AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.253

Immiga rutor på E39?

Sida 1 av 2
Tog en tur med bilen nu ikväll, gick bra i en halvtimma men sedan började rutorna imma igen, blir nästan klibb-fuktigt. Hade klimatanläggningen inställd på auto och 19 grader. Har tidigare inte haft problem med immiga rutor, har dock inte åkt i så många minusgrader tidigare. Klarar inte automatiken av kallare än 0 grader? Fläkten går igång ordentlig när man startar bilen men efter ett tag går den ner i varv och det kommer lite luft vid framrutan och fötterna får efter ett tag slå på manuellt läge och öka fläktblåset på framrutan och sidorutorna, fortfarande ac:n igång.
Har också börjat höra ett surrande från temperatur-givarna när jag kliver in i bilen då den är kall, försvinner när jag kört en bit. Kan det ha något med saken att göra? Har en 520i-97.

-Det har du allt fått om bakhjulet...
ursäkta, blev lite tokigt.

får efter ett tag slå på manuellt läge och och öka fläktblåset på framrutan och sidorutorna med ac:n påslagen för att få bort imman.

st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
När bytte du kupéfiltret senast? Du har inte återcirkulationsknappen intryckt? När gjorde du rent rutorna på insidan senast?

Mvh, Steaman

BMW 316ti -02
MB C32 AMG -02
LR Discovery V8 -01
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Tips: tvätta rutorna med sprit o torka med tidningspapper. Det tar bort fet på rutan som är en del av orsaken till imman o du behöver inte ha AC:n på då.

Grabber

Köpte bilen för ett halvår sedan. Tror filtret och lite andra smågrejer byttes ut då innan jag fick hämta ut den, ska givetvis kolla med BMW-verkstan om de bytte filtret.
Bra idé med spriten, har nog inte tvättat rutorna invändigt sedan någon gång i somras.

Kollade i servicehäftet, mikrofiltret byttes 9/5 2005. Hur ofta ska de bytas? Har kört 700mil sedan de byttes.

na
394
nasse
528i-98
Ska man ha ac på hela vintern torkar inte packningarna ihop om den inte får gå
Länk Verkar vara ett vanligt problem.

/Udo Dirkelsniff

Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Kolla så att du inte har fukt under golvmattorna. Läckande värmepaket eller att fukt samlats där pga snö man släpat med sig in i bilen. Lyft och kika.

Gör rent rutorna. Angående kupéfiltret så borde det inte vara boven här. Det är ju mer eller mindre nytt ~ 700 mil. Jag tror på fukt av nått slag i bilen som leder till imman. Ett tips är att ta ut filtrerna och blåsa rent dem, brukar samlas mycket skräp på dem, löv osv.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Det kan ju också vara så att klimatanläggningen är kass på immiga rutor vid minusgrader. Det är så många som upplever samma sak (inkl jag själv) att det måste vara något som inte är tillräckligt bra. T ex så finns det inga luftutsläpp som blåser direkt mot framdörrarnas rutor.

Andra bilar som jag kört mycket på senare år (SAAB 9-5 kombi, Nissan King Cab) med automatiska klimatanläggningar har inte alls haft de problemen. Däremot åkte jag med en kollega i hans nya Opel Vectra kombi och den immade igen värre än något annat jag sett. Både vindrutan och sidorutorna.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Kan berätta för er att jag fick mitt kupéfilter idag som jag hade beställt. Hade tidigare aldrig bytt ett sådant så jag tog det lugnt och fint, men gissa om jag vart förvånad när jag fick ut det gamla filtret! Första brakade det loss ett mindre moln av damm, sen kom filtret ut.

Lite småsur för jag hade gjort bilen kliniskt rent innuti igår men hur som helst så gjorde jag rent och satte i det nya filtret och vilken skillnad det blev! Imman på rutorna var väck och luften i kupén kändes bra mycket bättre.

Tog nån timme att göra det men det var det väl värt, andra filter man byter märker man oftast ingen skillnad, men har du ett igensatt kupéfilter och byter det så blir du överraskad av skillnaden.

Summa sumarium, byt kupéfiltret om du är tveksam när det gjordes senast eller om du har problem med imma på rutorna eller dåligt flås i fläkten!
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Ett tips: köp inget annat än kolfilter (med aktivt kol) även om de är dyra! Man fattar vad man går miste om bara när man bytt till de billigare pappfiltren...:-(
Pappfilter släpper genom alla lukter, inkl. avgaser från halvtaskiga, kallstartade Volvon...:-(

BMW 4EVER
Bilen:Länk
Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Kolfilter är dom som kostar 700-800 för 2?
Du
1
Dustfighter
520 Touring -01
Jag har precis köpt en 2001 Touring där jag efter 3 dagar upplevde exakt samma problem som "BMW grabben". Dvs fläkten fungerar fin fint när man startar bilen men rätt som är så dör fläkten ut (eller går på sparlåga). Och följden blir immiga rutor. När man ställer fläkthastigheten manuellt så svarar den inte. Men stänger man av klimatanläggningen och startar den igen så hör man hur fläkten varvar upp för att sedan stanna igen.

Sökte på nätet angående det här problemet och jag hittade information om liknande problem där man sa att fläktmotståndet kunde krångla och att man kunde vara tvungen att byta ut det. Men enligt säljaren så skall detta vara gjort för inte så länge sedan.

Frågan om kupéfiltret kan vara lösningen på problemet? Men fläkten borde väl inte slå av för det eller?
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
ravve: ja, kolfilter är svindyra kan man tro, men det är värt varenda krona, när jag bytt till vanliga pappfilter insåg jag hur mkt skit och stank kolfiltret filtrerar bort igentligen...

BMW 4EVER
Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jo jag vet men jag köpte sånna som kosta 700 spänn... ville bara veta om de va kolfilter eller om de finns ännu dyrare.
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Så fort jag kommer bakom en gammal sur bil så går automatiken över i recirkulation och är det då fuktigt ute så kommer imridån. Hela bilen immar igen om jag inte ställer ifrån recirkulationen. Så det är ju rätt hopplöst om man hamnar bakom - bäst att köra om så fort som möjligt ...
Nu har jag gjort rent rutorna ordentligt med sprit+ stängt av recirkulationsautomatiken. Det har blivit avsevärt bättre men helt nöjd kan man aldrig bli.

BM
6
BMW Pite
BMW 530i -01
Jag tycker att min 530 har svårt att hålla helt imfritt också när det blir lite kallare, runt -5 grader. Om jag trycker på fläkthastigheten ett par snäpp till så försvinner dock imman. Jag tror inte det är nåt fel.

BMW har känsla
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Vad har för läge då på era kliman när det immar igen? När det är extra kallt ute eller fuktigt, så har jag alltid övre knappen intryckt(pilen upp) på kliman istället för "auto", det håller rutorna immfria för mig i alla fall...

BMW 4EVER
Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag brukar köra med alla 3 pilarna intryckta och klimatanläggningen på.
Brukar funka bra... kan imma igen ibland men försvinner rätt fort om man trycker igång "AC:n", knappen ovanför klimat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.