AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.951

Köp av E90 320d

Sida 1 av 2
Jag har hamnat i sådan situation att jag tvingas köra över 4000 mil om året med bil. Att använda min nuvarande Jagga XJR till långpendling känns inte riktigt ekonomiskt försvarbart... :-) Således är jag på jakt efter en bil med låg förbrukning och har intresserat mig för 320d.

Har ej hunnit provköra någon E90 320d. Faktum är att jag ej kört någon E90 överhuvudtaget... Är 320d ett trevligt alternativ? Vilken utrustning "måste" jag ha? BMW anger 0.57l/mil. Är detta glädjesiffror?

Är intresserad av att få åsikter från de som äger eller har varit i kontakt med E90 320d.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har provkört en 320d och upplevde den som trevlig. Ganska pigg och inte så farligt dieselknattrig. Lägger du 4000 mil om året blir det väl huvudsakligen landsväg och dieselknattret märktes mest i stadstrafik, borde inte vara så störande m a o.
320d är inget alternativ för mig, men körde jag 4000 mil om året skulle jag helt klart överväga den.
Jag har inte kört 320d men det var jätte många positiva komentarer här på forumet om den.Tror att du blir jätte nöjd med den.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Jag tycker det är synd att BMW inte erbjuder den fina dieselmotorn som finns i E60/61 525d även till E90/91.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Jag har provat E90 320d och jag tyckte det var en mycket trevlig bil! Ganska knattrig och bullrig på tomgång och låga varv, men när man väl fått upp farten går den hur tyst och snyggt som helst! Dessutom riktigt pigg i mellanregistret, så det är garanterat ett mycket behaglig långfärdsbil! Dessutom med tanke på den fina komforten och den riktigt rymliga kupén.

Frågan är om prestandaskillnaden mot den något billigare 318d är så stor? Mellan 118d och 120d är iaf skillnaden bara marginell!

//Chrille
bjoerck:

Jag har testat E91320D och 330 både bensin och disel och 325 tyvärr är 330d för dyr för mig.

Nu räknare jag på 320D och 325 då mån kost är ungefär lika däremot så blir 320D lägre om man som du och jag kör x-antal mil/år.

320D är en trevlig bil att köra man sitter bra välj sport stol det finns massor av vrid och den liter/mil stämmer nog ganska bra som bmw har angett. Den utrustning som är bra att ha se länk:

Länk

I det pkt får du som många inkl mig själv är ett måste dock har jag lagt till bla sport stol och några små saker för att trivas.

Det som finns med på minus listan:

-el-hissarna sitter för långt fram
-Man sitter för nära fram rutan och då upplevera jag att bilen är liten/trång.

Jag måste bara se till att min chef tycker samma som mig:))
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag hade satsat på E90 320 eller ännu hellre en sen E39 530dAt med lastbilsreg. 320d har jag kört ca 40 mil med på skiftande vägar över en helg. Det som imponerade främst var det underbara vridet i kombination med automatlådan gjorde körningen till en dröm. tyst och bekväm i fart och alltid kraften till förfogande under vilket varvtal som helst. Stdstolen som satt i bilen jag körde är väl ingen höjdare.
Min spec skulle se ut som delvis starres ovan.
Advantage och komfortpaket
Sportstol
Hifihgt
CDVxl
Individual tonade bakrutor
Comfort access
Bluetooth förberedelse
Msportratt
Xenon
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Min auto snittade 0.71 när jag tankade och det var 75% landsväg 25% stad och flitigt utnyttjande av resurserna så jag tror angiven förbrukning stämmer.
Asken
Har visserligen endast kört E90 325 men jag håller absolut med både Asken och starre, välj för guds skull INTE en E90 utan sportstolar :-)

Lycka till hur du än gör!
hallå bjoerck och välkommen (snart) tillbaks till BMW :)

Jag är övertygad om att du kommer att vilja ha en 320d efter att ha provat den. Jag har själv, i likhet med Kristoffer, bara kört 325i E90, men den imponerade stort och det var inte enbart motorns förtjänst! Bilen känns enormt välbyggd och färdas med en stor pondus, sett till den storleksklass den tillhör. Ingen milsvid komfortskillnad upp till E60 (bilen jag körde hade 17" RFT). Köregenskaperna är mycket underhållande. Neutral, med enormt krispig styrning och superb balans.

Motormässigt så ska 320d vara en riktig fullträff, troligen en behagligare långfärdskamrat än exempelvis 325i. Den bottenstarka motorn borgar för avspänd körning. Eller jag menar... motorn har ju ett så fantastiskt VRID ;)))))

Säger som de andra: Viktigaste utrustningen är sportstolar.

Vet att du inte har mycket till övers för motorjournalister, men Tyska Auto Motor Und Sport är åtminstone lyriska över 320d i såväl limo- som touringutförande:

Länk

Länk

Lycka till och "keep us posted" :)

Mvh,
Kalle
M5:an: Länk
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
En mulig positiv outsider er som bmw_chrille skriver E90/E91 318d. Den har ikke like imponerende effekt (122 HK ved 4000 rpm og 280 Nm ved 1750 rpm), men absolut mer enn nok til skandinaviske veier :)

"Freude am Fahren" - BMWCCN #5553
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sportstolar och bi-xenon är något som du absolut måste ha. Vet inte vilken situation du har men hoppar du myket in och ut ur bilen så kan comfort access vara nödvändigt.
Tack för alla snabba svar!

Sportstolar verkar vara av hög prioritet. Hade det attributet i min E46:a och tyckte de var sköna. Finns inte komfortstolar till trean?

Bilen kommer rulla tjugo landsvägsmil om dagen. Därför ställer jag höga krav på långfärdskomfort och låg förbrukning.

Skall försöka hinna med en provkörning av en 320d imorgon. Passerar Karlstad under dagen och kan då passa på att besöka min favoritåterförsäljare, Autowåx. De har denna inne: Länk

Kanske kan vara något? Utrustningen verka helt okej i varje fall. Skulle kanske klara mig utan 18" och sportchassi då bilen mest kommer rulla i lugn takt på motorväg.

Kalle: Jag kanske ska vänta på bensinturbon istället..? Hehe :-)
Nu vet jag inte vad du har för krav ljudmässigt, men standardsystemet i E90 är som vanligt tyvärr under all kritik. Bara en reflektion.
Hifisystemet låter okej, och är absolut värt 5600 kr.

Annars instämmer jag i kören, bixenon och sportstolar med komfortpaket + fyller upp de flesta kraven.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Sparkling Graphite+18" är sjuukt läckert, kan gott vara värd en kik, om det går att pruta ännu några (tiotusentals)kronor!

Mvh,
Kalle
Kalle: Blir min tredje bil på raken som är grå. Snyggt, visst. Kul? Njae...

Mitt prutläge är nog begränsat eftersom jag helst vill byta in Jaggan för att slippa sälja den privat. Något säger mig att gamla bränsleslukande Jaggor inte är bilahandlarnas våta dröm i dagsläget...
bjoerck:

Kan hålla med dig om 18" kan bli lite jobbig speciellt i Sverige där väg nätet är uselt. Kanske kan byta ner dig till 17" och på så sätt få ner priset till det bättre i övrig bra utrustning.

Skriv gärna hur du uppfattade bilen då jag oxså som sagt står i samma sits snart...
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Skulle satsa på en tjockare sportratt om det finns att välja till. På E46 var det en riktig höjdare i kombination med sportstolar.
Hur har det gått bjoerck? :)

Mvh,
Kalle

Ska få låna en E90 av BMW i Norrköping för att få känna på bilen under några dagar.

Ca 330 kkr kommer kalaset kosta om jag slår till.

Det alternativ som jag har till 320d är en lätt begagnad MB E220CDI/270CDI. En bil som jag tycker är betydligt snyggare och som bjuder på riktigt hög komfort. Däremot är den säkert inte lika rolig att köra som BMW. 320d är även snabbare.

Anledningen till att det går lite långsamt med affärerna just nu är att jag har Jaggan ute för privat försäljning och hoppas få den såld inom kort. Intresset har varit större än vad jag först trott. Skönt att det fortfarande finns personer som skiter i bensinpriset.
MB E-klass i nuvarande generation är både snygg och komfortabel, jag håller med! Men gubbvarningen är påtaglig, och jag tycker att det känns lite surt att köpa en sådan, med tanke på att BMW sprungit om rejält i (diesel)motorutvecklingen både gällande karaktär, prestanda och bränsleförbrukning!

Har sett annonsen på For...ehrm Jaggan :) Verkar mycket fin, vore kul att prova att äga en XJR, men bruksbilsbudgeten tillåter inte sådana utsvävningar ;)

Mvh,
Kalle

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.