|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
JAG TROR DU FÅR ROLIGAST I EN M3 OM DEN ÄR FRÅN 96 Å UPPÅT!! DESSUTOM ÄR DEN BILLIGARE ATT ÄGA! HÄR ÄR EN JÄMFÖRELSE MELLAN Z3 M OCH M5 E39 DOM ÄR JU SÅ GOTT SOM IDENTISKA I PRESTANDA! ÄR JU SAMMA MOTOR I E36 M3 FRÅN 96 SOM I Z3 M SÅ DEN ÄR JU INTE SÅ MYCKET SLÖARE DIREKT! LÄNK Länk M.E |
|
| Inte mycket skillnad där, trodde det skulle skilja mer! En polare som är Mb fantast tjatar på mig att det enda alternativet för honom är c36 eller c43amg! Nån som vet hur de bilarna står sig mot bmw/audi??? | |
|
c43 är trist att köra tycker jag, chefen hade en som man testade lite, typ 0-200 osv, bmw är mindre gubbe iaf, men mb är ingen dålig bil alls !!!! Främsta skillnaden är aut lådan(mb) iaf tycker jag samt komforten !!!!!!!!! BOOSING AND CRUISING |
|
| Köp en C32 AMG och chippa den ist?... Finns iofs ett par Carlsson-trimmade (394 hk) på BytBil redan. Annars kan jag bara säga att M5 E39 låter fantastiskt skönt - men på utsidan mest! (Speciellt om man har dubbelglas) | |
|
Audi s4 biturbo får ca 320hk och 500nm vid chippning. Detta kostar 7400:- på Bsr (314hk/495nm)....men med system, rejskattar och chip så blir det nog uppåt 560nm. Men det är ju det som kostar flis. Dom lär gå sjukt bra med lite trim s4:orna. Tror knappast att en M3 3.2 hänger på där, möjligtvis efter 200 då när awd tar ut effekten i Audin. Bilen:Länk /Henrik |
|
|
villeneuve Z3m vs Mercha c43 amg Länk Z3M VS Audi S4 Länk Tror Inte en 321hk Z3 får stor pisk bara för att man chippar en s4!! M.E |
|
| Vill återigen tacka för alla svar! Detta forum måste vara sveriges bästa när man vill ha bilhjälp!!! Var inne på nordicaudi och kollade, gick ut igen efter typ 30sek! Ride on.... | |
hampe m3 |
Ha inte för stora förväntningar på en s4 m chip, 4hjuls driften stjäl mkt uppe i fart, har en mkt inbiten audi kopis, även han bekräftar att det e jkl svettigt o köra mot en org m3. Dessa tider är från Das einzweidrei, kanske en litten finger visning iallafall, överlag har dom ju väldigt bra tider på alla bilar, kanske litte väll bra ibland. Motorart V 6 Hubraum 2671 ccm Aufladung Biturbo PS - UMin 320 PS - 5200/Min Nm - UMin 510 Nm - 2050/Min Motorlage/Antrieb Frontmotor/Allrad Gänge/Schaltung 6/manuell Test in sport auto 12/1998 Gewicht 1609 kg 0 - 80 km/h 4,5 s 0 - 100 km/h 5,8 s 0 - 120 km/h 8,6 s 0 - 140 km/h - s 0 - 160 km/h 15,0 s 0 - 180 km/h 18,9 s 0 - 200 km/h 24,0 s En till, även den trimmad. Motorart V 6 Hubraum 2671 ccm Aufladung Biturbo PS - UMin 310 PS - 6410/Min Nm - UMin 560 Nm - 3100/Min Motorlage/Antrieb Frontmotor/Allrad Gänge/Schaltung 6/manuell Test in sport auto 12/1998 Gewicht 1640 kg 0 - 80 km/h 4,4 s 0 - 100 km/h 5,6 s 0 - 120 km/h 8,3 s 0 - 140 km/h - s 0 - 160 km/h 13,7 s 0 - 180 km/h 18,5 s 0 - 200 km/h 23,7 s Men en jkl trevlig bil, dock känns den lite föråldrar o ej så tidlös enligt mig. mvh hampus |
|
Men en chippad s4 tar inte en m3a från 96 å uppåt!!!!!!!!! Jag hade själv en tung m3 cab-94a som va mappad till 315hk förut!! å jag race mot en bekants s4 som är trimmad med mer än ett chip! vi låg jämt ett tag men ju fortare det gick gled jag ifrån! Så en 96ans m3 lär inte ha nå problem det är ja övertygad om! M3 -96 klarar 0-100 på 5,5 sec! Det klarar inte s4an på dom tiderna oanför!! |
|
|
Tror vi kan vara överens om att en S4 blir inte spceillt snabb efter bara uppdaterad mjukvara. M3_Lover: Vridmoment är helt obetyligt för maximal accelereration. En F1-motor har ca 350Nm-360Nm tror du en S4 med 560Nm är snabbare? |
|
hampe m3 |
0-100 lär det till en duktig spakare för att matcha s4, bara man vågar dumpa kopling på relativt högt varv så tar den ju ett hopp fram o manglar på, men upp till 200 blir ju s4 från åkt om man ska gå på tiderna här uppe. |
|
Harris_85: Nej det tror jag inte....jag har aldrig heller sagt att jag menar från noll exempelvis......100-200, hjälper inte vridet nåt då? Det är ju lika mycket hk, och skiljer 200nm i vrid, men M3.an är ändå snabbare???? Jag tror knappast att jag kör ifrån en trimmad S4:a med min iaf.....har dock aldrig testat... Men det är klart att jag skulle tycka de va bra om M3.an var snabbare:) Bilen:Länk /Henrik |
|
|
M3_Lover: Är nog ganska jämt till 100 då bmw-föraren får en bra start annars tar audin det men tex 100-200 är M3an snabbare än S4an steg1 chip ca 300hk/520Nm. Ang vrid i motorn är det helt ointressant, det är vrid på hjulen som är avgörande och där har M3an fördel med en relativt lägre utväxling och ett högre motorvarv som gör att effekt hamnar på detsamma ungefär. Effekt = Moment x Varvtal. Se det som mellan två cyklister: Cyklist 1 är lite knubbig och därav kan han inte trampa så fort men har bra med kraft i benen. Cyklist två är smidig attlet som kan snurra på pedalrna forttare men har mindre kraft i benen men därför kan attleten köra på en lägre växel på cykeln och ändå vara lika snabb. Nu förstår du kanske lättare varför vrid i motorn (kraft i benen) är ganska obetydligt. Cyklist 1 motsvarar en Audi S4 och Cyklist 2 = BMW M3 |
|
|
Det är med chippade Audis.... En kompis som även finns här på forumet ringde och berättade om en dust han hade tidigare idag mot en S4 Avant Biturbo med chipp från Ace Competition och halvsystem. Det skiljde inte mycket men S4an var lite snabbare. Vilken bil min kompis hade? En BMW 330i M3an tar en chippad S4 biturbo, det är min åsikt. Flåklypa |
|
|
Jag hade valt en M3 – Kan även säga att Audi har dåliga låder om du ska trimma dom samt svaga framvagnar |
|
|
Ännu en sak som kanske får en att välja BMW före Audi... Tittar man på BMW så ligger motorn lite bakom framaxeln, medan Audi har nästan monterat den framför.. Borde vara mycket bättre för viktfördelningen med motorn bakom. Audi är ju kända för sin understyrning, och enligt mig skall en bil gärna kunna styras lite med gasen, eller åtmindstone va lite överstyrd. |
|
|
Jag har fått stryk av en chipad s4 avant(320hk) på 402m med min m3a 98:a. |
|
| Tjenamors! Var iväg och provade en S4a -00 I lördags, helt orginal, riktigt skön bil måste jag säga! Inte lika rå karaktär som en m3 och inte lika bra vägkänsla men det kompenserades av att man vågade gå på gasen hårt och tidigt i snäva kurvor utan att riskera att komma backandes ur svängen! Det som slog mig mest var effekt tappet när man kommer upp i lite varv.. men det kanske blir bättre när man chippar den?? | |
| Jag är inte så duktig på Turbomotorer, men en sådan motor gör väl oftast sitt arbete bäst i lite lägre varv än en sugmotor.. En stor turbo= högre varv, Mindre turbo= lägre varv.. mina antaganden... borde teoretiskt sett kräva mer varv för att driva en större turbo...vilket antagligen ger dålig kraft i botten mm.. Liten turbo har bra kraft i botten och mellanregistret men dör destå tidigare istället | |
|
Turbon dör ju när man varvar riktigt mycket, därför behöver man inte varva en turbobil så.....det blir dock bättre när man chippar dom....effekten flyttast upp lite i registret...eller blir större överhuvudtaget.... Bilen:Länk /Henrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.