" |
|
|
lethal_kim; jo, men då ska det ju vara din namnteckning också. Skriver du aldirg ditt riktiga namn som namnteckning? Du måste ju ha en enhetlig namnteckning, dessutom kanske inte alla accepterar en smilie, även om vv måste göra det. Namnteckningen på körkortet ska ju matcha den i passet, annars blir det ju riktigt underligt. Dessutom kan du ju försöka förklara för en amerikansk trafikpolis/rysk tullare/turkisk hotellägare att du har en smile som namnteckning då du är ute på semester osv... Men du gör ju som du vill, du köper dig problem för ett körkort som är cool att visa på krogen, men det är ju upp till dig. Lagligt är det i alla fall, så lycka till! |
|
|
En liten tanke... Har du en Smilie gubbe i passet också? Det borde du ju ha, och på kreditkorten. Man kan givetvis ändra sin namnteckning, men då ska man väl också se till att den nya finns representerad på diverse handlingar och dokument. Visserligen är man ju ute och reser visar man ju sällan körkortet som intentitetshandling, snarare passet. T.ex i Tyskland gäller väl inte körkortet i banker etc som identitetsbevis, inte i Norden heller tror jag? Det finns ju ett skillt identitetsbevis man kan skaffa. Ett pass med en Smilie skulle jag vilja se... |
|
|
Rent lagligt bör det inte vara några problem med en smiley, så länge du alltid använder den som din "namnteckning" och kan reproducera den när du skall "skriva under" dina handlingar framöver. MEN det är ju som att be om problem, ungefär som att springa omkring och säga att man sympatiserar med Usama Bin Laden - det är inte heller olagligt att göra, men kanske inte så smart i längden...!? En smiley är dessutom troligen ganska mycket enklare att "förfalska", så det är inte så slugt ur det perspektivet heller! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja, ska man ha en namnteckning som inte är namnet, så att säga, så är det nog bäst att se till att den förekommer konsekvent om man inte vill få en massa problem. Dessutom ska den vara liknande i formen från gång till gång. Vid betalning med kort så har dom rätt till att kontrollera namnteckningen (Iofs har jag aldrig varit med om att någon gjort det.). |
|
|
bayerischemotor: I tyskland blir det som du är inne på, problem på banker, post mm om man använder svenskt körkort. Passet är det dom vill se... Körkortet funkar dock oftast när man handlar i butiker på kort I tyskland. |
|
|
Byter man namnteckning så är det nog smart att succesivt byta på alla plastkort, pass m.m allt eftersom de ska bytas ut. Varför inte en smiley? Se bara till att göra den lite personlig, fast tydligen utan cigg... Namnteckningen är som några härinne nämnde ofta inte läslig ändå, så om den består av en bokstav med lite vågor efter eller en leende gubbe, det kan kvitta rent förfalskningsmässigt. Själv har jag så enormt dålig handstil så det är en omöjlighet att få namnteckningen att se likadan ut från gång till gång. Så för mig skulle en teckning passa bättre |
|
|
Endel här nämner säkerheten i en smiley, mitt råd skulle vara att du gör en smiley med någon detalj som är svår att förfalska. Jesperado, vars har du läst att "Definitionen på namnteckning är "en persons egenhändigt skrivna namn"."? Är det en ordbok eller i lagtexten? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.