AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
19.494

Dieseltrimning, effektboxar kontra chipningar

Sida 1 av 3
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag har varit intresserad av att öka effekten på min E46 320D steptronic (150hk)

Efter att ha pratat med en del folk här på forumet och även pratat med några firmor så har jag hittat ett par varianter

KCR = Ökning: 30 hk och 50 nm
Deras trimbox är dyrare än konkurrenterna, men har fördelen att man snabbt kan återställa bilen till orginal, samt flytta boxen till den bil man köper senare, alternativt sälja den via ex. blocket. Motorgaranteir finns att få för nyare bilar. Boxen är även inställbar, så du kan välja "trim" själv. Priset ligger på runt 6500:-
KCR har ett mycket bra rykte, förmodligen den mest använda boxen i Sverige.

Its fun = Ökning 30 hk och 60 nm
Priset på enbart 2500:- är det billigaste jag hittat. De lovar även högre effekt än KCR. Nackdelen är at man måste anitinegn skicka styrboxen til dem eller komma till deras verkstad. Jocke Qvarnberg är dock välkänd och har gott rykte. Tyvärr finns inga möjligheter att själv ändra på nivåerna på trimmet. Mpnga goda kommentarer och Autopower har själva ett test på just Its fun

Motornord = Ökning 31 hk och 63 nm
Större ökning av effekt än Itsfun.. Enligt Motornord så gäller samma sak här som för Itsfun, nämligen att omprogrammering av boxen måste göras på plats. Priset är högt på 6950:-, men då ingår livstidsgaranti på ev. chip. Motornord har lång erfarenhet av både diesel och BMW.

A-Alt avgassystem= Ökning 38 hk och hela 429 nm
Högsta ökningen jag hittat. Pris på 5990:- för boxen. Jag har sökt företaget, men inte fått något svar. Verkar lite otroligt att man kan få så mycket ur motorn utan att man skulle behöva ändra något mer. Då jag inte har mer info så kanske någon annan vet mer. Dessa har jag inte hört om tidigare

DTE = Ökning 27 hk och 45 Nm
DTE säljer TÜF godkända trimboxar som finns i olika utföranden. De lovar en lägre effektökning än övriga, men har i gengäld just TÜF godkännande. Priset för Lowcost trimmet är tillochmed lägre än Itsfun chippning. High end boxarna verkar inte ge mer effekt än low cost, men kostar desto mer med sina modiga 6000:-. Det ges ingen information om att den ena boxen skulle vara bättre än den andra. Enligt tysk polare så ger boxarna "Sehr gutt" med extra kraft.

Övrigt:
För mig med Automatlåda var det intressant att höra mig för om vad en ökning av effekt skulle innebära för livet som automaten lever. Efter att ha talat med en anställd på BMW, som menade att det är samma automat i min som i den kraftigare 330D så skulle detta inte vara ett uppenbart problem. Ev. så skiljer programmeringen av automaten mellan modellerna, men inte mer än sådant.

Samtliga ovan nämnda trimboxar, chip och omprogrammeringar hävdar att provning hos bilprovningen skall klaras galant.

Jag har ännu inte beslutat mig om vad jag skall köpa till min bil, utan ville bara sammanställa det jag hittat och be om reaktioner från Er som kanske använder dessa. Jag förespråkar inget företag framför det andra.

Vad tycker NI? Vad har NI för erfarenheter?

//amullo
Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil?
Visa användare
2.407
amullo
Fölåt

A-Alt avgassystem= Ökning 38 hk och hela 429 nm

Skall naturligtvis vara Ökning 38 hk och hela 99 nm

//amullo
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Problemet med garantier är att chiptillverkarna endast har en garanti som mer eller mindre täcker boxen, aleternativt att det är självklart att just chipet orskat fel på motorn. Men när det gäller tex växellådan på en automatväxlad bil så gäller inte chipptillverkarens garanti, och inte heller BMWs garantier. På en bil med fabriksgarantier är det lite vanskligt att chippa.

Visa användare
2.407
amullo
Acey.

Naturligtvis så kommer alla försäkringar från tillverkaren att vara "null and void" om man chippar bilen. Detta bör naturligtvis ägare av bilar som fortfarande har nybils eller maskingaranti ta i beaktande.

//amullo
Rh
41
Rh dalle
E-39 -02a Diesel,,,
Its fun boxen verkar ligga bra till i inköpspris någon som vet mer om den,,,,,
Visa användare
2.407
amullo
Its fun är ingen box. Det är omprogrammering på plats utav din befintliga styrbox. Men Jocke Q har bra rykte och garanterar även effekten. Vill man senare "konvertera" tillbaka till orginal så kostar inte det något.

//amullo
Det som KCR trycker på hårt i sin annonsering är "körbarhet". Det finns en till svensk firma till som säljer boxar till diesel, www.promotech.se heter de och de är billigare än KCR samt verkar seriösa.

Vad gäller automatlådorna på 320d så har jag också fått informationen att de tål mer effekt än orginal, dock ryket garanti så klart.
Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
Någon som har testat Promotechs trimm box till diesel. Får min 530d i början av april. Tänkte köra ca 1000mil sen tänkte jag slänga in en box. Alla pratar om att chippa och mappa om. De känns ju inte lika bra att börja programera om styrboxar och så. En kcr box tex. gör man ju ingen åverkan på bilen. Kan lätt tas bort utan ett spår att den har varit där.
Kanns som det lutar åt en Kcr. Känns säkrast.
Någon som tycker något annat?

Mvh Daniel
Visa användare
2.407
amullo
KCR boxarna har en möjlighet att "välja" effektläge mellan 1-9 på en skala. Det gör att respons och förmodligen graden av "trimmning" kan styras av ägaren. Detta ser jag som något positivt.

Man kan tydligen ställa ner boxen på långfärder där bränsleförbrukning är av intresse och ställa upp den när det skall bli roligt.

Dock anser jag deras pris vara alltför högt, varför jag kommer att testa It´s Fun chippning framåt sommaren. Rapport kommer efter test.

//amullo
Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
Joatt man har möjlighet att välja effektläge känns ju bra men priset är ju i högsta laget. Men Eftersom jag har beställt en splitt ny 530d så känns det bättre att plugga i en box som inte gör någon åverkan på motorn alls, medans om ja ska chippa så programerar dom om styrboxen då ändrar dom ju något i bilen. Vill helst slippa det.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Gurkan28:

KCR har ju en motorförsäkring som tillägg, den skulle jag köpt till!

Mvh
ma
91
maobse
520dT -15
Hej!

SanCo trimbox lovar +38hk och +99Nm precis som A-Alt. Kanske samma produkt? Länk eller hos Länk

Hur som helst till ett lägre pris. Ingen som har någon erfarenhet av denna?

/Matte
ma
91
maobse
520dT -15
Hej...igen,

Får väl ta och rätta mig själv då...
SanCos box ger + 34hk och +62Nm.

Då litar jag på de danska uppgifterna och gissar att tryckfelsnisse varit framme på kvistandmotors sida.

/Matte
Mi
8
MikaelR.
M5-00
525-89
Finns ju även Alpin-boxar. +23hk och +66nm /2000rpm www.alpin-tuning.de
Di
147
Diesel Mose
320d Touring -00
525d -75
Någon som kör med Its fun chip i 320d??
Di
147
Diesel Mose
320d Touring -00
525d -75
Kan meddela, efter att jag varit i kontakt med Jocke på Its fun, att priset för att trimma där är 4900:- till BMW med turbo..
Visa användare
105
_turbodiesel_
320i M-konverterad -85
jag har KCRbox i våran passat.. den funkar fint.. den gav jag 2700:- av en snubbe i stockholm som skickade den fraktfritt till mig.. kom på ca 4 dagar!
han har annonser om boxarna på blocket.. sök på KCR dieselbox i stockholms län så ska han nog komma fram..

MVH Gurran, 6a for life!!
Visa användare
105
_turbodiesel_
320i M-konverterad -85
"RikardC" tror det är därifrån min box kommer,,, ska kolla upp det på mina papper..!

Di
147
Diesel Mose
320d Touring -00
525d -75
KCR box Kommer från just KCR.
En box för 2700:- kommer förmodligen från någon annan tillverkare och har då ett annat namn. Ett generellt namn är väl lämpligen "diesel box", "power box" eller något liknande.
Visa användare
105
_turbodiesel_
320i M-konverterad -85
ska kolla upp va den heter..har papprena hemma.. är på jobbet

Tänk på att boxarna inte höjer laddtrycket. Det gör man enbart om man programerar om befintlig programvara inne i styrboxarna.

MVH/ Qvarnis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.