|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag tappade bort mitt körkort för ca 2 veckor sen....jag anmälde d förlorat till VV och fick nya papper på d, satt dit ett kort och ritade en liten smilande gubbe som har en ciggaret i munnen som namnteckning.... Fick tillbaka pappret inkl nytt och d stog att d va felaktig namnteckning...jag vet att d finns folk som skrivit en smilie gubbe o lite av varje...har d kommit en ny lag/regel som säger att namnteckning måste vara namnet skrivet med helt otydlig skrift? Eller va d kanske bara för gubben hadde en ciggaret i munnen? Annons i tidning i Kairo: "Hem önskas för vänlig Labarador. Äter allt. Älskar barn" | |
|
Du har givetvis tänkt på att du ska leva med den namnteckningen i 10 år? Har du ett pass så bör ju namnteckningen även där vara likadan... Även om Vägverket skulle godkänna namnteckningen kanske inte alla andra ställen resonerar på samma sätt. Lagom kul att inte få ett visum godkänt eller att stå på en flygplats någonstans och bli nekad en hyrbil för att dom inte accepterar ditt körkort/namnteckning. Varför göra saker mer komplicerade än vad dom är??? ___ //Ulf |
|
|
Herre Jesus Mammas Gud! Blir jag trött på den så fixar jag väll en ny..inte mer med d...jag e ganska säker på att jag kommer att va likadan mentalt i stort sett hela mitt liv men men. Vill dom inte acceptera den så behöver dom inte d...den dagen den sorgen..och d va faktiskt inte d jag frågade heller. Gäller jantelagen allt i världen? Annons i tidning i Kairo: "Hem önskas för vänlig Labarador. Äter allt. Älskar barn" |
|
|
tror inte vägverket behöver lagar för att neka en uppenbart fejkad namnteckning. Om jag var du skulle jag anmäla namnbyte till 'glad_gubbe_med_cigarett_i_munnen' och därefter försöka på nytt hos vägverket. |
|
|
Jantelagen gäller nog inte eller? Vad den gode Programmer ville påpeka var att den dagen du landar i USA med hyrbilen färdigbokad som du ska köra tvärs över kontinenten väntades utanför terminalen så kan du nekas inträde i landet bara för att du ville ha en streckgubbe som signum. (lång mening, sorry) |
|
|
Har nåt svagt minne av att det finns minimimått på en namnteckning. Säg kanske 5mm hög och 12mm lång.. Gjorde du då en liten gubbe så kanske den inte uppfyllde de kraven, om det nu finns sådana. Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
Håller med föregående talare. Hade själv lite strul när jag skulle skaffa nytt pass. Fick ta om kortet 2ggr för att örat syntes för lite och sedan för mycket. Blev lätt irriterad och tyckte det hela var ganska löjligt. Men sen tänkte jag lite längre än näsan räcker och kom fram till att jag hellre tar strulet nu än när jag står och ska in i ett främmande land på andra sidan jordklotet med ett krånglande passkontrollant. |
|
|
Hmmm ok vi säger såhär... ja har tatt in infon om ev problem med en sådan signatur och jag tar d när d händer... Men vill fortfarande veta varför jag inte fick ha den gubben som namnteckning??? Patrik_N du kanske har rätt, men d står "Skriv din namnteckning på den prickade raden innom rutan" o d gjorde jag... Jag är även säker på att d finns andra som har skrivit under med smilies på sitt körkort....d va tom från d som jag fick idén...d stod i aftonbladet oxå. D finns en länk på autopower om just d... Någon som har någon annan idé till nekandet? Annons i tidning i Kairo: "Hem önskas för vänlig Labarador. Äter allt. Älskar barn" |
|
|
letha_kim: Du svarar själv ganska bra på frågan, det stod att du skulle skriva din namnteckning men istället ritade du en gubbe. Bara för att Vägverket råkat missa en plojig "namnteckning" en gång betyder inte det att de måste göra det i fortsättningen också... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Vill du testa med en gubbe så gör det och sen beställer du bara ett till med en riktig namnteckning, svårare än så är det inte, en jäkla massa seriösa människor här alltså... |
|
| Icke skrivkunniga personer borde ju få använda Bomärke, testa med att skicka med ett intyg:-) | |
| Bomärke borde väl vara bomärke eftersom det är inne i en mening och vi till motsats till tyskarna inte använder stor bokstav vid substantiv. Hyfsat trist kommentar enligt min mening.... | |
| Rent juridiskt får en namnteckning se ut prwecis hur som helst ... | |
|
Intressanta tankegångar här...) huttyr: Menar du möjligheten att ha dubbla? Du tror inte att man måste makulera det gamla kortet innan man får lägga fingrarna på det nya? lethal_kim: Hade du tänkt använda kortet seriöst eller vad? Isf är tanken med bomärke osv kanske inte så dum, försök få intyg osv på detta kanske..) På tal om ordmärkning ang. bomärket, du har nog nåt fel i ditt tangentbord, e verkar försvinna i mellanåt.. FP |
|
|
Läs detta! Länk Jesperado: Missar en? läser ett namn från en bil, en smilie, en blomma, ett hjärta? folke: Vad menar du seriöst? Vill helst bara ha svar på min fråga...tacksam ifall ni respekterar d. Annons i tidning i Kairo: "Hem önskas för vänlig Labarador. Äter allt. Älskar barn" |
|
|
folke Tänkte mig snarare att om jag nu säger till vv att jag tappat bort mitt eget så har jag ju ett i "reserv" eftersom jag inte har tappat bort mitt eget. Har själv tänkt på att ha två om man skulle bli av(fortkörning etc) med det ena har man ett i reserv att visa för polisen vid eventuell kontrool. |
|
|
Lethal_Kim: Ett rätt lätt sätt att få reda på anledningen till att du inte får använda en smiley som signatur borde vara att ringa till vägverket och fråga. |
|
|
Anders och Måns har gjort ett mycket bra reportage där de går till botten med hur en namnteckning får se ut. :-) Jag rekommenderar att ni letar upp och tankar hem program 9: Länk Just nu sitter jag på jobbet och kommer inte åt piratebay, men jag vet att avsnitten har funnits där tidigare. /Micke |
|
|
lethal_kim: Skicka tillbaka handlingen igen, och hänvisa till artikeln i UNT som det länkades till ovan. Angående att ha ett extra körkort som reserv om man blir av med sitt. Det är inte att rekommendera. Visst händer det (iofs relativt ofta) att polisen vid kontroll bara kollar att man har ett körkort, men det är även vanligt att det faktiskt kollas upp över radio. Rutinkontroller kan man klara, men om man råkat missa en hastighetsskylt, kört på något eller kanske rentav själv blivit påkörd så kan det bli problem. Inte för att tala om vad försäkringsbolaget kommer att säga om det händer nåt med bilen. Att få bilen kvaddad och sedan inte en krona för att man kört när man haft indragen behörighet är inget kul. Blir man påkommen med att köra när man har indragen lapp leder detta ofta till ytterligare spärrtid på 1 år. När man varit av med lappen i 1 år eller mer så får man ta om den (alla behörigheter om man har mer än B). |
|
|
lethal_kim: Seriöst = att använda kortet till vanliga vardagliga sysslor såsom det är tänkt, till skillnad från t.ex att bara visa kompisar osv. Även om du skulle lyckas få ut din lapp med en smiley eller vad du nu önskar så tror jag du tröttnar på att få förklara varför, vänta på resultat osv, utöver riskerna som redan nämnts ovan om nan är ute och reser osv. Man har ju sin namnteckning på flera ställen, pass, plastkort osv, man kanske skriver ut en check mm, förutom underskrifter på banker o.dyl. Risken finns ju att man blir stående utan att komma vidare i nåt land, kanske alla inte nöjer sig med ett långt skratt och en förklaring? huttyr: Jag reflekterade inte ens på möjligheten att ha dubbla kort ute i vardagen. Isf, varför inte köra ut egna i färgskrivaren, en lamineringsmaskin kan du hitta på t.ex Rusta eller Netto för ett par hundringar eller mindre, då ingår ändå plastfickor som räcker till många försök. Men det är klart, tycker man det är värt risken så.... FP |
|
|
Stente: Man använder högst 3 punkter ... fyra är icke korrekt förfarande. Du har en del att göra om du läser genom hela tråden! Här finns massor med stavfel, grammatiska fel mm. Beklagar om jag rubbat dina cirklar med mitt versala m. Mitt i en mening dessutom! Ofattbart! Hyfsat trist! Ja kanske, men jag är i gott sällskap. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.