AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.550

M3 3,2 eller M5 e39?

Sida 1 av 3
Behöver hjälp att bestämma mig! Funderar på att köpa en av följande bilar: M3 3,2 -98 M5 -00 audi s4 avant -00. Den enda av bilarna som jag kört är M3an och jag gillar den skarpt, men m5an verkar ju brutal efter vad jag har läst om den! Sen då till audin pga möjligheterna att chippa den till grym effekt!! vore tacksam för hjälp och tips.
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Hej! va skall du använda bilen till? Åka var dag eller bara som rent entusiastobjekt...

Kommer nog använda bilen ganska mycket! Men det blir inte så mycket motorvägskörning för min del + att jag har en vinterbil som jag kan använda när det är taskigt väglag!
M5 ger mest bil och mest prestanda för pengarna, men är också klart dyrast att äga och hålla.

M3 är en bra kompromiss, speciellt om du inte kör så enormt mycket.

S4 framstår som riktigt meningslös i detta sällskap, en slö svenssonbil :)

Mvh,
Kalle

M5:an: Länk
Har fått för mig att m5an är mer av en komfortbil med mycket kraft medans m3an är rappare och mer körglad?
M5. Helt klart.
villeneuve,

Det stämmer bra. Jag hade valt M5!

Mvh,
Kalle

M5:an: Länk
M5 så klart !! M3an börjar kännas lite gamla, liksom s4 !!!

400 hk v8 och diffbroms= kalas !!!
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
M3:an om du inte åker motorvägskörning.
Och att S4.an är slö stämmer nog inte, ett chip i den så har inte en M3:an mycket att säga till om...tänk på att det blir mera vrid än i M5 E39 och lättare bil till o med.....så slöa, nja....sen hur snygga och bra bilar det är låter jag vara osagt.

Bilen:Länk

/Henrik

Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
För ren nöjeskörning skulle jag lätt valt M3 framför de övriga! M5 är alldeles för stor enligt mig, motorvägsracer. S4 är säkert en bra bil, men understyrning....hur kul är det???
Jag tycker du ska välja M3 om du vill ha mest sportbil per krona. M5 om du vill ha en perfekt vardagsbil med sportbilsprestanda. S4 om du vill ha minst förståelse från oss BMW galna;) Ne men S4 känns mer strippenbil medans BMW mer banbil...

ca
115
carl
M3 E46 SMGII

GSX-R 1000
om du vill ha en lägre soppa räkning så välj bort M5:an =)... den drar en del!
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
tror det va Autobahn som testade nya RS4 an.. De sa att audi alltid fått stryk av M3, men nya RS4 va bättre än M3 E46. Ska bli kul när nya M3 kommer... VARNING AUDI!

Hej igen! Är mycket tacksam för alla svar.. Ja det som lockar med s4an är väl kanske inte utseendet i första hand, isåfall hade jag valt m3an utan att tveka! Det som är intressant är ju att man för ganska lite pengar kan krama ur rätt så mycket effekt genom chippningen! Men å andra sidan kan jag ju tänka mig hur gött m5an låter och jag som mc åkare tycker ju att ljudet är halva nöjet!!!!
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
M5:an låter ju tråkigast av dom 3 enligt mig.....och för stor...dock snyggare än S4.an, men M3.an är ju snyggast, men går sämst....rakt fram...

Bilen:Länk

/Henrik

Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
M3 går förmodligen sämst av de bilar om audin är chippad. Dock räcker kraften i 3.2 m3 för de flesta behov.. såvida man inte siktar på snabba strippentider kanske. Egentligen skulle jag råda dig att köpa den bil du helst ser stående i ditt garage! Alla bilar har sina för och nackdelar! vill du ha en bil mer än de andra så köp den!
jag har kört bilar med inte mer än 150 hästar som ger en god portion körglädje. bilen jag tänkte på är alfa romeo 156. Styrningen är helt klart outstanding! 2,2 rattvarv mellan fulla utslag.. gokartkänsla.. välbalanserat chassi, snygg!

Du har nog rätt wingard! Köra på strippen eller rödljusrace är inget som lockar mig alls! Körglädje + effekt är prio 1 men den ska ändå funka bra som vardagsbil, s4ans fyrhjulsdrift lockar mig en del då jag är svag för att köra på isen vintertid! Svårt att välja:: får nog börja med att försöka provköra alla tre och sen bilda mig en uppfattning, men svårt att hitta bilar i närheten där man bor!
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Ja provkör bilarna och tänk över noga! tänk på att även om du inte tänkt köpa bilen du provar så försök hitta en fin bil att testa.. Ett sliten bil kommer garanterat kännas annorlunda att köra än en i bra skick. S4 är ju klart en kanonbil på vintern med sin quattro. Jag kan ju lova dig att E36 inte är världens bästa vinterbil:)
kolla även upp försäkringskotnader för bilmodellerna!! och glöm inte ring runt till olika bolag! Finns oerhört mycket pengar att spara!! Själv har jag nu länsförsäkringar på min M3.. 22000 helår. Trygg Hansa 27000:-, sockenbolagen 14 000:-!!!!! Så då undrar ni förmodligen varför jag inte valt dem. Jo de tar inte emot importbilar såvida man inte är tidigare kund. Jag skall flytta över hus och vår Seat i mars nästa år. kan inte tidigare pga bunden försäkringstid.. 8 000:- att spara alltså.
MVH Andreas

Lite rättelse ang. S4ans prestanda rakt fram med enbart uppgraderad mjukvara.

Den är ungefär lika snabb som M5an till 100 men 0-200 är S4an ca 4-5sek efter med steg1, en orginal S4 är ca 8sek efter en standrad M5 till 200.
En frisk M3 3,2 är mellan dessa två, detta är ren fakta inga påhitt tagna ur luften utan testat av erkännd tysk media.
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
sockenbolagen 14 000:-???

Vad är det???

Enbart stilrent!!!!
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Mocke:
Länk

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Nån som har lite fakta om olika chip/steg, vad de kostar/ger för effekt? Lite lättare att jämföra då, när man ser siffrorna!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.