AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.602

Z4 Coupe vs 130i - Mervärde?...

Sida 2 av 2
Skulle tro att Z4 coupen är mycker mer välbyggd än 130.

Keep Your Distance!
Dorfmeister:

Olle 55 år säger också följande om 130:n:
- Jaha, du har köpt en snik-Bmw, hade du inte ens råd med en 3-serie Compact?
(Och fattar alltså inte att 130:n kostar mer än en beg. 530 60 -03/04)

________
Slippa-bli-blåst-guiden för dummies: Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Clubsport: ?? Njaee... Z bilarna är ju inte direkt kända för sin goda byggkvalité utan snarare tvärtom.. Vet inte om alla Z4 sätts ihop i staterna men Z3'an gjorde det och det märks. Mycket mer små skitfel än på de vanliga.

Fast i min värld så: 130-Aldrig i livet, Z4-definitivt intressant!!

/Caspar
Intressant diskussion men svårt att kokretisera mervärde i allmänhet. En villa har precis lika fin havsutsikt oavsett om den är byggd i cederträ eller masonit. Intrycket det ger bland grannarna och känslan att svänga in på uppfarten däremot är annorlunda vilket även gäller för biljämförelsen..

Kan aldrig tänka mig att en Z4 coupé kan leverera så pass mycket bättre kvalitet eller utrustning att den rent ekonomiskt blir en rationell affär, men däremot erbjuder den för många en emotionellt rationell affär istället.

Begagnatpriset på 130 är däremot en intressant faktor och där tror jag utan tvekan att Z4 coupé är en mindre kostsam investering.

Oavsett vad är det två mycket fina bilar..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Ang välbyggdhet tvivlar på att kvalitetskontrollerna är mera rigorösa för Z4 än 130i...men vad vet jag, tro gör man i kôrka :) Däremot vore det intressant att få reda på detaljer om skillnader i materialkvalitet mm.

Men ännu mera intresserad är jag nog av tidsdiffen runt Nordschleife!?
Någon som känner till vikterna för dessa bilar?
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
130i, tjänstevikt 1.450kg, 0-100 6,1s, 80-120 (4'an) 5,8s
Z4 3.0i (OBS Roadster), tjänstevikt 1.365kg, 0-100 5,9s, 80-120 (4'an) 5,8s

allt enligt BMW's svenska hemsa.. Det är dock med 231hk motorn på Z4'an. Coupén borde väga lika mycket men vara klart kvickare dels pga de extra 34hk dels pga lägre luftmotstånd än Roadstern.

/Caspar
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Precis, samt lättare och vridstyvare... 130i ter sig allt mera ointressant :)
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Z4 coupe kommer att väga lite mer än roadster, men ha en enastående vridstyvhet. Detta eftersom man i princip sätter ett tak på en bil som från början är gjord som en roadster. Det normala är ju tvärtom, vilket resulterar i markant högre vikt på den taklösa, samt mkt sämre vridstyvhet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.