|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Någon som kan förklara för- resp nackdelar med box respektive modifierad programvara? ___ //Ulf |
|
|
Boxar: Ändrar i signalerna som går till och från bilen egna styrbox. Fördel: Enkel att installera och avinstallera, svårt för BMW att spåra "trimningen" av motorn. Nackdel: Oftast pris och att man faktiskt skickar modifierade signaler in till ECU´n och tillbaka till insprutarna Programmering: Man ändrar programvaran i BMW´s ECU. Fördel: Billigt och man modifierar inga signaler från avkännare i motorn Nackdel: enkelt för BMW att se att man ändrat i ECU´n och svårare att gå tillbaka till orginal. Man kan väll kort säga att har man fortfarande garanti så är progammering inte ett attraktivt sätt att öka effekten då garantierna försvinner. Boxarna är dock dyrare och det gäller att vara säker på att signalskillnaderna även ger de varningar som orginal skulle ge om något går fel. För en -02 så är det lite farligt då man kanske till viss del är beroende av BMW´s "goodwill" om något pajar i motorn. Det beror naturligtvis på miltal. En bil som gått mer än säg 11.000 mil är det nog svårt att få goodwill på motorn eller lådan om något skulle pajja även fast man kör helt orginal. //amullo //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
| Låter konstigt att en box inte höjer laddtrycket. Jag menar det handlar ju om en effektökning med runt 20%. | |
|
Diesel Moose: Boxarna manipulerar pumpsignalen och ökar bränsletrycket. På så vis höjs per automatik även turbotrycket något men inte på samma sätt som om man ändrar programvaran inne i styrboxen. Mig veterligen har inte vi på Itsfun.nu gjort någon bil som upptäckts vare sig det gäller sugmotor elr turbo med bensin elr diesel. Gör man ingreppet korrekt ska det till en rejält grundlig undersökning för att se om en bil är manipulerad elr ej. MVH/ Qvarnis |
|
|
Jag böjer mig givetvis för Qvarnis ord.. Jag ville bara påpeka att boxarna inte ändrar något i programvarorna, medan en omprogrammering gör det.. Sen vet man ju inte vad det kan generera för felkoder om man manipulerar med insignaler och liknande... Låter det vara osagt. För min del blir det Jocke´s grejer till sommaren iallafall. //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
|
amullo: Det blir garanterat inga felkoder om man vet vad man gör. MVH/ Qvarnis |
|
|
amullo: Så du har alltså bestämt dig för chippning hos Its Fun?? Qvarnis eller någon annan: Hur tar man bort en styrbox i en 320d med 136hk motorn? Kanske ska börja med att fråga var den sitter.. |
|
|
Diesel Mose: Ja.. det blir nog där om jag inte hittar en bra box för samma pengar.. (2500:-) Men som sagt.. Det får bli till sommaren. Bilen spinner ändå nu på vintern :-) Qvarnis: Låter bra det. Då blir det ett trim hos er framåt sommaren. //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
|
Jag tänkte oxå skaffa chip från Its fun tills jag fick reda på att priset är 4900:- och inte 2500:-. Säger väl inte att 4900 är särskilt dyrt eller ovärt,snarare tvärtom, men det känns heller inte som ett "slå till" pris. Särskilt när jag har långt att åka för montering.. |
|
|
Intressant.. Tydligen är priserna för just E46 uppdaterade den 6:e Februarie, men alla andra har ursprung den 24:e October 2005. Så det blev väll en uppdatering eftersom det var större intresse för att göra trimmet. Känns ganska "Carpe diem".. Då får man ta och se över valet. Största anledningen till mitt intresse var just det låga priset. //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
|
amullo: 2500:- var en felskrivning av webmaster som inte har någon jättekoll på bilar. Han visste inte att BMW dieslar har turbo. Sugmotor BMW = 2500:-, turbo BMW = 4900:-. En kund som hade läst detta inlägg ville beställa och då upptäckte vi felet som är korrigerat nu. Hur som helst har vi lägsta prisgaranti, hittar ni något likvärdigt trimalternativ till lägre pris annonserat hos någon svensk tuner matchar vi priset. MVH/ Jocke |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Kommer en diesel in på verkstad med rasad motor som har garanti, så innan de överhuvudtaget får röra bilen så går styrboxen på analys hos Försäkringsbolagens analysexpertis för kontroll och råder det minsta tveksamhet så är det kört. För övrigt så står det XXXXXX istället för programvaruversion om man kopplar upp sig mot en modiferad ESS box för kompressormatning. Men visst är det tacksamt att chippa en diesel utan tvekan, problemet är dom som köpt en mätarskruvad 530D tex och stoppar i en KCR eller nått annat som höjer vridmomentet över vad lådan tål och sedan kör som en "galning" så kommer ett lådras som på beställning. ///MVH Hasso Länk |
|
Amullo, vill du ha mer info gällande optimering via box eller omprogramering kan du följa en tråd där ett flertal optimistiska ägare an nyare BMW diesels diskuterade risker, kostnader pros and cons gällande boxar etc. En av oss, beställde tex en box fr[n tyskland för typ inga pengar, och han blev mig vetes nöjd - dvs mer effekt! Hurvida detta är bra eller dåligt för motor/transmission/insprutarmunstycke/insprutarpump etc återstår att se. Har själv beställt en box nu (idag) till min 525DA E61. Pendlar 10 mil om dagen motorväg och ska se om det blir någon skillnad sett till effekt och förbrukning etc. Ingen garanti på varken motor eller transmission följer denna box, men tror att allt kommer att hålla, om man bara tar det lungt tills alla vätslor blivit varma och inte gör kickdown och rödljusrace non-stop. Kom ihåg att boxarna faktiskt fungerar på olika sätt. Dvs boxarna optimerar olika enheter i motorn på olika sätt. Kolla in tråden 'E90 och E91 320D KCR-trimmad'; www.autopower.se/forum/topic.asp?id=132479 |
|
|
marineutter. Jag har följt tråden.. Men tack för tipset! //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
| värt att veta är att boxar oftast arbetar efter prinsipen höjt bränsletryck. Det medför att spridarna ger mer bränsle under samma tid. detta ger mer efekt men ökar oxå slitaget på pumpar. Pumpras = dyyyyyyyyrt. Men va fan det gör all trimning vill man ligga på topp får man ofra något | |
|
Alpin tar över nybilsgarantin på motor och drivlina. Och vad jag vet har inte SAM (som säljer Alpin) haft något ras. /Stefan |
|
|
Alpin: Vad kostar en sådan box? MVH/ Qvarnis |
|
|
Den kostar 6900:- Samma som kcr. Vid ev. problem så finns det dessutom någon att komma och få hjälp av. Det kan man glömma om man köper från Tyskland på postorder. /Stefan |
|
|
Hej, Vill bara informera er om att jag nu fått hem min Boosterbox (kärt barn har många namn...) Beställde på Fredag och hade den hemma på Tisdag förmiddag med UPS. Betalade 9 eur extra för frakt. Har nu en box, en analog fjärrkontroll där man kan anpassa effekt på en grad från 0-100. Bra, för på detta sätt kan man ju faktiskt innefrån bilen anpassa effekt medans man kör. Dock had jag hellre haft en box som är förprogrammerad på det som boxen ska prestera. Men vill man nu iblan kanske känna skillnaden då och då på med och utan trim utan och behöva montera på och av box är detta smidigt. Är KCR-boxar också justerbara, någon som vet? Jag kommer dock o ha den på max 100, det är ju därför man köpt boxen, för o ha mer effekt när man nu verkligen behäver det. Instruktionshäfte kom med på köpet, med utförlig beskrivning och för själva installation, bild på motor, commonrail och ECU. I mitt fall (kanske utav ren tillfällighet) en bild på E61/E60 raka diesel sexa, där det tydligt beskrivs och påvissas vilka kablar ska kopplas var. I häfte står även vad som kan hända i extrem situationer och att man först efter installation ska låta motorn anpassa sig till boxen på tomgång 2-3 min, och att man sedan ska köra lite med bilen och kolla att allt går som det ska. Tycker jag tyder på att de verkar seriösa. Sedan upp till 50 på effektinställaren efter ett par mil, och sedan fritt fram. I extrem situationer och hård körning kan bilen i fåtal fall gå in på Nöd-program. Detta tycker jag personligen är bra, för detta visar ju att boxens installation inte optimerar eller tar bort de säkerhetsspärrar som finns från fabrik. Att bil går ner och lägger sig på nödprogram är ju bättre än att man kör sönder bränslepump, insprutare, trurbo, motor (vevaxel, kamaxel) eller automatlåda för den delen. De som har erfahrenhet från o köra på Nuernbergring kanske vet från erfahrenhet att vanliga standar bilar ibland lägger sig på nödprogram efter ett par hårda varv på banan, pga överheting etc. Detta är bilar som inte trimmats, och detta sker för att undvika permanenta skador. Kommer att installera och köra in nu till helgen och hör av mig. trevlig helg marineutter |
|
|
Otroligt...... När jag körde till jobbet idag övertygades jag än en gång på den extra 'medvind' som jag nu känner när jag kör. Särkilt när jag nu ligger i vänster filen bakom en bil och sedan trycker ned gaspedalen för o köra om då bilen framför lägger sig i högerfil reagerar motorn direkt och mycket bättre än innan. Skillnaden är påtaglig. Jag nollställde min färddator imorse, och körde till jobbet som är 6 mil (75% motorväg och 25% stadskörning). När jag parkerat bilen på jobbet och kollade färddatorn kunde jag inte tro mina ögon!!!!! Jag som ändå hade kört hårdare och fortare till jobbet än vanligt, hade mycket högre medelhastighet, och mycket mindre förbrukning. Normalt generellt daglig hastighet och förbrukning för min sträcka till jobbet är 79km/t och 0,73l/mil, och med boxen hade jag nu typ 95km/t och 0,59!!!!! Ett tag låg jag tom på över 100km/t och 0,58l/mil. Är detta nu verkligen sant eller skickar boxen 'glädjesignaler' till min färddator!??? Jag fattar inte hur detta är möjligt, men är klart nöjd med hur denna installation av min Powerbox har förändrat min bil till en snabbare och snålare bil. Kommer att fylla upp tanken idag, och sedan köra hela tanken slut, för och sedan räkna ut riktig förbrukning manuellt. Men jag kan klart rekommendera boxen, för nog verkar den fungera ypperligt i min bil iallafall. Mvh marineutter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.