|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jo nu är jag sugen på en Bmw, det är så jag har fått erfaret att bakhjulsdrift på vintern är sämre än framhjulsdrift hade en 740-88 förut och en Saab -85. Så nu undrar jag om Bmw 3 serien är bra på vintern tänkte dom från 95 och upp till 00 är bra att köra på vintern? För när jag körde 740in så snurrade hjulen när man skulle köra på en liten backe på vintern, men Saaben den gick fint upp. Hur är det med Bmw har dom fixat att bakhjulsdriven Bmw är lika bra som framhjulsdrivna bilar på vintern? Vad har ni för erfarenhet av att köra på vintern berätta lite, för jag är så himla sugen på Bmw men blir fundersam hur dom är att köra på vintern. | |
|
Huruvida bilen kommer upp för backen eller inte har inte så mycket med fram- eller bakhjulsdrift som med teknik, däck, vikt och gatans skick... kör själv en bakhjulsdriven och gammal ('90) bil över vintern, har inga problem i backarna. Och bäst av allt med bakhjulsdrift är ju att kunna svänga med gaspedalen, det går inte i en Saab! :) Moderna bilar har ju antisladdsystem och då minskar risken att fastna betydligt. Wilhelm Svenselius |
|
|
BMW har en suverän viktfördelning mellan fram- och bakaxlarna, så baken känns inte alls lika lätt och vinglig som på en gammal Volvo. Och som W2K redan sagt, alla dessa antispinn och antisladd på de nyare BMW gör att bilen i princip är lika trygg som en framhjulsdriven, fast roligare (du kan alltid stänga av antisladden!). PS:Dessutom är bakhjulsdrift överlägsen i en brant, torr uppförsbacke med bra grepp faktiskt, då vikten förflyttas till bakpartiet!... BMW 4EVER Bilen: Länk |
|
|
Som W2K sa svänga med gaspedalen e underbart!! :P jag e nog lite bakhjulsskadad :/ hatar framhjulsdrift!!! läs felhjulsdrift... men visst min erfarenhet är att felhjulsdrift tuggar sig lättare fram i snö än bakhjulsdrift.... men tänk så här du har felhjulsdrift kör i en rondell gasar lite å bilen går rakt fram in i trottoarkanten inte kul hände en vän till mig hehe.. bakhjulsdrift får du istället en härlig sladd :-P Min förra pärla :-) Länk |
|
|
Med DSC och ADB så har jag hittils inte haft några problem. Men det beror ju på förare och teknik, men med bra däck skall det funka. Vill man så kan man ju slänga en säck med grus i bagaget, det gör en stor skillnad. //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
|
Powercar: Det är helt okej vinterbilar. Sen hänger det mycket på vad man jämför med. Har du ingen vän eller bekant som har Bmw som du kan få pröva? LeeRoy: Håller nästan med dig helt och hållet. Fast jag tycker ändå det är lättare att ta sig fram med bakhjulsdrift i snön. Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Största problemet på vintern tycker jag är att klimatanläggningen verkar underdimensionerad och har jäkligt svårt att hålla imfritt på rutorna. /Micke |
|
| har bättre erfarenhet av 5-serie som vinterbil än 3-serie. | |
|
en 3 serie är helt ok på vintern,ett par bra däck sen är det bara att tuta och köra!! Mpower |
|
|
Helt okej vinterbilar, har kört fwd eller felhjulsdrift en vinter och de är inga direkta fördelar, tycker man tar sig fram lika bra, spinner lika mkt i starter med fwd som rwd men för de mesta mer med fwd. Hur man tar sig fram beror mest däcken, bredd, dubb, odubbat m.m... MvH Björn |
|
|
Måste hålla med om att de funkar att åka bmw på vintern! Åkte 750ia -95 förra vintern, 1* 100Ah plus ett 25Ah batteri gör att den alltid startar! 2* Vinkeltolvan producerar värme redan inom en minut! 3* Dsc gör den stora pråmet helt klart körbar på halkiga vägar! 4* Michelin X-ice funka kanon 5* Bensinvärmare med fjärr är gudomligt! Jag provkörde en volvo.... |
|
|
Det går inte att jämföra en Volvo 740is vinteregenskaper med en modern bils, oavsett vart den driver. Tack vare 50/50-viktfördelning på moderna BMW så beter den sig mycket trevligt på vägen även i snö, och jag kopplar i princip alltid ur antispinn/antisladd när jag kör i snö, det blir så mycket roligare då :) Upplever inga problem med att ta sig upp för backar och sådant heller. Provkör en modern bakhjulsdriven bil så du får lite perspektiv på tillvaron och inte tror att Volvo är normen för hur en bakhjulsdriven bil beter sig. Min bil: Länk |
|
|
För mig som kör aktivt och hela tiden tänker på vad jag gör är en 325 -88:a en helt optimal vinterbil. Den varnar hela tiden för vad som komma skall tycker jag. Man får dock tänka på att undvika att köra om vid vinterväglag. Man får absolut inte göra några snabba rattrörelser på landsvägen så att baken släpper. Har man inte bråttom är den som sagt väldigt bra! Ett par rejäla dubbdäck och en diffbroms gör underverk för framkomligheten. mvh |
|
|
Jag har då inga problem på vintern. Saknar inte alls framkrafs. Länk |
|
|
Så länge man slipper oförberedda bakvagnskast så kör jag gärna RWD, det är klart roligare än FWD. Flåklypa |
|
|
Oljekyld: Vadå? Volvo 740 har utmärkta vinteregenskaper. :) Wilhelm Svenselius |
|
|
Men är du osäker bara pga bakhjulsdriften så kan du alltid satsa på de fyrhjulsdrivna BMW X-modellerna...:-) Brorsan har köpt en 525iX E34 och den känns suverän i vintern, det e bara gasa på, nåt av hjulen hittar alltid fäste!...:-) Ännu bättre är X5:an eller X3:an, - terrängbilar med sportbilsprestanda, det bästa av två världar! BMW 4EVER Bilen: Länk |
|
|
320coupé funkar kanon på vintern:) Seastreams Garage -no compromises Länk |
|
| E46 som kom 1998 är en mycket säker vinterbil tack vare sitt antisladdsystem. Det är något helt annat än tidigare 3-seriemodeller. Min första E21 var helt omöjlig att köra utan dubbade vinterdäck. | |
|
BMW är en underbar vinterbil, fast å andra sidan har jag aldrig haft problem med vare sej ChevaImpala,Ford Mustang,Chevy Corvair,Malibou,Folkvagn,Chevy El Camino,Chevolet Van,Volvo 240,740 mfl. God Hjul Göran PS: fast härligast av dom alla är nog min underbara 540IA :-) Min bil Länk |
|
|
Nej känner ingen som har bmw, varför jag fråga är för jag älskar bakhjulsdrift och bmw är ju ända bilar som bygger bakhjulsdrift nu för tiden. Mina kompisar och föräldrar säger att alla bakhjulsdrivna bilar är värdelösa i snön halvtväglag, därför frågade jag er om de va sant. Men ni har övertygat mig så när jag har fått tillräckligt med pengar så kommer jag köpa en Bmw. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.