|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Förstår dig Rax att du förenklar lite. Som jag sa, räkna fram verkligt tröghetsmoment på ett svänghjul är inte sådär enkelt... ;) Visst är svänghjulet inte det första man prioriterar när man vill fixa mer dra i bilen. Men för oss som åker bana så blir livet trevligare. Fast det är ju en avart av bilkörning. =) En rolig sådan. Ha dä! AL "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Hur mycket påverkar då fälgstorlek, däckbredd, fälgtyp...aluminium, magnesium etc.? Hellre arsenik i frukostfilen, än en SAAB-låda i bilen!! |
|
rax |
Hjulens påverkan påverkan: r=0.3 m (typ 225R16) M=40 kg (4 hjul a 10 kg) (antar att tyngdpunkten av all massan är på R=0.15 m (är nog kanske mer…)) J=M*R^2 J=40*0.15^2=0.9 Kgm^2 m=0.29/0.3^2=3.2 kg Hjulen är alltså helt kass att svarva/borra i...kanske av flera skäl!! AL -För att få exakt tröghetsmoment av svänghjulet kastar man in det i 3D-cad...annars kan man handräkna till +/-10% fel, om man delar upp det i flera delar (flera cylindrar etc... ) |
|
Hur som helst, man lär ju inte kapa några tider på strippen, det man vill åt är väl snabbare växlingar och snabb gasrespons med ett lättat svänghjul, det finns i alla fall inga nackdelar med att lätta svänghjulet som jag ser det, om man bortser från ytterst lite oroligare gång. Ska själv lätta svänghjulet på min m20 2,5 Fredrik |
|
|
Länk lite om hjul och tröghetsmoment. /Anders C |
|
|
Rax! Självklart! =D Du har så rätt... Är nog trött... Sen ska jag erkänna att jag inte kommit så långt i kurserna. Jag håller på lättat svänghjul iaf! Bara för att lägga mig i debatten... Fridens AL "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Nu har jag fattat det mesta, men inte den där j*vla matten/fysiken ! ...Fast då har man kanske inte fattat alls ;) ICQ: 7386329 dalnet: #bmwpower myztx |
|
|
Nu har jag provstartat motorn! Mitt första intryck var........ Faan va rapp den käns!! men iofs. så kan jag ha blivit lurad av ljudet, jag startade den utan ens grenrörena på så man kan ju missta sig. Jag hade även en kompis där som också tyckte att den lät javligt rapp. Men vi får vel se hur det blir när man kör med bilen, man kommer ju inte så långt med att stå och varva vid rödljusen.... :-) Föresten har någon en bra förklaring till varför varvräknaren står på 3000r/min när motorn går på tomgång och när man varvar motorn lite så går varvräknaren stenhårt i botten vid ca: 8000r/min?????? Hellre liten och rapp än stor och slapp!! |
|
|
Skynda dig att ut o köra ! vill veta om det är något för mig med :) ICQ: 7386329 dalnet: #bmwpower myztx |
|
|
--> Bonje Har varvräknaren ifråga fungerat med motorn ifråga ? Om man tar ex. instrumentbrädan från en 4 cyl maskin så skulle du få ett dylikt värde. Den enda skillnaden finns i den s.k. "motorkodsgrejen" som finns nere till höger på framsidan av instrumentbrädan.. (från -87 och framåt på e30 tror jag). den går att dra rakt ut, e på stöpsel och sätta in en som passar till 2.5:an så borde det funka. //air |
|
|
Ser man på!!! Det hade jag nästan glömt bort, Under tiden som jag gjorde turbokonverteringen så bytte jag instrumenthus. Bilen den kom ifrån var en 318 -86 eller någe sånt. Grejen var att under tiden jag körde med turbo så hade jag ingen fungerande varvräknare pga. att jag aldrig kopplade ihop den med det nya sprutet. Så det är inte fören nu som jag har börjat använda den igen då alla turboprylar är borta nu. Tack för att du påminnde mig!! :-) Men vad var det nu du skrev om den sk. "motorkådsgrejen"? Kan du förklara mera exakt var den sitter och vad jag ska göra!? Jätte tack!! /Bonje Hellre liten och rapp än stor och slapp!! |
|
|
Om du kollar in mekartips/elektronik/byte si batterier e30, bild nr-9 så ser du den. Bildkommentaren "lossa hållaren på bilden" ger inte så mycket info, men jag har haft problemet andra vägen med min förra bil, en 316. Tog instrumentbrädan ur en 320 för att få varvräknare o ekonometer, allt funkade bra, men vartalet/bränsleekonomin stämde inte. Bytte grejen (tror att det e skilt oxo för 320/325, har ngt med bränsleförbrukningen o göra). Den e bara att dra rakt ut, kan eventuellt vara ngt klips på den. Om din mätartavla INTE har ser ut exakt som på bilden, dvs, det är den äldre modellen så vet jag inte hur man löser problemet, men det finns troligen ngn liknande lösning. lycka till. //air |
|
|
Tack! Hellre liten och rapp än stor och slapp!! |
|
|
Vad gör dessa si batterier ?? ICQ: 7386329 dalnet: #bmwpower myztx |
|
|
jaha...såg nu... sorry ! ICQ: 7386329 dalnet: #bmwpower myztx |
|
|
Nu har jag provkört. Tja...... vad ska jag skriva?! Föe det första så är det ungefär ett år sedan jag körde bilen utan turbo, så det är lite knepigt att utverdera hur det blev. Jag tucker nog dock inte att det blev så stor killnad.¨ Lite kinkigare blev han när man ska starta och köra iväg, man får ge lite mera gas. På 1:an och 2:an känner jag ingen skillnad. Om man tomvarvar så är den säkert något rappare. Det som jag är ganska säker på är iaf. att jag har fått sämre motorbroms, Vid ett tillfälle blev jag tvungen att känna om gaspedalen hade fastnat på vägen upp........ Skit sak samma, nu är iaf. svänghjulet lättat. Hellre liten och rapp än stor och slapp!! |
|
|
Blev det mycket lättare att växla? Det sägs att det ska bli lättare att få i växlarna på högre varv när man lättat svänghjulet |
|
|
det som blir lättare med växling med lättat svänghjul är ju att motorn anpassar varv hastigheten till växellådan bättre. givetvis blir det svårare att ta sig iväg, bilen dör lättare. motsatsen är ju en fet glidare typ HD, med ett svänghjul på 20 kilo eller nått, bara att släppa kopplingen så stutsar man iväg på tomgång. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.