AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.433

Temp i motorn? 328 -96

Sida 1 av 2
Le
636
LeeRoy
328 -99:a
Hej

har en fundering, min tempmätare går bara upp till första strecket, eller strax över.. ska de va så?? på 325:an jag hade stod den rakt upp å alla andra bilar ja haft,,... hmm

Min pärla :-)(på övertid :-( )

Länk
jag undrar detsamma
Länk
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
i 328an står mätaren i mitten när den är varm. Kan väl vara termostaten som spökar för er kanske.

328 [Avställd]: Länk
318: Länk
/Daniel
Le
636
LeeRoy
har funderat lite på om de skulle kunna va termostaten,,, tycker det tar onormalt lång tid innan motorn blir varm,, kan ju vara så att termostaten alltid står öppen, eller inte finns,,, :-(

får nog plocka isär å se så det verkligen sitter en där... så inte det är någon snål föredetta ägare som tagit bort den för den krånglat....

har bara haft bilen i en vecka...

Min pärla :-)(på övertid :-( )

Länk
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Hej,

kolla termostaten först. Billigt och enkelt att åtgärda. Hade samma problem med min gamla E30, då var det termostaten som fastnat i öppet läge. Det blir inte heller speciellt varmt i kupén.

Lycka till.

Gr8ride
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Min arbetskamrat hade samma problem i sin 330 e46. Motorn blev aldrig varm, speciellt inte på motorvägen, aningen varmare i stan. Han fick bytt termostaten sen funkade den felfritt och nålen står rakt upp.
är det såhär man byter den på e30 också?
Länk
Le
636
LeeRoy
ViggO: NEJ!! m20 motor = byte termostat 5minuters jobb... få ur luften i systemet 5-60minuter :-)

öppna motorhuven så ser du termostathuset till vänster om insuget, har för mig att det bara är till å lossa 3 bult. plus slangarna där... Du behöver absolut inte tömma kylarsystemet...

Min förra pärla :-)
Länk
okej, trevligt.
Visa användare
74
Wild Eagle
328i Limo -96
Har hafft samma problem på min 328 i -96 för några år sedan men det visade sig vara termostaten som var defekt.

Efter termostatbyttet har mätaren ståt rakt uppåt (i mitten)

"BMW Rock´s"
köp inte ny termostat leeroy, det gjorde jag för 275kr utan förbättring.
Visa användare
88
mikael_a_
325i Coupé -95
min blir heller sällan så varm så att nålen står rakt upp..
Men gör det något då ?
Så länge den är över blått ìaf så ska väl allt vara som d ska ?
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag hade inte tvekat att köpa en ny termostat och testa för de småpengarna...
Jag hade heller inte pressat min bil det mindsta om jag inte va säker på att motorn höll rätt temperatur. Nålen ska stå rakt upp.. Någon som funderat över att termometern visar galet då?
Le
636
LeeRoy
hmm, vart å köpte ny termostat igår.. har inte hunnit bytt än så vi får se...

Länk
hur gick det leeroy?
Le
636
LeeRoy
ViggO och ni andra: Så nu va termostaten bytt...

nu står tempnålen hela tiden rakt upp :-) :-) :-)

men såg på den gamla att den är på 88grader den nya är på 92grader? varför har de ändrat 4grader?

Gjorde ett högst vetenskapligt test på den gamla :-) la den i en kastrull med en termometer, termostaten började öppna så smått vid ca 75grader, fullt öppen vid ca 95grader,, so far so god,,, tog bort kastrullen från plattan,, temperaturen började sjunka,, men det var först vid ca 70 grader den började stänga och fullt stängd vid ca 60grader.... de e ju inte bra så summa sumarum, problemet med den gamla var alltså att den inte stängde vid rätt temperatur!! den stänger för sent så motorn blir för kall....

skillnader mot innan: bilen blir varmare fortare.. kupevärmen e bastu nu om man vill :-)

kul att det löste problemet. 92grader... intressant, både min gamla och nya är nämligen på 80grader..

har monterat tillbaka den gamla. värmen kommer fort, både kupeluft och på mätaren men stannar vid första strecket som sagt. Nån som vet om det ska vara 80grader på e30 320 eller om det kan va nån slags sommartermostat?
(gamla är dock bmw orginal)
Si
765
Simon01
120dM -08
Jag har för mig att det termostaterna varierar lite beroende på i vilket land bilen är såld. I 328:an, som är tysk. import satt det en 88 graders, i Sverige var det nog 92 grader som gällde.
Le
636
LeeRoy
oki så min termostat är alltså original från tyskland? min 328:a importerades -99 .....

lustigt att e30 bara har 80graders??

Länk
lämnade tillbaka termostaten idag. frågade om antalet grader, tydligen ska det vara 80grader för att bmws (eller iaf E30's) toppar är så känsliga. högre temp kunde skada, någonting kunde bli krökt, minns inte vad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.