AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.952

Köp av E90 320d

Sida 2 av 2
Visa användare
60
Venomous
320d-05 E90
Jag åker en 320d E90, har hunnit med 1700mil sen i April. Det är en otroligt kompetent bil. Satte in KCR-Box för 500 mil sedan och det är ett måste, efter det finns det inga andra alternativ av BMW diesel.
Stadskörning 0.65, långkörning 1 0.52 (100km/h), långkörning 2 (140km/h) 0.59.

Jag är grymt nöjd!

/JP
Kalle: Jag har alltid varit svag för gubb-bilar. Det är något jag måste lära mig leva med. :-)

Även Lexus kommer med en diesel inom kort. Ett intressant alternativ till 320d. Också har vi Alfa! 159 1.9 JTDm kommer inom kort. Otroligt nog är Alfan betydligt dyrare än 320d, så den går nog bort. Känns vansinnigt att betala 30 kkr mer för en svagare Alfa... :-)
Bjoerck,

Jo, gubbabilar är trevligt :D

Lexus är också dyrare än BMW! De provkörde den i senaste Auto Motor Sport (din favvoblaska? :D), och BMW vann överlägset i ronden körglädje (vilket lustigt nog var det enda som betygsattes). Sedan ser Lexusen bara för bedrövlig ut såväl ut- som invändigt. Toyota Avensis är mycket snyggare, och finns ju med en ny lovprisad dieselspis.

Alfan hamnade sist i ett stort test som Auto Motor und Sport gjorde, som jag länkade till någonstans här i tråden.

Mvh,
Kalle

M5:an: Länk
Länk

Ojsan, jag ljög visst i inlägget ovan. Givetvis kom sop-SAAB sist i testet. Alfa kom på åttonde plats.

Mvh,
Kalle

Fast den är ju så snygg... Alfan alltså. :-)

Håller med om att Lexusen ser lite tråkig ut.

E90 anser jag vara medioker sett ur utseendeperspektiv. Varken ful eller snygg. Förhoppningsvis är den dock lika trevlig som övriga BMW:ar att köra.

Ett delikat "problem" att välja ny bil. Fast jag trodde inte det skulle vara så svårt.

Vad skulle panelen välja om förutsättningarna är:

*Tjugo mil motorväg om dagen.

*Total årlig körsträcka ca 5000 mil.

*Krav på lägsta möjliga förbrukning.

*Maxpris kring 330 kkr.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
320dA!
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
320d manuell. Själv kör jag 6000 mil per år i min 530d manuell. Ett alternativ är ju att kolla efter en beggad E60 525/530d i samma prisklass som en ny 320d. Varför jag förordar manuell låda är dels för att den drar mindre bränsle och så tycker jag det är roligare att växla själv, men smaken är ju som baken. Kört E90 320d ganska mycket och det är en trevlig och kompetent bil, bränslesnål och körglad, känns gedigen. Men jag är mer imponerad av bränsleförbrukningen på min E60.

Hans Olof BMWCS #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
320d, eventuellt 320dA ;)

Mvh,
Kalle

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bjoerck: Som jag fattar det så ska firman betala och därför gå en begagnad bil bort? Annars vore förmodligen en e60 bättre om man ska köra 5000 mil om året. Men ska den förmånsbeskattas så är det knappast rimligt.

Jaha, då är det dags att bikta sig efter den senaste synden. Det blev ingen BMW den här gången heller... Valet föll på en Mercedes E220 CDI Avantgarde -04 som gått 1500 mil.

En bil som just nu passar mina behov ypperligt. Dessutom måste jag erkänna att jag är svag för gubb-bilar, min ringa ålder till trots. :-)

Jaggan såldes förövrigt blixtsnabbt. Trodde den skulle vara svårsåld men intresset var stort för den bränsleslukande vagnen. Kommer sakna min Jagga. En välvårdad bil med mycket charm. Det jag inte kommer sakna är bensinräkningarna. Mercan är ungefär tre gånger snålare! :-)

Får fundera vidare på köp av E30 M3. Förr eller senare måste jag ha en BMW...
Ni
221
Nick3
318i-91
Tror inte att mercedes-valet var så tokigt...
nya e-klassen är ju grym allra hellst invändigt har själv hunnit med några mil i lite olika e-klasser senast "konsument-testade" jag och några polare en e320cdi också en avantgarde, tyskimportad med all möjlig tänkbar utrustning.
mycket bil kan man lugnt säga blev rent lite sugen på en sådan vid nästa bil-byte, alternativet är väl en 530d e60 det är enda nya bmw:n som är riktigt snygg.

För den okräsne betraktaren kan allt vara vackert.
Jag gratulerar och beklagar, bäste bjoerck :-)

Se nu till att köpa på dig en M3 fort som bara den, innan de stiger ännu mer i värde!

God jul!

Mvh,
Kalle

Vagnparken: Länk
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Välkommen Björk till skaran av bilaristokrater! Har du provat ut någon hatt ännu eller skall du behålla kepsen?
Jag hade betänkligheter när jag köpte min MB men kan nu med glädje lyfta på hatten till andra bilaristokrater och få samma bemötande tillbaka!

Mvh, Steaman

BMW 316ti -02
MB C32 AMG -02
LR Discovery V8 -01
Nya E-klassen går kanonbra, men den har blivit på tok för trång...
Sista årsmodellen av förra generationen är den bästa om den nu inte hunnit rosta bort!

Keep Your Distance!
bi
39
bingoberra
E90 /330d-07
ni som har en 320diesel E90/91 !
manuell blandat = ? ---(nu körda mil)
automat blandat = ?---(nu körda mil)
vdäck =dubbat eller dubbfritt ,storlek däck vilket märke bra ..dåliga?
har ni dieselvärmare..vämer denna bara kupèn ? + vilken sort isåfall?
standardstol eller sportstol vad tycker ni samt vad har ni ?
frågar för skulle vilja ha hjälp för jag tänker köpa en 320diesel E90/hälsn.BERT
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
E91 320d:

Sportstol = mycket skönare än standardstolen!
Blandad körning hittills = ca 0.6 l/milen (motorn är inte inkörd ännu!)
Dubbdäck Hakka 4 EJ RFT!

Värmen i kupén kommer ganska snabbt även om jag inte har varken el- eller dieselvärmare. Dock har det inte varit kallare än ca -5 ännu...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
bjoerck:
Du skrev: "Dessutom måste jag erkänna att jag är svag för gubb-bilar, min ringa ålder till trots"

Såg sedan i din profil att du var 95 år gammal.......??
Hmmm....?????
Du passar nog bra i gubb-mercan... ;-)

_____
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
95 år är väl ingen ålder... :-)
Visa användare
60
Venomous
320d-05 E90
Bert,
-0.65 (KCR box, 18") 1800mil
-Dubbat 225/17 Nordfrost, fungerar bra efter några hundra mils körning, var ruskigt vingliga när dom var nya.
-Dieselvärmare finns inte ännu. Satte in elvärmare förra veckan.
-När det är kallare än 10 minus har den dock svårt att hålla rutorna fria från imma...
-Sportstol ett måste, obs sätt även in svankstöd!

/JP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.