|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Fast det är ju som att fråga om gud finns i kyrkan. Flåklypa |
|
|
Powercar: BMW är långt ifrån det enda bilmärke som säljer bilar med bakhjulsdrift. Mercedes-Benz, Chrysler och Lexus är tre jag spontant kan nämna, säkert finns det fler på den svenska marknaden. Wilhelm Svenselius |
|
|
Fram/bakhjulsdrift man vänjer sig fast jag själv föredrar bakhjulsdrift det ända problemet jag upplevde med en Bmw som hade automat är att den knuffar bilen framåt vid halt väglag när man väntar vid rödljus likaså när man står i korsning på sin tur, framhjulet biter inte så man får lägga ur driven och föra den till neutral kanske ett i-landsproblem men jag skriver det ändå :) mvh |
|
|
Powercar: RR, Bentley, Ferrari, Lamborghini, Maybach, MB, Porsche, Lexus, BMW, mfl är bakhjulsdrivna. Borde vara svar nog... ;) |
|
|
Dutta: Eller så fixar man bakbromsarna :) Dom ska inte ta så dåligt att bilen rullar framåt med bromsen i. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Grattis Du kunde inte gjort ett bättre val:-) God Hjul Göran Min bil Länk |
|
|
J.Dreed>>Kan vara så men de fallen jag minns var det riktigt halt när jag råkade ut för att bilen knuffades framåt samt kombinationen av dubbfria vinterdäck. mvh |
|
| åker med denna bil hela vintern inga problems Länk | |
|
Wan:E38 bekymras inte om snö på vägarna kom ihåg för några årsen när familjen skulle till stockholm (44) mil och snökaoset var ett faktum det var vår 740 och några andra stora bilar och lastbilar som låg i vänsterfilen i 60-70 km/h resten köade i höger filen....har aldrig sett så många avåkningar som den resan särskillt i stockholmsregionen helt kaos 01-02 var det tror jag. Mpower |
|
| Jag är missnöjd med sätesvärmarna. Det tar för lång tid (ca 5 minuter) jämfört med 1 minut i min SAAB 900 -89 som dessutom sätter på och stänger av automatiskt. | |
|
Bmw:s 1-serie klassades som bästa vinterbil! Den var helt suverän i vad det gäller framkomlighet. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Det är underbart med Bmw på vintern, bakhjulsdriften gör ju mycket men även att det är en bra bil. Själv avskyr jag felhjulsdrift och skulle aldrig drömma om att köra bilar med det, särskilt inte på vintern. Det är ju inte utan anledning som att riktiga sportbilar som Ferrari är bakhjulsdrivna, och de har ju som bekant god a köregenskaper. Felhjulsdrift på en sådan bil hade mest framkallat elaka skratt och kommentarer och inte varit särskilt praktiskt. Jag har aldrig ägt någon 3-serie men den enda nackdelen jag hört talas om är att det är något lätta bak. Har kört E32 i några vintrar och det har fungerat kanon, den uppförde sig precis som man ville och planerade. Dock var jag lite fundersam innan jag fick E34:an hur det skulle gå med V8:an och ingen ASC. Den är något tung i fronten det märks åtminstone i halka och snö, men responsen ifrån motorn väger upp det bra. Det märker jag särskilt om den släpper i högre fart. Nu gled jag ifrån ämnet lite, men som avslutning vill jag rekommendera Bmw på vintern. Sen handlar det mycket om vad du är van vid, det bästa sättet att lära känna bilen är att leka och testa sig fram på en plats där inget eller ingen kan komma till skada. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Helt underbart bra med bakhjulsdrift på vintern! Den enda nackdelen är väl att det inte går att köra så fort utan att det medför stora risker på landsvägen. Men man ska ju ändå inte köra fort på vintern så. mvh |
|
| Jaja 735a E32 den ultimata vinterbilen=) | |
Paap Reeder |
pbengtss du skriver: ** ... "Jag är missnöjd med sätesvärmarna. Det tar för lång tid (ca 5 minuter) jämfört med 1 minut i min SAAB 900 -89 som dessutom sätter på och stänger av automatiskt" ... **. Jag läste i mitten på 90-talet om sambandet - sätesvärme <-> prostatacancer och gick ut och klippte av kablarna direkt. Gissar att ingen av personalen på en cancerklinik använder stolsvärme. Det var ett högre statsitsikt samband än mellan rökning och lungcancer. Visst är det göttigt om ballsäckarna blir varma i en Saab men gissar att BMW även tänkt på den andra aspekten ... lagom är bäst. MVH /// Paap R |
| Upplever inte min BMW sämre än någon annan 2 hjulsdriven bil när det kommer till att ta sig fram i vinterföre. Men utan DSC så skulle man få lov att tänka på halkan mer än vad man behöver nu, med DSC är bromsträckan det enda man behöver oroa sig för. | |
|
En annan bra fördel med bakhjulsdrift är att drivhjule inte är vridbara dvs att drivaxlarna inte är lika ömtåliga som på framhjulsdrivna. När jag jobbade som bud har jag kört av drivaxlarna på på budilen vä axl gick vid 12000 mil två månader senare vid 13000 mil gick den andra och båd gångerna var jag långt bort från stan och fick vänta länge på bärgaren. Dessutom var bilen helt värdelös när det var halt. |
|
|
Paap Reeder: Det "säkra statistiska underlaget" skulle jag vilja ta en titt på... Kuriosa-hörna: Tänk t ex på påståendet "rökning under graviditet leder till att barnets födelsevikt blir lägre". I själva verket finns inget direkt samband även om det stämmer att rökande kvinnor föder lättare barn. Orsaken är egentligen livsstil, kostvanor, motionsvanor etc som många rökare lägger sig till med och inte rökningen i sig. (Röker själv men har aldrig varit gravid :) ) Tillbaka till värmarna: Eftersom BMW:n värmer så långsamt sätter man den på max. Och när det väl blir varmt blir det j--lar i mig varmt. Medan SAAB:en snabbt värmer till en behaglig men inte hög temperatur. Temperaturskillnaden blir alltså större i BMW:n så om ditt påstående stämmer så borde SAAB:en vara snällare mot "paketet". |
|
| Är det bara jag som har haft problem med fastfrusna dörrar på E38. Jag tröttnade ganska rejält på att rycka och joxa med dörrarna varje morgon en period | |
|
Tänk bara på att ha ruskigt schyssta däck om du köper en utan nått form av antisladdsystem. Jag körde en period nu i vintras på halvslitna Michelin friktionsdäck (vet ej modell), det slutade i att jag låg på en större väg i 70 blås på 5an hade jämn gas och råkade komma lite för långt till höger, över moddsträngarna, varpå bakvagnen bara försvinner ut i tomma intet. Jag hade tur, jag krockade inte med nån annan bil och landade mjuk i en snöhög. Med en framhjulsdriven bil hade det bara släppt lite och man hade kunnat styra tillbaka. Men det är verkligen den enda nackdelen jag kan se med bakhjulsdrift på vintern. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.