|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu när jag hade motor och låda ur bilen så passade jag på, att ta med svänghjulet till jobbet. Där jag fick det lättat. Orginal väger det 8,45kg nu väger det 5,7kg. Alltså är 2,75 kg borta. (Det är balanserat efteråt om någon undrar) Eftersom jag inte kommer at få ihop bilen på ett tag, så tänkte jag passa på att fråga "er" hur ni tror att det kommer att funka? Hellre liten och rapp än stor och slapp!! | |
Jompa |
Hej Bonje! Jag har en kompis som har en nissan 200sx som precis har lättat sitt svänghjul ca 3kg. (han har inte provat ännu). Firman som lättade det sa att effekten kommer bli någorlunda likvärdig med att sätta i en turbo som har snabbre spolupp (reaktionssnabbare) vilket gör att du får en reaktionssnabbare motor. Dock mister man lite i motorns förmåga att hålla hastigheten i uppförsbackar (utan extra gaspådrag). Hoppas att du blev lite klokare av detta. Skriv gärna när du har testat svänghjulet hur resultatet blev. |
|
Så här tror jag: 1) Bilen blir 2,75 kg lättare! Inte svårt att föreställa sig hur mycket (eller rättare sagt litet)det påverkar accelerationen! 2) Motorn orkar varva upp snabbare eftersom den har ett 2,75 kg lättare svänghjul att sätta fart på! Detta påverkar bara accelerationen när motorn skall (och kan) varva upp från ett lågt till ett högt varvatal på kort tid dvs förmodligen bara på 1:an och kanske på 2:an men knapppast inte alls på övriga växlar. Backtagningsförmågan kan knappast påverkas alls eftersom motorn har samma effekt och vridmoment som innan du lättade svänghjulet. 3) Svänghjulets huvudändamål är att dels sätta fast kopplingen på men framförallt för att utjämna förbränningspulserna (2 "explosioner" per motorvarv för 4-cyl motor, 3 för 6-cylindrig osv) så att inte kraftöverföringen "rycks sönder". Deta är det knappast någon risk för för långt dessförinnan får du troligen problem med att motorn inte orkar gå på tomgång eller går ojämnt på tomgång samt att du lättare får motorstopp vid start! 2,75 kg lättning (nära periferin) blir nog inga problem men du kommer förmodligen (vid normal körning) inte heller få så stor nytta av det heller! Per L |
|
| För dragracingbruk kan det nog bara vara av ondo.Tänk dig själv att du står med feta slicks och varvar fullt och dumpar kopplingen med slicks.Med en väldigt liten massa så finns det nog risk för att motorn "dör".Vet folk som haft problem med just det,men för gatkörning kan det nog bli lite piggare karaktär,men skillnaden lär ju knappast slå dig med häpnad. | |
|
Tjena! Jahaja...... Jag tror ju knappast på några mirakel heller med ett lättat svänghjul. Så det är väl bara at prova och se hur det blir när motorn åker i. Hellre liten och rapp än stor och slapp!! |
|
|
Bonje.. Var ballanserde du svänghjulet? År oxå ute efter ett lättat svänghjul,kan du fick ett till mig? Bengan |
|
|
Tjena Bengan!! Jag lämnade mitt svänghjul till en kille på verktygs avdelningen på jobbet, Det käns lite pinsamt att komma tillbaka igen efter två veckor med samma fråga...... Men det finns ju andra ställen som kan fixa det åt dig, jad vet ju inte var du bor. Men i Eskilstuna kan du lämna det till Toms motor så fixar han det. Hellre liten och rapp än stor och slapp!! |
|
|
ett lättat svänghjul innebär snabbar gasrespons, kommer upp i varv fortare efterosm det blir mindre rörlig massa. gör doch inte så mycket skillnad. nackdelen om man lättar för mycket är att tomgången kan bli ojämn, på tävlingsbilar vet jag att dom har inget svänghjul alls, utan i princip bara en startkrans som på automatarna.. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Jag har ett svänghjul från en 524td, som jag har sneglat lite på här i garaget! Om jag monterar det på min 325 så skulle det innebära att det blir svårare att varva upp, men när jag väl fått upp varvet skulle jag inte tappa så mycket i varv vid tex växlingar, uppförsbacke. Fördel/nackdel vad tror ni någon som provat ett tyngre svänghjul någon gång? DYRT NÖJE = ROLIGT NÖJE |
|
|
tyngre svänghjul blir mera segt att köra, precis som en diesel alltså, slö att varva upp. säker på att det blir bättre i uppförsbackar? den lilla rörelseenergi det kan handla om kan inte göra nån skillnad. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Vill bara tillägga att 2.75 kg är mycket mer vikt än det låter som... här handlar det om den vikten direkt på motorns rörliga delar, innan utväxlingen... att lätta de rörliga delarna i en motor, t.ex svängjkul, kolvar, vevaxel, stakar etc. ger ofta stor effekt på motorns karaktär... Bilen blir förmodligen märkbart piggare samtidigt som den pga minskad rörelseenergi kan behöva köras på högre varv och blir "oroligare"... |
|
|
Har kört en F3, och på dom motorerna sitter det ett svänghjul som väger ca:0,5kg!! Vilket gör dom mycket rappa på gasen, men att komma ur depån är inte det lättaste. För lätt svänghjul kommer att bli jävligt bökigt i stadstrafik men ljuv musik för örat! |
|
|
jo, det är sant, byggde om min 740 turbo till manuell innan, och provade då starta den med endast startkransen som svänghjul, väger inte ens 0,5kilo, och den blev fruktansvärt rapp och bra svar från gasen... men som sagt, blir nog inte lätt att ta sig iväg i starten. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Nej....varför så negativa?... F*n jag som precis har svarvat av mitt med 2kg. Får väl se hur det blir när man får i spisen. //Ticco "NICTIC RACING" |
|
|
Det är inte vikten i sig man ska stirra sig blind på. Utan svängmassan. detta är dock inget man räknar ut i ett hujj bara genom att kolla var man tog bort vikten. Vad som dock stämmer är att vikten på svänghjulet ska multipliceras med utväxlingen för att ge rätt värde på hur mycket bilen "uppfattar" den lättare. 3kg lättare * 11:1 i total utv. på en specifik växel, ger att bilen tycker sig vara 33kg lättare. Nyttan av detta kommer dock, som påpekat, bara innfinna sig vid accelaration. En bieffekt är oxå att det går att växla snabbare och iom att upp/nervarvningarna blir snabbare. Så tyngre svänghjul? NÄ! Lättare? Kanske...Vid racing absolut! (Reservation för rattlåsracing dock, Bäckis har en point där tror jag.) Lycka till! AL "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
rax |
Lite beräkningar: Massa och tröghetsmoment: Mv = J*alfa = F*r F=m*a =>m*a*r=J*alfa alfa*r=a =>m*alfa*r*r=J*alfa alltså: m=J/r^2 (r=radie, alfa=vinkel acc., Mv=vridmoment,J=tröghetmoment,m=massa) Radien r: Fi’*r=v ó([rpm]*r*pi/60)*r=[km/h]/3.6 => r=[km/h]*60/([rpm]*2*pi*3.6) Min bil, ettan: 6000rpm=60km/h ð r=0.0265 m (Fi’ = vinkelhastighet, pi = pi, r= radie,v=hastighet) Tröghetsmoment på svänghjul: J=1/2 *M*R^2 Min bil…antar: Massa på svänghjul: M=10 kg Radie: R=0.3m ð J=0.45 Kgm^2 Allstå hur mycket ”väger svänghjulet på etten”: m=0.45/0.0265^2 = 640 kg!!! (oj, va mycke) Lättar lite på svänghjulet… M=8kg R=0.27m ð J = 0.29 Kgm^2 m=0.29/0.0265^2 = 412 kg Bilen har alltså blivit ca 200 kg lättare!! |
|
Intressant fundering att räkna radien på bilen i ettan?! Men du gjorde troligen ett litet misstag när du uppskattade radien på ditt svänghjul 30cm = 60cm diameter det är ingen vanlig bil, visserligen är den största delen av vikten längst ut på svänghjulet. Så med 0,15m och 0,135m radie blir massorna: 160kg 104kg Men man måste tänka på att svänghjulet inte är det enda som roterar på en bil så den procentuella skilnaden blir inte så stor! |
|
|
det man är ute efter när man lättar svänghjul är väl itne bättre acc, för det är ju så marginellt. det man vill ha är ju snabbare gasrespons, och att motorvarvet följer växlarna finare. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Oj då! Någon som satt med och lyssnade på fysiken iaf... =D Fast diametern var som sagt lite fel... Och vad du ska med Mv=vridmomentet till hajjar jag inte direkt. Samt att om man räknar som du så förutsätter det att svänghjulet är helt plant, vilket det sällan/aldrig är. Känns som om det är ngt fel i din uträkning...har inte kontrollräknat. Så möe skillnad ska det inte bli säger "tumegeln". ;) Dannej, du har dock rätt. Det primära är inte accförtjänsten. Men i racingen är marginalerna små... Hehe, intressant dethär. AL "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
jo, det är sant i racing så är det inte mycket som gör marginalerna, men samtidigt så är det nog inte många här som kör btcc bil, och isåfall så finns det nog bättre saker att börja med än svänghjulet. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
rax |
Det kanske var ett svänghjul från en lastbil...(volvo?) Men hur som helst ger lättat svänghjul en markant förändring av den "ekvivalenta" massan som motorn skall accelerera. Att spara vikt genom att lätta svänghjulet ger lika stor acc. förbättring som att plocka bort motsvarande vikt från bilen. Trögheten som skall accelereras är både vikt på bilen och alla tröhetsmoment...var man än väljer att lätta. (Den här kryptiska radien...är en förenklad modell: ett hjul som rullar med radien r, ...det var enklast så) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.