|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Korrekt OBD-tuning er det eneste rigtige. Drop det box-tuning. Der er mange, der kan lave <a href="Länk. <a href="Länk |
|
|
Korrekt OBD-tuning er det eneste rigtige. Drop det box-tuning. Der er mange, der kan lave [link=www.obd-tuning.dk]chiptuning[/link] . |
|
| Jag skulle personligen aldrig i helvete koppla in en box i min bil som manipulerar styrsignalerna till ECU, det är bl.a därför marineutter som inte dina förbruknings siffror stämmer. Motorstyrningen är "lurad", till alla er som funderar på en box säger jag lägg pengarna på en chip eller ännu hellre en omprogramering av mjukvaran, så kommer förbrukning samt alla andra funktioner att fungera som dom ska, det är min åsikt alltså :-) | |
Verdi |
Det vi kallar "chip" är väl en omprogrammering. Eller har jag missförstått något? |
Bayer_Aleks |
ja precis....chip och "omprogramering" är ju det man gör när man "chippar", "trimmar" eller "mappar". Fast man ändrar ju inte hela styrboxen utan justerar ladd och tändningstider. |
| Färddatorn visar för lägre förbrukning med dieselbox... bara så ingen tror att bilen drar mindre med box! | |
| du e ju sen som tåget :))) Det där vet ju alla om redan hehehe | |
|
Varför inte bygga en egen box, det är ju inga avancerade grejer det där, de enklaste är bara en reglerbar resistor i steg eller i form av en potentiometer. Finna även varianter där dioder används i stället för resistorer för att påverka spänningen från givaren. Detta ger en konstant spänningsminskning över hela registret därmed en annan karaktär. Kostar några 10'or att bygga. Det sliter ju på bränslepumpen som sagt men det fungerar ju tydligen rätt bra ändå. Att boxarna kostar över 500 kr är rena rånet enligt mig! |
|
|
De enklaste boxarna kostar inte många kronor, alldeles sant. De boxar som är aktiva konstant utan hänsyn till belastning och varvtal är billigt skräp. De mer avancerade har dock kretsar som är ytmonterade och använder RISC-processorer samt mjukvara med inbyggd säkerhetsfunktion för att minska belastning på dieselpumpen. En bra box är anpassad i mjukvaran efter just den bilmodellen du har till skillnad från en "standardbox" med olika steg som säljs till alla modeller för ett visst insprutningssystem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.