|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
happ...var det min tur då... kommer ner i garaget å ska åka iväg till jobbet. sätter mig i bilen å startar. låter som nån dörr som inte är stängd. vänder mig om å kollar, baksätet fullt med glas efter en krossad bakruta! kollar ner där stereon en gång satt, där finns bara två kontaktstycken kvar.... känner efter i fickan och jo fronten har jag kvar!:) varför i h-vete snor man en stereo utan front(dessutom usa-import så de lär ju knappast hitta en passande front!)? gick ut å kollade på de andra bilarna flerbilsgaraget, såg åtminstone 7-8 stycken med sönderslagna rutor och uppallade på gamla bilbatterier utan hjul... naturligtvis hade jag ju bara trafikförsäkring på bilen!:( är det helt kört att få nån ersättning för stereon då? hemförsäkring eller nåt? | |
|
Taskigt,ren otur bara,där jag bor i kanske det lungnaste området i växjö så hade någon pallat upp en Volvo S40 för ett par veckorsen 100 meter från min bil....inga fälgar kvar, sen angående försäkringen så täcker inte den för bilen varken hem eller bil :-( Mpower |
|
|
Du råkade ut för nå "extra" korkade skurkar, fronten är så dyr att köpa separat att det absolut inte lönar sig att gör det. Tyvärr så krävs halvförsäkring för att få ut nåt, men var stereon av den billigare sorten så kanske det inte lönar sig (ev. dyr självrisk, premiehöjning) //Mvh Simon |
|
|
nja billig å billig, 8000 gav jag för den för ett år sen..inte billigt när man lever på csn!:) bilen däremot, en gammal rostig 745:a (som tur är ingen bmw) hade dom gärna fått tagit om jag hade fått behållt stereon... inte så haj på försäkringar å sånt men borde inte hemförsäkringen gälla för garaget och de prylar man har där? |
|
|
Du kan testa ringa till ditt försäkringsbolag (hemförsäkringen) och höra, 8000:- är ju en hel del pengar, hoppas det löser sig //Simon |
|
|
Är det garaget på tomten eller hyreshus garage utanför egen tomt?Det spelar roll! Mpower |
|
| det är hyreshus garage men räknas inte min plats som min tomt? | |
|
Jag ska kolla villkoren som jag har hemma,det är Trygg hansas och dem har bäst villkor så funkar det inte där så går det inte,vänta en stund. Mpower |
|
|
villa/fridtidshus utrymmen som saknar direkt dörrförbindelse med bostadsdelen till ex förråd garage och uthus då ersätts :stöld av och skadegörelse på egendom om någon bryter sig in med våld! så har du villa och någon bryter sig in så har du rätt till ersättning. Flerfamiljshus: alla sorts gemensamhets utrymmen som alla har tillgång till tex genom nyckel, ersätts inte stöldbergärlig egendom (stereo m.m) jag tyder det som att om du har nyckel till ett enskilt garage i flerfamiljs hus så kan du ha chans till ersättning men om alla hyresgästwer har tillgång till samma garage med nyckel så är det kört. Bor du i villa så får du ersättning! Mpower |
|
|
Han skrev att bilen var i ett "flerbilsgarage", verkar inte funka på hemförsäkring //Simon |
|
|
Nej, Sorry det verkar vara kört,mycket svårt att skydda sig mot tjuvar som stjäl något som dem inte kan ha användning av!!Riktigt tråkigt. Mpower |
|
|
tackar så mycket för lite klarhet! det är ju ett flerbilsgarage med ett 40-tal platser dit var och en har en individuell kodbricka. som jag har fattat det så borde det alltså räknas som gemensamhets utrymme!? men kan verkligen en uppenbart oanvändbar stereo räknas som stöldbegärlig? |
|
|
det måste väl ändå betyda att nån av dessa 40 är inblandad eller? Mvh Andreas |
|
|
Vet inte hur det här garaget ser ut, men det brukar vara hålla "tagen" mot en enhet genom fönstret, det är ganska lätt att smita in samtidigt. //Simon |
|
|
mmm...är ju det som är lite skrämmande... skulle ju vara intressant att se vems kodbricka som har använts flitigt under natten för jag antar att man inte får med sig 7-8 uppsättningar hjul på en och samma gång. men det finns väl säkert nån sekretesslag som sätter stopp för det.... |
|
| Nej men du ta och kolla upp det för anledningen att alla "gammla" vanliga nycklar oftast numera byts ut mot tags är för att se vem som var in och när vid ev stölder mm, så har du tur eller om man ska kalla det otur vet jag väll inte så kan du kanske få hämta stereon hos någon granne och dem andra hämta sina fälgar | |
|
nu börjar det hända lite grejer! tydligen så är det så att en av de som blivit drabbade i garaget har det tydligen varit ett j*vla spring på under natten. hans bricka har tydligen använts 3-4 ggr under natten... samtidigt var det hans fetmerca som blev av med saker för MYCKET pengar... Uppenbart för mig iaf! men polisen behöver väl fortfarande en massa bevis för att kunna göra nåt, som dom säkert inte kommer få fram! men jag lovar att gör inte polisen nåt så kommer denna man få en påhälsning! |
|
|
NICE..... Mpower |
|
|
Tänkte bara säga att jag fick ut för min stereo och mina högtalare när min bil stod parkerad på min parkeringsplats. Det var inget garage utan bara p-plats med stolpe och jag hade bara trafikförsäkring på bilen (Länsförsäkringar) Det var på gymnasietiden och jag bodde på ett elevhem. Jag fick pengar för de grejer jag blev av med i bilen. Dock så var det i min gamla a-traktor, vet inte om de kan göra någon skillnad? Men hur som helst borde det finnas lite hopp i alla fall. Vet hur det känns att ha inbrott i bilen och det är en ganska bitter känsla. Lycka till! |
|
|
Man far ofta ersattning för saker som tillhör hemmet pa hemförsakringen, tex klader, sportutrustning. Grejer monterade i bilen anses vara del av bilen följdaktligen sa skall bilförsakringen tacka dessa. Finns kanske en variant, avmonterad bildel reservdel som INTE tillhör den inbrottsdrabbade bilen. Det kan ga pa hemförsakringen om man har tur. |
|
| Återkom gärna och berätta hur det gick. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.