|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag köpte min bmw 323i -79 av en kille i Tystberga för typ två år sedan(kanske 1,5 år sedan kommer inte ihåg riktigt) och bmw'n är lackad i en blå färg som jag inte kommer ihåg vad den heter. Det är alltså inte en bmw orginal färg. Jag tror att det kan vara estorilblå, men jag är osäker. Om du som sålde bilen till mig skulle råka surfa in här så gör gärna ett inlägg och berätta vad färgen heter. | |
Tony G |
Hallå Schumi! Kolla med bilregistret där du kan kolla upp tidigare ägare. Förhoppningsvis kan du sedan ringa upplysningen få telenumret. |
323E21terror |
Mr Shumi vad står på..lite senil? ;-) det var ju carboman som köpte sin gröna 79 av en kille i Tystberga. Din 79'a köptes av en yngre kille i Åtvidaberg...detta borde du ha kommit ihåg då jag gör det fast jag inte ens var med...man har ju hört om färden hem och äventyret med den extremt maxsänkta bodykittmonstret som fullständigt hoppade och studsade sönder då den tog i under på jämn landsväg. Därimot var färgen rätt, den heter Estorilblå. farten är min drog |
|
senil.. ha ha.. jag frågade jocke om färgen och han sa att han inte är säker på att det var estorilblå den hette. då frågade jag var det var som han köpte bilen och då sa han att han inte kommer ihåg, men sen efter ett tag så sa han att han hade kommit på den och då sa han tystberga och han verkade helt säker. aha åtvidaberg men jag tror att jag skall ringa till bilregistret och fråga. |
|
323E21terror |
:-) allvarligt Shumi vad pysslar Jockebiff med? först smäller han sin nya 325a sedan glömmer han helt bort var 323an är köpt??, jag säger bara vad händer?? kanske fick han sig en smäll i huvudet när han satte 325an i stolpen??;-) Så här ligger det nämligen till, Carboman köpte sin Turmalingröna 323a-79a av Mr Tony som hade sin bil "vraket" ståendes i skogen i Tystberga hos en annan kille som skulle ha köpt den av Tony men aldrig gjorde det..Jocke och Carboman åkte tillsammans dit med Carbomans pappa som även drog en kärra bakom Opeln för att de skulle kunna få loss 323an ur mossan så de skulle kunna frakta hem den på kärran. Den blåa 79an "blåa faran" köptes av en yngre kille i Åtvidaberg som tillsammans med sin kompis verkade ha stylat bilen bara för att glida omkring med den och således inte utnyttja dessa andra egenskaper. Till Åtvidaberg åkte Jocke och Berggren, och anledningen till att jag just vet att den köptes där beror på att jag var den som hittade annonsen och tipsade Jocke om detta så han ringde dit och således också vet att färgen heter Estorilblå då det stod så i annonsen ( kan dock ej färgkoden ). Jag hoppas att det har klarnat nu så jag slipper ytterligare utläggningar. farten är min drog |
netsix |
Maila reg.nummer till mig så kan jag kolla 2 ägare innan dig. /netsix |
|
ha ha.. japp... jag känner mig övertygad av dig haglund. jag undrar om det är samma estorilblå som det finns att få på bmw m3 3,2? det borde det nästan vara. men jocke var på biltema och snokade efter estorilblå för bmw och det fanns inte. borde inte det ha funnits eftersom denna färg finns till m3. annars får jag väl gå till mekonomen och snoka lite. |
|
|
alltså vad jag menade var att jag tyckte att färgen borde ha funnits på biltema för att det stod något som typ... vi har alla bmw orginalfärger. borde dom inte ha haft estorilblå då? |
|
|
Estorilblå är en lite speciell färg, inget vanligt som man ser varje dag precis. mvh Andy |
|
323E21terror |
Shumi, jag har svaret på detta. Grejen är den att jag råkar ha sett att inte hela er bil är blå utan att den var silver innan, så "klåparna" innan har lackerat den själva därav det taskiga jobbet med massor av rinningar. Originalfärgen på er 79 har med stor sannolikhet varit polaris silver metallic vilket var en färg som jag vet fanns som originalfärg till 323an. Den Esorilblåa färgen kanske inte ens behöver vara den färgen bara för att "klåparna" skrev det i annonsen, men om det stämmer så vet de säkert inte ens själva vilken färgkod den har i så fall. farten är min drog |
323E21terror |
Jag har för mig att Biltema dessutom bara har originalfärger till BMW som är relativ gamla, och jag vet att Estorilblå kom 1996 först som originalfärg till E36an och då till M3an. Har även märkt att de endast lagerhåller relativt vanliga fäger också..och dit hör ju knappast Estorilblå. Hörde om de hade min färg Kastanieröd 157 och den fanns ju naturligvis inte trots att den är gammal och har över 20år på nacken. farten är min drog |
|
var och snokade lite på biltema idag och det fanns inte någon estorilblå till bmw. däremot så hittade jag en estorilblå till fiat men den såg inte alls ut som den jag har på bilen så det blir till att ringa förra ägaren och fråga lite. |
|
323E21terror |
Ok jag sätter en slant på att de där "klåparna" inte har en susning om vilken färgkoden var om de ens kommer ihåg att den heter Estorilblå. Men jag vet att det går att kontrollera genom att jämföra färgkartor mot lacken på "Blåa faran"..det går att åtminstonde komma mycket nära. Vad gör det om det inte är exakt, man måste ju tänka på skicket och åldern på den blåa och då gråter du väl inte blod direkt ifall du hamnar marginellt fel??? farten är min drog |
| nej jag kan absolut tänka mig att jämföra med färgkartor. frågan är bara var man får tag i såna? | |
|
nu har jag fått tag i en gammal ägare som hade koll på vem som har målat om bilen. färgen finns typ inte utan är en ihopblandad färg, men jag skulle förhoppningsvis kunna få en färgkod idag. :) :) |
|
323E21terror |
Låter vansinnes vansinne..äh det spelar väl ingen roll på "holken" rolla den gul istället så kan vi kalla den gula faran ;-) farten är min drog |
|
snackade lite mer med en tidigare ägare till bilen och han sa att dom hade lackat min bmw i samma färg som det är på de estorilblå m3'orna. det lustiga är att min ser jämfört med en m3 inte lika dan ut i färgen. det ser ut att skilja någon nyans. men men.. man får väl lite på det. så jag ringde till en bmw återförsäljare och nu har jag färgkoden. 335 :) dom skulle dock ha 130kr för 250ml. det tycker jag är toooooooookdyrt. tror fan att det är billigare att låta någon färgfirma blanda till lite färg. |
|
|
Åk in till nå´n billackerare och förhandla lite, det blir billigare! Jag pröjsar 100kr/l för billack. /Kristian |
|
323E21terror |
Du Kristian Larsson du kanske skulle kunna fixa färg till min bil också. Den färg jag behöver är ovanlig nuförtiden och heter Kastanieröd 157..jag brukar få ge över 100kr för 400ml och funderar på att lackera om hela bilen..hur många liter kan det behövas till en 323E21 måntro??? Vore verkligen grymt om man kunde på något sätt komma över sådan färg för låga pengar..då är jag beredd att köpa. farten är min drog |
|
ska kolla. /Kristian |
|
323E21terror |
tackar som ödmjukast, vad är det för hållbarhet på färg igentligen??? farten är min drog |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.