AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.716

BMW M5 E39 VANOS

Sida 1 av 2
jo
30
johanna25
BMW E39 M5 V8 -00
Hej jag skulle vilja fråga någon här på forumet som kan M5.Jag var och hämta min ny M5 E39 00 förra veckan i Stuttgard och på vägen hem testa jag bilen lite kan man väl säga .Efter en liten stund börja bilen och låta som om den gick på 6-7 sylindrar.Jag förstog att något var fel och fick panik och vände bilen tilbaks till Stuttgard och tog in på Hotel för att testa bilen på BMW där jag hade köpt bilen .Drt konstiga var att efter omstart fungera bilen utmärkt. På BMW testa dom bilen nogrant och kom fram till att det var smuts på någon givare inne i luftburkens kanaler (jag fatta inget av detta ) men han påstog att det inte var Vanos men att bilen hade stått i 4 veckor och det hade blivet damm,och smuts där som gjorde att vanos fick fel värdet pga luftintaget till soppan osv )detta skulle tydligen försvinna efter några starter av bilen .Jag åkte då hem och som sagt har inte felet uppstått men jag är orolig att det kan vara soppa pumpen eller vanos ..
Är det någon här som kan göra mig lugn med ett svar

Johanna
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Är luftmassemätarna (=LMM) bytta?... Sök efter inlägg om detta på forumet, så har du läsning så det räcker. Lycka till!
LMM (luftmassemätare) med 99,99% erfarenhet. Har båda mina utbytta. Hade precis likadant, bilen skakade och vibrerade, efter några starter gick det bort, för att sedan komma tillbaka några månader senare medan jag bilade i tyskland. Så detta som hände skulle jag ta som ett förtecken på att de är dåliga, skulle rekommendera dig att byta dem. Dessutom upplevde jag det som om jag fick ca 20hk till efter bytet.

Lycka till!

VANOS är en stor skröna, visst det har förekommit haverier, men de flesta har nog bytts tack vare att LMM, lambda fel m.m. kan ge en felkod på VANOS.

jo
30
johanna25
BMW E39 M5 V8 -00
oh tack för tipset ..vet du även vad det skulle kosta att byta båda

mvh johanna
De kostade 3200 kr styck när jag köpte på BMW i våras.
jo
30
johanna25
BMW E39 M5 V8 -00
jag undrar bara om bmw kan se vem av dom som är dåliga,.är det inte önödigt att byta 2 om bara en av dom är paja

BMW-verkstan ska enligt "hasso" kunna gå in i "expert-mode" med deras dator och kontrollera detta. Tydligen så är inte all BMW-mekar så insatta i detta. :(
Men jag skulle nog byta bägge två på en gång, men det är jag det....
Men det är nog bäst att konstatera att det verkligen är LMM det är fel på. Mycket tyder ju faktiskt på det.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Om du letar lite bland M5-forumen så kan du säkert hitta sk. "group buy" på LMM till M5 brukar hamna på ca 1500-2000 kr för 2 st givare.
Exempelvis: Länk
Själv betalade jag 750€ i tyskland för två st LMM, diagnos + montering.

Länk

Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Hej, jag fick reda på lite om LMM när jag var på verkstad sist. Det skall tydligen gå att koppla ur en i taget och på så vis komma fram till vilken som är kass under provkörning. Det är ju lätt att prova själv.

Mvh
Sibbe
Länk Länk
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Prova det billigaste alternativet först innan du köper nya Lmm: Rengöring!!

Länk

Mvh
Björn

Länk

jo
30
johanna25
BMW E39 M5 V8 -00
Som sagt kommer jag att vänta till dess att felet uppstår igen. Det som hände var lite otäckt . Jag hade precis köpt en bil för 170 000 kr och vet att E39 har haft problem med just Vanos. Jag fick tyvärr byta vanos på min M3 E34 som i slutändan kosta mig 28 000 kr. Jag kommer nog att sluta köpa BMW efter denna E39. Tror jag kommer att gå över till en RS4 efter sommaren. Väntar till dess att dom sänks till runt 200 000. Jag har alltid vilja äga en sådan bil

To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Johanna: kan det inte vara lite av "man får vad man betalar för" ? Jag håller på leta efter M5 och tittar man i Tyskland så ligger prisbilden ganska nära den svenska om man tittar på Bra bilar men det finns ett större utbud att välja på.
Sen finns det billigare bilar som dom mindre bilfirmorna och privatpersoner säljer, jag tror inte dom är dumma och säljer billigt bara för att vara snälla. Det finns säkert en anledning till att dom är billigare, skruvade, krockade eller misshandlade m.m. Givetvis finns det billiga bilar som är riktigt bra men dom är nog svårfunna även i Tyskland.
Ehhhh.... Nu är vi ju här, och att detta fel har med priset på bilen att göra är varken troligt eller intressant för Johanna just nu.
"Man får vad man betalar för", gammal klyscha men stämmer bra i de flesta fal. Självklart är det inte roligt med en strulande bil - speciellt inte en prestandabil som M5 där det tenderar att bli dyrt.
Jag tror dock det gäller alla motsvarande prestandabilar, även Audi RS4.
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Ett tips: Johanna, om du liksom jag sover dåligt på nätterna pga att man oroar sig för att någon 30-40 tkr utgift ligger och lurar så åk till BMW och be dem kolla det värsta - VANOS. Det är lätt gjort och kostar ett par hundra.

Mvh
Sibbe
Länk Länk
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Och köp inte en trimmad RS4:a! Har hört om flera motorras med dessa... Tror dessutom inte att de kommer att vara nere på 200k efter sommaren, det vore väl sommaren 2008 isf :)
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
BMW-Lelle: det var bara en reflektion på det Johanna skrev om att "sluta med BMW", tyckte det var orättvist mot bilmärket att dömma ut bilarna när man köper "bottenskrapet". Jag hade iallafall dragit åt mig öronen om jag ramlade på en M5 -00 för 170,000:-. Själklart finns det fynd men jag tror nog dom flesta lågpris bilarna har en mörkare bakgrund.
Håller med Bimmer Seb, åk och få en diagnos hos BMW så vet du om det är akut eller inte.
jo
30
johanna25
BMW E39 M5 V8 -00
Jag tycker inte att 170 000 är billigt för en M5 .2000. Man kan säga att det är netto priset. Bilen kostar mig ca 29 000 mera brutto. Kom ihåg att bilen har 1 Ägare och det är BMW i Stuttgart som en anställd hade som sin leasing bil. Bilen har full stämplat service bok samt M testat av BMW i Stuttgart strax innan mitt köp. Alla BMW freaks vet att bil priset är högre på BMW. Jag ville inte köpa bilen från en liten firma den här gången. Jag vet jo att man ska passa sig för M bilar Jag kan påstå att min BMW är i super skick. Det enda som gör mig lite orolig är att jag läser i forumet varje dag att M5 går i sönder och kostar Er en massa pengar att fixa till. Klart att jag blir tankspridd och det är det som gör mig orolig att saker ska börja gå i sönder i och med bilen har 13 000 på mätaren. Just för tillfället vet jag att bilen är i 100 % skick. Jag vet även att problemet inte satt i Vanos. Jag åkte som sagt tillbaks och begärde en test av BMW .Tomgången är jämn och fin och som sagt har inte felet kommit tillbaks och mest glad är jag
jo
30
johanna25
BMW E39 M5 V8 -00
TOSSY::Så du menar att min bil är botten skräpet. Min bil kosta 21500 EUR Brutto för en M5 2000 –10-01. det var inte snälls sagt av dig killen, Undra vad din bil kosta dig.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.