AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.178

Burr ingen värme!

Sida 1 av 2
Visa användare
283
JoniB
Bmw 325i -91
Bmw 325i -94
Bmw 525im -02
Bmw 530i Touring -01
Får som aldrig någon riktigt värme i bilen! Motortempen är bra! men är inte riktigt någon sprutt på värmen och fläkten! Vad kan de beropå? har mätt upp termostaten å dne hade värderna den skulle ha ifall att de nu stämmer!
Tips?
Mvh Jon
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Kan det vara Värmeventilerna sitter i motorrummet som spökar?
Har du nån microfilter i din? är det en e36:a du har?
Har du nyligen hållit på med kylarsystemet? Kanske behövs det luftas?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
283
JoniB
Bmw 325i -91
Bmw 325i -94
Bmw 525im -02
Bmw 530i Touring -01
Nää har inte hållit på me kylarsystemet något! Jo är en 325 e36 jag har.
microfilter? Värmeventilerna? vad rekomenderas att göra? Felsökning?
Mvh Jon
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
jag bytte microfilter för några dagar sen i min ;och det blev bättre flås och värme men det är tveksamt att du har det på din 325:a.

Mpower
Ja det kanske är värmeventilen som inte öppnar ordentligt så att varmvattnet man strömma igen tillräkligt..

Bimmer
Visa användare
283
JoniB
Bmw 325i -91
Bmw 325i -94
Bmw 525im -02
Bmw 530i Touring -01
Värmeventilen som inte öppnar ordentligt! hur vet jag ifall att de är den! hur gör man för att fixa de! svårt?
Ja
63
Jampman
325i coupe -93
Värmeventilen kan vara lite svår att komma åt,men ibland kan det räcka med att knacka på den..men blåser det dåligt så tror jag mest på att du ska byta microfiltret..Finns tips hur du ska göra under Gör-det-själv..
Visa användare
283
JoniB
Bmw 325i -91
Bmw 325i -94
Bmw 525im -02
Bmw 530i Touring -01
Allså jag kör fläkten på max hela tiden allså 4 an. ifall att jag vrider ner den på 3 an så känns det knappt att det kommer någe luft! Är det så dålig sprutt på värmen i 325 an. Hur vet jag ifall att jag har ett microfilter. har pratat me en bekant och han är tveksam till att jag har de eftersom att jag inte har någon AC. men man kanske ändå har microfilter.
Nej men tydligen är det ju nått som är tätt om det bara fiser luft ur utblåsen.. men kan du känna om det är bra värme då det blåser för fullt?
eller är den bara ljummen...på min E36 så var det segt att få någon bra temp i bilen, men jag hade inte problem med att den blåste dåligt.. men därimot var det inte riktigt varm luft som kom .... men en gång när jag skulle iväg ca 30 mil så efter en tio mil så var det rejält varm luft som kom och jag fick väldigt bra värme i bilen tempen stod rakt upp inga problem med den i allafall ...men annars om jag bara åkte någon eller några mil så var det ingen vidare värme i bilen då det var typ -15 till -20... men den här dagen var det ca -18 när jag åkte och det blev kallare efter vägen men värmen kom till slut i bilen men som sagt det tog tid

Hoppas det ordnar sig .. kolla efter vad det är som gör att det blåser dåligt för jag tycker det verkar som om det är tätt någonstans

Bimmer
Ja
63
Jampman
325i coupe -93
Håller med bimmer67 om att något måste vara tätt nånstans,för det ska nog blåsa ordentligt på en 325..Men hoppas du hittar vad som är fel.
Visa användare
283
JoniB
Bmw 325i -91
Bmw 325i -94
Bmw 525im -02
Bmw 530i Touring -01
Okej ska göra de! ingen som har en ide om vars jag ska börja? Pricis som Bimmer67 säger: om jag bara åker några mil ¨så blir det aldrig riktigt varmt men om jag åker kanske 8 mil å mer så börjar värmen gå upp i bilen.
Men som sagt vars ska jag börja!
Tack för all hjälp! skulle aldrig klara mig utan forumets hjälp när man nu är nybörjare.

Mvh Jon
Ja
63
Jampman
325i coupe -93
Det kan nog hända att du har nån typ av filter fast du inte har ac..som då skall bytas via motorrummet..så har 320 om jag förstått rätt,så jag antar att samma gäller för 325:an..
Ja
63
Jampman
325i coupe -93
Har kollat saken lite närmare och det finns -91 325 med microfilter fast den ej har ac..som jag tidigare sa bytts från motorrummet..kan dock nämna att ett sådant inte finns på alla,utan fanns att fås som extrautrustning.Så där har du ju nåt att kolla upp nu..Vi får hoppas detta hjälper :)
Visa användare
283
JoniB
Bmw 325i -91
Bmw 325i -94
Bmw 525im -02
Bmw 530i Touring -01
Tack så mycket ska kolla upp ifall att jag hittar någe microfilter.
Så hem till garaget å börja felsöka!
Ja
63
Jampman
325i coupe -93
Kan ju också nämna att filtret har en konisk utformning så du vet vad du skall söka efter..
Jag har ett liknande problem på min vinterbil. (vw) Motortempen går upp som den skall, men kupeluften blir aldrig riktigt varm. Den blir skapligt ljummen först, men det blir kallare efter några mil. Motortempen sjunker dock inte.

Är det termostatrelaterat?
Tempmätaren kanske kan visa fel och motiorn egentligen inte blir riktigt varm.? Vad tror panelen?

Pärlan: Länk
Visa användare
283
JoniB
Bmw 325i -91
Bmw 325i -94
Bmw 525im -02
Bmw 530i Touring -01
Kan inte bero på att det är en Importbil därför att jag har så dålig värme å sprutt i fläkten? Känner ingen Skillnad mellan dom olika lägena förutom mellan 1 & 4 Läget! 2 & 3 känns ingen skillnad mellan.

Mvh Jon
Ja
63
Jampman
325i coupe -93
Det beror det nog knappast på..Har du kollat redan om du hade nåt microfilter?
Visa användare
283
JoniB
Bmw 325i -91
Bmw 325i -94
Bmw 525im -02
Bmw 530i Touring -01
Har skruvat ut hanskfacket å paneler och så! Nu ser man en massa kablar. men vars sitter filter eller vars ska de sitta ifall att jag har något?
Man ser en silver dosa till höger som det står bmw på och abs. men vars ska filtret sitta där då? antingen är jag helt dum eller så är jag blind!
Eller så finns det inget där!
Mvh Jon
Ja
63
Jampman
325i coupe -93
om du har ett filter så behöver du inte skruva lös nånting inne i bilen,utan det skall bytas från motorrummet..borde vara instucket från motorrummet, under gallerna. lossa plastbiten som går över hela "hyllan" och lite annat.. filtret är placerat utanpå fläkthuset..lite svårt att förklara..
Visa användare
283
JoniB
Bmw 325i -91
Bmw 325i -94
Bmw 525im -02
Bmw 530i Touring -01
Jampman: Okej så det ska inte sitta bakom hanskfacket då? Har kollat under motorhuven fram till. mitt framför motorn där fläkten sitter så sitter det ju två filter runt omkring fläkten är det dom ni menar?På varsin sida!

Mvh Jon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.